Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#165 Het geeuwende nijlpaard

Het geeuwende nijlpaard ‘Haal je handen uit je zakken Jens.’ ‘Mijn handen plakken Olaf.’ ‘Dat is de spanning.’ Moeizaam schuifelen ze door de struiken. Ze vervloeken de doornen die ze lelijk kunnen verwonden, maar zijn tegelijkertijd blij dat de struiken dermate hoog zijn dat ze zelfs voor een arend onzichtbaar zijn. ‘Hoe kom je aan die tang?’, vraagt Jens. ‘Die heb ik gejat toen ik bij de tandarts was.’ ‘Je verstandskies?’ Olaf knikt. ‘Kijk Jens, daar moeten we zijn.’ Ze kruipen onder de laatste struik door en zien een poel van zo’n twintig bij tien meter. De oever is allesbehalve steil, het gaat geleidelijk naar beneden als een theaterzaal waar je steeds iets zakt om uiteindelijk voor het podium te staan. ‘Wat doe je?’ ‘Ik sloeg een mug weg’, zegt Jens, ‘ik heb geen zin om malaria op te lopen.’ ‘Je hebt je tabletten toch ingenomen. Dan kan er niks gebeuren.’ Olaf loopt voorop, vlak voor het water houdt hij in en zoekt dekking achter een steen die nog net op de oever ligt. ‘Dit is het plan. We zwemmen naar die groep nijlpaarden toe. Luister je Jens?’ ‘Jazeker.’ ‘Dan blijven we stil liggen, we wachten tot één van hen geeuwt, jij klemt je vast tussen zijn tanden aan de ene kant, dan trek ik die aan de andere kant eruit.’ ‘Dat zou goed moeten gaan.’ ‘That’s the spirit Jens. Kom, uitkleden en het water in, en probeer niet op te vallen.’ Ze zwemmen naar de kudde die uit twaalf nijlpaarden bestaat. Vier liggen ver genoeg naar de kant om hun hoofd boven water te kunnen houden, de anderen slapen op het diepere deel van dit nochtans ondiepe poeltje. Ze wachten. Zeker een half uur, tot de derde van de vier zijn bek opent. ‘Nu Jens’, schreeuwt Olaf. Jens probeert tussen de tanden te komen. ‘De bek is te groot’, roept hij naar Olaf, daarbij zijn evenwicht verliezend. Het nijlpaard schrikt wakker van de klap, merkt ook meteen Olaf op en slikt ze allebei door. ‘Wie heeft er Brusselse wafels besteld?’, mompelt hij, en slaapt verder.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk tafreel. Zelf had ik wat moeite met een aantal zinnen qua perspectief. Bijvoorbeeld:
Het nijlpaard schrikt wakker van de klap, merkt ook meteen Olaf op en slikt ze allebei door.
Bij herlezen snap ik hem, maar in eerste instantie lijkt het alsof Olaf iets opmerkt en daarna doorslikt. Toch een leuke setting, met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, wat een leuke babbel tss die twee. Een nijlpaard van een tand ontdoen - met welk doel?! - lijkt me zo heerlijk absurd. En die laatste zin slaat alles. Een zoetekauw van een nijlpaard dat heerlijk droomt! De opmerking bij: 'Het nijlpaard schrikt wakker van de klap, merkt ook meteen Olaf op en slikt ze allebei door.' Nee hoor, lijkt me correct. Je context maakt het me duidelijk. Het nijlpaard schrikt, het merkt op en het slikt door. Op volgende wijze zou het "kunnen" aanvoelen zoals Darkvalley interpreteert: 'Het nijlpaard schrikt wakker van de klap, merkt Olaf meteen op. Of je moet je zinnen herwerken. Met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, ik had echt pas door dat Olaf en Jens geen nijlpaarden waren toen zij over de nijlpaarden in het water begonnen XD Ik zat door het vorige verhaal helemaal in de 'sprookjeswereld' waar alles mogelijk is. Ik zag al twee van die grote beesten als in een animatiefilmpje rechtop lopen en malariamuggen wegslaan. Ondanks dat ik de opzet eerst dus verkeerd interpreteerde, vond ik het een heel leuk en uniek verhaaltje. Het leest gemakkelijk. De zin die hierboven ook wordt genoemd had even iets meer leesvaardigheid nodig. Hij klopt wel, maar je zou ook iets kunnen weglaten: 'Het nijlpaard schrikt wakker van de klap, merkt ook Olaf op en slikt ze allebei door.' Maar dat moet je als schrijver helemaal zelf weten. Groetjes, Stefanie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel erg leuk, was er helemaal bij en dacht waar gaat dit naar toe. Grappig gedaan :thumbsup: Is een Brusselse wafel niet iets anders dan een stroopwafel?

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy. Het zijn Brusselse wafels die aan het stropen zijn. Ik weet het, een flauwe woordgrap, maar het schoot direct in mijn hoofd en toen moest ik het schrijven :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oh hahaha ja dat is erg leuk, hou ik van. Misschien kun je het ergens nog duidelijker maken in het verhaal. Jammer als dat gemist wordt maar misschien ben ik de enige die het even niet zag. In dat geval, niets meer aan doen.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! Je titel beloofde heel wat, maar daarna waren we nogal op zoek naar de stroopwafel. Op het einde komt de Brusselse wafel in beeld, maar ook als we die even voor ‘stroopwafel’ laten doorgaan, dan past hij niet echt in dit verhaal. Stroopwafels zijn niet zo jouw ding blijkbaar, voer die maar aan de nijlpaarden