Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#171 Broertje

‘Wat ben je groot geworden.’ ‘Als ik het had geweten…’ ‘Shh, je was nog maar een peuter.’ ‘Hoe kon ze jou daar achterlaten, bij hem?’ ‘Op z’n zachtst gezegd, Astrid en ik lagen elkaar niet.’ ‘Maar de situatie…’ ‘Jouw moeder heeft goed gehandeld. Ik was een puberend geval, die haar haatte, althans dat was mijn vertroebelde instelling.’ ‘Ze praatte nooit over die periode. De kans dat ze er nog over begint, lijkt me nihil, gezien haar gezondheid.’ ‘Is Astrid ziek?’ ‘Alzheimer. Ze herkent me nog nauwelijks. Ze is als een puzzel waarvan de stukjes langzaam terug in de doos gaan.’ ‘Vreselijk om te horen. Ze is nog zo jong.’ ‘Afgelopen week haar vijfenvijftigste verjaardag gevierd. Ze viel met haar gezicht in de schuimtaart. Mijn jongste moest lachen en Mam zag zelf ook de humor ervan in.’ ‘Gelukkig is er nog ruimte voor luchtigheid. Heb je foto’s van mijn neefjes?’ ‘Bij de ingang moesten we alle persoonlijke spullen afgeven. Ik had geprotesteerd, maar ze zeiden dat bepaalde dingen je rehabilitatie kunnen vertragen.’ ‘Het is misschien ook beter zo. Ik ben niet trotst op wat ik heb gedaan.’ ‘Hij heeft je zo gemaakt, ze moeten hem vervolgen.’ ‘Zeg dat maar tegen de ouders.’ ‘Ik zal er alles aan doen om jou hier uit te krijgen.’ ‘Broertje, alsjeblieft, doe je niet te moeite. Ik ben eindelijk op de plek waar ik thuishoor. Hier kan niemand mij kwaad doen en vice versa.’ ‘Het heeft helaas lang geduurd, maar ik ben er voor je.’ ‘Dank je.’

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is als een puzzel wiens stukjes langzaam terug in de doos gaan.’
Wauw! Ik heb het verhaal een paar keer moeten lezen om de dialoog te begrijpen, maar deze zin vind ik echt geweldig! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal eens met Willemina. De dialoog was mij na één keer lezen niet meteen duidelijk, maar de metafoor met de puzzel vind ik heel goed gevonden.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sluit me aan bij bovenstaande complimenten. Mooi dialoog. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je Holleeder en zus Astrid als inspiratie bron gebruikte ;) Zeker ook vanwege de setting. Het feit dat je een grote broer neerzet die inziet dat hij fout was staat daar dan weer haaks op :nod: Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog, Richard. Denk niet dat het over iemand als Holleeder gaat. Onderstaande fragmenten verwijzen - denk ik - eerder naar iemand die als kind misbruikt is en...
‘Als ik het had geweten…’ ‘Shh, je was nog maar een peuter.’
‘Hij heeft je zo gemaakt, ze moeten hem vervolgen.’ ‘Zeg dat maar tegen de ouders.’
‘Broertje, alsjeblieft, doe je niet te moeite. Ik ben eindelijk op de plek waar ik thuishoor. Hier kan niemand mij kwaad doen en vice versa.’
Moest het ook een aantal keer lezen, maar dat stoort me niet. Dat is inherent aan de woordenlimiet. Dan komt er een fragment dat de schrijver uit een groter geheel - dat spontaan ontstaat - plukt. Dan is het aan de lezer om wat er voor zou kunnen komen en erna in te vullen. Als daar meerdere malen lezen voor nodig is, vind ik geen punt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik kan niet anders dan aansluiten bij eerdere reacties. Niet de meest makkelijke dialoog om meteen te vatten maar daar is niks mis mee. De zin waar Willemina naar verwijst is briljant mooi. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aantal keren lezen, dat wel. Maar je dialoog vloeit. Heb ik alleen twijfels of Astrid de moeder is of nog iemand anders? Daar was ik even de draad kwijt. Wiens lijkt me eerder bij personen toepasselijk. Een puzzel waarvan de stukjes ... Trouwens een chapeau hoe je naar Alzheimer verwijst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is als een puzzel wiens stukjes langzaam terug in de doos gaan.’
Effe nog. Die zin is inderdaad heel mooi. Ik zou 'wiens' wel vervangen door 'waarvan de'. 'Wiens' of 'wier' verwijst altijd naar een persoon. Je verwijst naar de puzzel.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is hierboven allemaal wel gezegd. Ik sluit me aan bij bovenstaande. Mooie gelaagde dialoog en inderdaad de vondst van de zin met de puzzelstukjes is top.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor de feedback. Ik liep al langer met die zin in mijn hoofd en nu zag ik mijn kans om hem te gebruiken. @marlie, voor de een is Astrid de biologische moeder, voor de ander de stiefmoeder. Het is één persoon.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knappe dialoog waarin veel gezegd wordt. De genoemde zin is prachtig juist omdat die begrip en liefde uitspreekt. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Ik ben het niet zo eens met de stelling dat de HP op z'n plek zit. En door niets of niemand geraakt kan worden. De gevangenis is een harde plek waar veel lelijke zaken gebeuren. Ieder mens heeft de keuze tussen goed en kwaad handelen, geef daar niemand de schuld van! Ook je opvoeders niet. Zij zijn slechts instrumenten om het karakter te staven. Is het laatste 'dank je' sarcastisch bedoeld? Dan moet het meer uit de verf komen. Zo niet: schrappen. Het maakt het einde een beetje, hoe zal ik het zeggen? wollig? Sorry Richard dat ik wat zeurderig ben. Ik lees je teksten anders heel graag. :o

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Richard, Mooie dialoog waarin in weinig woorden heel veel duidelijk wordt over het verleden. Ook mij viel het veelzeggende beeld van de puzzelstukjes op. Goed gevonden. Deze zin is ook veelzeggend en getuigt van triestheid: “Hier kan niemand me kwaad doen en visa versa.” Je weet gecompliceerde verhoudingen goed neer te zetten. Het lijkt me ook stof voor een langer verhaal. Typo trotst > trots Nel Goudriaan