Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#168 Het kerstdiner

Niet aan denken, spreek ik mijzelf toe. Het Kerstdiner roept bij mij onmiddellijk konijn op. Konijn kruiden, bakken, braden, stoven. Allemaal voor dat overheerlijk kerstmaal. Iedereen zit te smullen behalve ik. Ik heb het konijn in zijn vers geslachte staat gezien. Mijn schoonvader deed het zelf, slachten, daar is hij goed in, zegt iedereen altijd. Gruwelijk, de vacht zit na het slachten, hier en daar nog aan zijn lijfje vast en dat ziet het er voor mij te veel uit als het lieve konijntje, dat ik de week ervoor nog aan een wortel liet knabbelen. ‘Verder, kan je het wel mannen hè?’ Mijn kookkunsten staan in de familie bekend, dus kan ik het verder wel mannen. Iedereen zit altijd overheerlijk te eten, behalve ik. ‘Goh mam, waarom eten wij het alleen maar met kerst?’ ‘Dan blijft het speciaal schat.’

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goh mam, waarom eten wij het alleen maar met kerst?’ ‘Dan blijft het speciaal schat.’ En zo hoeft mama niet te jokken. Heerlijk en gruwelijk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Thea Josephine mama moet net als mij doen. Ze kopen bij de slager en struisvogelpolitiek toepassen. Ik had vanmiddag ook mijn verhaal geplaatst ook een beetje over Konijn. Kreeg er weer veel zin totdat ik deze versie van ‘flappie’ lees en mijn zin is vergaan. :puke: :D Goed geschreven dus. :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, inderdaad het tijdloze Kerstlied 'Flappie' van Youp van 't Hek dringt zich meteen op bij het lezen van jouw verhaal. Prachtig hoe jij weergeeft hoe je ondanks je emotie een ongetwijfeld overheerlijk Kerstmaal weet te serveren en er dan ook nog een treffend en slim antwoord geeft op de vraag waarom jullie dit niet vaker eten. Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, freewriting over eten met Flappie in de hoofdrol. Dan rolt bij mij de gedachte binnen:'Waarom doen we niet gewoon?' om vervolgens over te gaan naar waar ik gebleven was: is het nu alweer bijna Kerstmis? Leuk en herkenbaar geschreven. Ik vind het wel mooi gestructureerd voor freewriting. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, ... je stukje werpt emoties en herinneringen op. Ik hoorde meteen: 'hase en kenijnevelle.' Na de kerst kwam er bij ons op de Straatweg een man langs met deze roep. Ik denk dat dat vlak na de oorlog was. Ik kreeg daar steeds een niet onder woorden te brengen raar gevoel bij. Ook heb ik eens gestaan bij een konijnenhok waar een doodgevroren wit konijn uitgehaald werd. Dat zal wel als onderdeel bedoeld zijn geweest voor het kerstmaal van het grote gezin waar ik dagelijks speelde.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton en Connie bedankt voor jullie leuke reactie en allebei de associatie met Flappie, heel grappig. i-Kat dank voor je compliment. Leuk te lezen ook jouw reactie. Riny jouw emoties en herinnering die ik bij je teweeg hebt gebracht met het verhaaltje, doet dat eigenlijk ook weer bij mij, maar dan wel met iets geheel anders. De hoedenman kwam bij ons in de straten met grote dozen op zijn rug gebonden, waarin dan de hoeden zaten. Hij sprak altijd in een lege hoedendoos en dat klonk heel hard. Ik weet nog dat ik altijd bang voor hem was als hij de straat in kwam. Riny ik moest daar nu door jou ineens weer aan denken. :nod: . Dankje voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het deed me ook denken aan 'Flappie' van Youp van 't Hek. Het is mij een raadsel hoe mensen een huisdier kunnen verwerken tot eten. Jammer dat dit haar kerstdiner verpest. Graag gelezen