Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 167 - Eerste verliefdheid

Wekelijkse schrijfoefening # 167 – Eerste verliefdheid Regelmatig ging ik met mijn ouders naar de schouwburg voor een toneel of muziekavond. Mijn vader was lid van De Kunstkring. De arbeiders konden op deze manier wat cultuur opsnuiven. Nou, onze neuzen stonden wagenwijd open en ook de oren van mijn vader; hij was een beetje doof daarom zaten wij altijd vooraan. De eerste operette die ik meemaakte was: "Sag' beim Abschied leise Servus" van Johann Strauss. Nou ik heb het geweten. Ik zat vlak voor de orkestbak. Geweldig; als ik even voorover boog zag ik alle orkestleden zitten. Helemaal rechts, een beetje naar achteren een violist die me toeknikte. Wat vond ik dat leuk. Ook het stemmen van de instrumenten bracht me al in hogere sferen. Ongeveer in het midden met zijn gezicht naar de orkestleden stond de dirigent. Werkelijk, ik genoot van alles. Enfin, de gordijnen zwiepten open en het feest nam een aanvang. Mmm, wat rook dat lekker die schminkgeur en wat een schitterende kostuums en wat een mooie mensen daarin; ik raakte hoteldebotel van die prachtige zanger: Jan Handerson. Ik had nog nooit zo’n lieve, vrolijke man gezien. Mijn gevoel wist zich geen raad. Dat waren de hormoontjes, maar dat wist ik toen nog niet. Van het verhaal zelf, weet ik niet veel. Maar wel hoe hij zong met (?) geen idee. Maar die woorden: Sag’beim Abschied leise Servus, nicht Lebwohl und nicht Adieu diese Worte tun nur Weh Doch das kleine Wörterl Servus ist ein lieber letzter Gruss, wenn man Abschied Nehmen muss Es gibt jahraus jahrein ein’ neuen Wein und neue Liebelein. Ik liet ze maar gaan die tranen, er was geen houden meer aan. Toen ik even opkeek, zag ik die violist naar mij glimlachen en knikken. Hij leek op mijn vader. Later zei mijn vader wel, wanneer ik weer eens liefdesverdriet had: geen handvol maar een landvol.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Ik zat naast je op rij één en genoot van deze ervaring. Samen met jou. Geen handvol maar een landvol, haha, precies dat zei mijn vader ook wel eens. Ik houd van dit soort herinneringen in verhaalvorm! Bedankt en :thumbsup: mooi gedaan .

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Ja, je vertelt de herinnering volledig naturel, dat heeft een zekere charme. Daar waar je herinnering een hiaat vertoont, ik denk bij de vraagtekens, zou je het kunnen aanvullen met verbeelding. Herinnering of niet, let altijd op je formulering.
Ook het stemmen van de musici
De musici worden niet gestemd, ze stemmen hun instrumenten. ;)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je beschrijft een fijne herinnering op een bijna ophemelde toon. Ik geloof meteen dat het zo werkelijk is gebeurt. De positiviteit blijft na het lezen hangen. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, wat heb je me blij verrast met je inzending. Proficiat. :nod: Dit is wat ik bedoelde met een eerste verliefdheid. De eerste ontroering, de eerste hormoonopstoot, de eerste tranen. Gevoelens die geboren worden, zomaar, ineens. Het meisje wordt vrouw. Fijn dat je deze herinnering met ons hebt willen delen. Nog een mooie zondag toegewenst.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, ...wat gezellig dat je naast me zat en getuige was van al die bijzonderheden. ;) Tot een volgende keer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janp, ... ik ben nog op zoek geweest naar het NUT. Helaas kon ik het niet vinden, daardoor kwam vanzelf dat vraagteken. Maar je hebt gelijk, dat hoort eigenlijk niet. Helemaal over het hoofd gelezen: 'Ook het stemmen van de musici'. Ik zag het 'stemmen' als een werkwoord voor de musici. Ik zag en hoorde hoe ze hun instrumenten stemden. Ik zal het veranderen. Dankjewel voor je reactie. Daarnet heb ik het stukje aangepast.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski, ... dankjewel voor je lovende reactie. Zo te horen heb ik mijn huiswerk goed gemaakt. wacht even, ik merk nu dat het niet autobiografisch moest zijn. De laatste tijd zijn we ook zo in het verleden bezig. Het was leuk om dit te schrijven. Inmiddels is jouw boekje ook gearriveerd ziet er leuk uit. :nod: Groetjes, Riny

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, het is een mooi verhaal en de manier waarop je dit verhaal vertelt, maakt dat ik het meisje hoor praten of dat ik meelees in haar dagboek. Het is een fijn verhaal om te lezen.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Weer een verhaal vol levensvreugde, ik moest glimlachen bij de neuzen wagenwijd en ook de oren van mijn vader. Je vertelt het mij terwijl ik naast jou zit, met de geuren en sfeer die in het theater heersen. Heel mooi! Dankjewel dat je ons van de muziek laat meegenieten! :thumbsup: Typo's: Het stemmen brengt je ... heb je per abuis in tegenw tijd gezet, net als de alinea erna. SchminK

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Riny, zo mooi beschreven dat ik de schmink en al die andere theatergeuren kon ruiken. Ik ben nog nieuw en zocht naar een duim of een hartje waarmee je waardering kunt uitdrukken, maar dat werkt hier niet zo. :) Dus bij deze.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... dankjewel voor je opwekkende woorden en je feedback. Ik heb het weer eens goed doorgenomen en alle ingeslopen tt in vt gezet. Ook de c van schminck is verdwenen. Haha, hoe die daar zo kwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mechtilde, ... fijn dat je ook aanwezig was in de schouwburg en de sfeer kon opnemen. Dankjewel, ook voor je smiley. Die grappenmakers kun je trouwens vinden boven de ruimte waarin je je feedback geeft. Direct dus onder "Nieuwe reactie plaatsen" (blauwe letters) Je vindt hier je weg wel. :nod:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Riny Ik kan me het heel duidelijk voor me zien, door je verhaal. Graag gelezen. :thumbsup: