Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#170 - vreemd luchtje

Wat is de nieuwe buurman aan het sjouwen op rare tijden zodat we het niet vertrouwen Beneden zijn de gordijnen dicht Op zolder brandt veel licht Zou hij in plaats van de keuken wiet verbouwen?

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha ook al zo argwanend over de buren? Of pure fictie, dat kan natuurlijk ook. Zelf heb ik deze tijd van het jaar de gordijnen ook erg vaak dicht trouwens. Maar geen licht op zolder. Die meid ik liever. Al die huishuidelijke klusjes zoals de was houden zich daar schuil en zo..... ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fictie gelukkig, al heb ik werkelijke situaties in mijn buurt wel met elkaar gemixt, altijd wat te beleven bij ons :unibrow: Gordijnen dicht of open, dat schijnt ook een regio dingetje te zijn heb ik wel eens gehoord. Ik let er eigenlijk niet zo op maar er zijn mensen bij ons in de straat die alles willen zien en er zijn er ook die graag gezien worden. Voer voor meer verhalen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: I-Kat let op dat hij je stroom niet jat. Het ritme klopt volgens mij niet helemaal. Je hebt me weer laten lachen. Origineel

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke inzending, i-kat. Bij mijn zus en haar man in het flatgebouw te Rotterdam was er ook op de bovenste verdieping een wiettuin. Het luchtje heeft ze idd verraden. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ja ritme zal zoek zijn, als ik je heb laten lachen ben ik blij :nod: Manon, dank je! Blavatski, ha ha, fijn dat u het leuk vindt :)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bis dich al wiet, mit verbouwen? Er kan gewoon sprake zijn van een misverstand. maar wat geen misverstand is, dat je een van de leukste limericks hebt geschreven die ik in tijden heb gelezen. Geweldig neergepend I-Kat!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echte buurmannen sjouwen en verbouwen, hoe dan ook. Wat dat betreft deed jouw limerick de buurman eer aan. Het olfactorisch vermogen van de i-Kat doet de rest. :) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha leuk meneer Otten! Elyse, geweldig woord gebruik je weer, ik geniet naast je verhalen ook van je reacties :nod:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste I-Kat, Leuke twist in je limerick, het verbouwen van wiet. Helaas heel herkenbaar, vrees ik. Je rijm loopt ook goed. Het ritme heeft af en toe een aarzeling, maar ik denk dat je daar wel wat aan kunt doen als je dat mocht willen. Ikzelf lees altijd hardop voor en tel de lettergrepen op mijn vingers na (ik ben een echte alfa, dat hoor je wel, wiskunde is niet mijn sterkste kant). Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha i-Kat, wat een heerlijke limerick. Kan 't schelen of het ritme wel of niet klopt. Er valt hier wat te lachen en dat is ook belangrijk. Genoten.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mechtilde, ik ben vergeten op te zoeken wat de precieze regels zijn van de limerick maar als ik mensen kan laten lachen ben ik blij :)

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is grappig hoe buren over het leven van elkaar fantaseren. En met wat wiet erbij, worden we er helemaal vrolijk van.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die buurman heeft jaren geleden in mijn huis gewoond. Ik ben hem dankbaar daarvoor want nu woont hij er niet meer maar ik wel. :lol:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk, i-Kat Een situatie die maar al te vaak voorkomt. Wat betreft het ritme van een limerick: .-..-..-. .-..-..-. .-..- .-..- .-..-..-. .kort -lang

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina, alles voor een lach :D Stella :lol: Nel, ik weet het, het ritme zit er bij mij helemaal niet in en ik krijg deze ook niet meer omgebogen. Kort, lang begrijp ik ook niet zo goed, wel deze regel: Regel 1, 2 en 5 bevatten 9 lettergrepen, regel 3 en 4 bevatten 5 lettergrepen. Voor de oefening heb ik onderstaande geschreven, kan het? Mijn jonge buurman komt uit Haasdrecht Met zijn vrouw elke dag in gevecht totdat zij vertrok zat van het gejok hij heeft het nu met buuf aangelegd

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
hardop lezen bljft het beste, lang-kort helpt je vaak maar weinig, en daar valt vervolgens weer best mee te sjoemelen. Je moet je klemtonen horen (en zelfs die mogen soms ook wel verschoven omwille van het ritme, maar) als je die nadrukkelijk uitspreekt en je gaat haperen, of het klinkt onnatuurlijk, dan heb je dus nog iets aan je ritme te puzzelen. je voorbeeld in limerick ritme zou zijn (hoofdletters geven de klemtoon aan): mijn JONge buurMAN komt uit HAASdrecht met ZIJN vrouw elKE dag in GEvecht lettergrepen buur-, komt, uit en -drecht zijn echter allemaal officieel lang, wat je niet hoeft te weten, want je hoort zelf waarschijnlijk wel al dat de klemtoon op -man onnatuurlijk klinkt, net zoals in de volgende regel op -ke ge-. beter zou dan volgens mij zijn niet te strikt je lettergrepen te tellen (soms gewoon een korte vervangen door een hapje lucht): mijn JONge (hapje lucht) BUURman uit HAASdrecht die ELke (hapje lucht) DAG met zijn VROUW vecht maar dan kom je weer niet uit met de verleden tijd in je volgende regels, natuurlijk, maar om je een ideetje te geven ik ben ook zeker geen held in poëzie, maar heb gemerkt dat gewoon luisteren het makkelijker maakt dan tellen hoop dat dat helpt