#168 Freewriten
Eten? Gek word ik van het woordje eten. Alles draait tegenwoordig om eten. Eet je wel gezond genoeg? Niet te veel vlees. Geen rood vlees. Kip dan? Nee, dat is een wandelend antibioticumvat. Oké, een lekker varken? Ook niet. Oooh, te vet. Ach, wat jammer nou toch. Er gaat niets boven een lekker uitgebakken speklapje. Of een gegrilde kip in de oven. Kwijl.
Maar dat is natuurlijk te simpel. Te gewoon. Je moet tegenwoordig een keukenprinses zijn. Allerlei ingewikkelde recepten, anders is het saai. Stel je voor een bloemkool met aardappels en een karbonaadje. Of spruitjes en aardappelpuree met, met … juist … een speklapje.
Het moet op zijn minst een ovenschotel zijn.
Maar wat mij opviel, op internet, tussen alle recepten? Dat er opmerkelijk weinig groente inzit. Er wordt voornamelijk veel gestrooid met kaas, kookroom en crème fraiche. Of camembert. Dat klinkt lekker Frans.
Bourgondisch.
Er moet natuurlijk wel een wijntje bij. Ander is het zo stijf Hollands.
Dan hebben we het nog niet over het superfood gehad. Allerlei zaadjes, pitjes en bessen met ingewikkelde namen die ineens onmisbaar blijken te zijn. Massaproductie naar het hysterische rijke westen. En de voor de inheemse bevolking die het toekomt, is het product ondertussen onbetaalbaar.
Waarom is een ordinaire peer of appel niet meer goed genoeg? Kauwen blijkt overigens gezonder veel gezonder dan alle smoothies op een hoop. Het gaat om de vezels.
Wist je trouwens dat smoothies slecht voor onze kids zijn?
Het is een hype. Het is een elkaar willen overtreffen. Ik kook beter. Ik eet gezonder. Ik ben fitter.
Ik moet … Ik wil … Ik …
En dan heb ik het nog niet eens over onze verziekte voedingsindustrie gehad, want daar blijkt niemand zich echt druk over te maken.
Ben ik nu gek? Of …
Hallo Meta, helder punt. Het
@ Frank Noe, het is zeker te
Ik weet niet of het thema van
Dank je voor je reactie,
Soms lijkt het me ook
Of het nu freewriting is of
Lekker tieren en te keer
Hoi Meta, je maakt een
Hoi Meta Ik kan me je tirade
Hallo Meta, ... heeft dat
'leeghoofd' schreef: Soms