Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 "Groeten uit Gouda'

‘Groeten uit Gouda’. ‘Ja, hij moet rond blijven’, concludeert Jasper terwijl hij een stroopwafel tegen het licht houdt om de vorm nogmaals te bestuderen. De platte schijf laat een beetje licht door, waardoor het ruitjespatroon en de plakkerige klonten opgedroogde stroop zichtbaar worden. ‘Moet de hanger direct herkend worden als stroopwafel?’ Ook dat is nu zeker voor Jasper. Dit is tenslotte het icoon van Hollandse huiselijkheid, truttige ambachtelijkheid, associaties oproepend met verregende middagen, klamme kleding en vochtige kamers, gezellig gemaakt met een Goudse stroopwafel. ‘Hou je waffel’, probeert Jasper zijn gedachten semi-grappig te kalmeren, want het huzarenstukje dat hij aan het ontwerpen is heeft voor toeristen alleen maar positieve gevoelens. Zijn idee is echt goed: hij gaat de stroopwafel upcyclen. Dit bedompte symbool van vraatzucht gaat hij, Jasper de goudsmid, veranderen in een iconisch sieraad, favoriet souvenir van alle toeristen in ons koude kikkerland. Hij gaat een zoete suikerbom maken die geen echte verleiding geeft, zelfs niet te vreten is, omdat hij van koper, vilt of aardewerk gemaakt is. Het wordt een symbool van de rondgevreten toerist die thuis met een ketting, armband, broche of whatever van kleine stroopwafels paradeert, en daarmee te herkennen is als kenner van culturen, als globetrotter. ‘Maar niet heus, lange neus’, lacht Jasper besmuikt. Het souvenir met een dubbele bodem, geen dubbele wafel, ha! Het souvenir waar de maker zijn afkeer van toeristen perfect vormgeeft, zo perfect dat niemand het merkt en hij er stinkend rijk van gaat worden. Perfecte wraak. Het verleidelijke, zoetgeurende, plakkerige, maar meestal behoorlijk onsmakelijke koekje krijgt eeuwigheidswaarde op Jaspers bankrekening. Jasper voelt de afkeer als zure stroop omhoog komen als hij denkt aan de hordes toeristen die dagelijks langs zijn atelier trekken. Ze drukken hun neus tegen de ruit, loeren naar de sieraden, lopen soms naar binnen, maar kopen bijna nooit iets. Binnenkort breken zijn gloriedagen aan, droomt Jasper. Zijn idee wordt steeds concreter. Hij denkt al na over de verpakking. Er komen drie woorden op: ‘Groeten uit Gouda’. Onuitspreekbaar voor de meeste toeristen. Grappig.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marieke27, welkom op het SOL-forum (ik lees je nu voor het eerst)! Je hebt een interessante verhaallijn neergezet, die - zoals ik het begrijp - een goudsmid toont die het niet zo op de drukte van de niets-kopende toeristen heeft, en er dan maar een slaatje uit wil slaan door zijn ergernis om te zetten in een sieraad. Goed gevonden! Bij aandachtig lezen begreep ik dat er geen 2e persoon in het spel is, maar dat hij eerst hardop praat en daarna iets denkt. Je zou de tekst volgens mij iets toegankelijker kunnen maken door hier en daar een nieuw regel te beginnen of een witregel toe te passen, nu is het (visueel) één grijze brij.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marieke27, Ik vind het origineel om er een goudsmid bij te halen. Meteen een patent op nemen :-) Het leest nog leuk ook. Ik kijk uit naar je volgend werkje.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marieke27, Leuk idee om goudse met een goudsmit te associeren. Ik vond het wel lastig lezen doordat de dialoog intern was en ik de hele tijd op zoek was naar de gesprekspartner. Een suggestie in dialoog labels (op de site staan er heeeeel veel van mensen die er veel beter in zijn dan ik, maar mijn poging)
‘Maar niet heus, lange neus’, lacht Jasper besmuikt.
Probeer zelf eens al besmuikend lachend dat te zeggen ;) Gegarandeerd dat je de zin niet uit je mond krijgt. Probeer de tekst voor zichzelf te laten spreken bijvoorbeeld iets als. ' Maar niet huis, lange neus.' zei Jasper op een lacherige manier. Toch met plezier gelezen ook al was het even zoeken. :)

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je opmerkingen DarkValley. Ik zal ze ter harte nemen. En dank allemaal voor het lezen en reageren.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Oh Marieke, de afkeur van de stroopwafel druipt er van af! Je weet de frustratie van Jasper mooi beeldend uit te drukken. De originaliteit zit hem er volgens vooral in dat je de stroopwafel nou eens lekker niet zoetgevooisd presenteert. In die context wordt zelfs deze titel origineel.