Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#164 Was

De wind schreeuwt en tiert of was jij dat om mij te verklaren dat de woeste zee je liefje is Jouw schone was, nat gemis maar goed dat de wind er is

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker pakkend en mooie vaart erin, alsof je meegevoerd wordt in de woeste wind. De afbreking van de eerste zin vind ik zelf lastig, maar daar kan ik niets over zeggen hoe dat moet / geen idee wat correct daarin is :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, Het gedicht sprankelt. Je kan nog iets schaven voor het ritme, hier:
was jij dat om aan mij te verklaren dat zij, de woeste zee je liefje is
lees maar hardop met twee woorden minder: was jij dat om mij te verklaren dat de woeste zee je liefje is

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Darkvalley dankjewel voor je reactie. Zelf vind ik die afbreking lekker klinken maar weet ook niet of het goed is. Eens kijken wat de coach zegt

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Jan, grappige is dat jouw voorstel precies is zoals ik het in eerste instantie had en veranderde. Ik ga het weer terugzetten. dankjewel voor je fijne en nuttige feedback

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik vind hem wel lekker lopen zo, maar heb toch het gevoel dat ik het niet snap :confused: (ik voel mij altijd zo hopeloos dom de weken dat we poëzie opdrachten schrijven) waarom is het goed dat de wind er is?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijvenmaar, omdat de was dan droogt ( de melige variant) :D Het natte gemis, verdriet, kan ook wat wind gebruiken om de tranen te drogen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
tja, ik dacht dus aan omdat de was dan droogt (het is zo'n logische associatie dat er moeilijk aan te ontkomen valt, melig of niet) en zat vervolgens in de knoop, omdat ik dacht dat de was er juist niet was, het natte gemis ik heb het deze week gewoon weer heel moeilijk, kun jij niets aan doen hoor, ligt aan mij

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijvenmaar, het natte gemis verwijst naar het eerste deel. Ik heb het ook moeilijk met deze opdracht, zelf schrijven en het lezen, begrijpen van de anderen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans en Schrijvenmaar, over 'was' in 'was jij dat om mij te verklaren' is het onvoltooid verleden tijd van zijn. Die betekenis kan je ook meenemen in 'jouw schone was' - je bent er niet meer. dat geeft dan een extra betekenis aan de laatste zin, denk aan fishermans friend ;)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Janp precies :thumbsup: , ‘fishermans friends ‘ zag ik voor me bij het schrijven. Ofwel dat is de enige juiste interpretatie. Andere invullingen mogen natuurlijk, grappig en leerzaam maar dit is wat ik bedoelde.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja mooi Nancy, de verschillende betekenissen, was en was, dat is fijn in de poëzie! :) Het is geen kritiek, er zijn altijd zoveel opties en dit is jouw keuze, maar misschien is het leuk om te zien hoe ik je zinnen in de eerste strofe zou afbreken: De wind schreeuwt en tiert of was jij dat om mij te verklaren dat de woeste zee je liefje is Het afbreken komt mij zo iets interessanter voor (maar dat is dus persoonlijk). Hier zie je wel de korte 'a'-klanken onder elkaar (was/dat), zoals je dat ook in je tweede strofe doet met 'gemis'/'is'. En je ziet ook duidelijker dat er twee keer 'dat' kort achter elkaar staat. Waardoor ik van het eerste 'dat' 'het' zou maken: De wind schreeuwt en tiert of was jij het om mij te verklaren dat de woeste zee je liefje is Ach, het is maar wat spelen met de opdracht en op gevoel, je hoeft je niets van mij aan te trekken hoor! 8)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Elyse, dankjewel ook voor je suggesties. Ik vind het alleen maar fijn dat je meedenkt en zie zeker iets in je laatste voorstel. Het laat mij ook nadenken over waarom ik gevoeldmatig koos voor de afbreking met ‘of’. Mijn beeld is daarbij een vrouw die eerst overtuigd is dat ze de wind hoort en dan of? - ze denkt na- was jij dat. Snap je wat ik bedoel? Moeilijk om uit te leggen vind ik. Zo voelde en zag ik het voor me in ieder geval.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nancy, wat een prachtige metafoor: nat gemis. Die had ik graag zelf willen bedenken ;-) Ook mooi dat je je afvraagt of je nu de wind hoort of die ander. Verrassend en toch herkenbaar! Mocht je nog verder willen schaven, kijk dan eens of je de eerste regel wilt afbreken voor of na het woordje 'of'. Als je het na het woordje doet, weet de lezer al aan het eind van de regel dat er nog iets heel anders komt. Doe je het ervoor, dan is de verrassing des te groter dat het niet de wind hoeft te zijn die je hoort. Schrijf ze! Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Greetje, zo wat een mooie reactie dankjewel. Als ‘dichtmaagd’ ben ik hier heel blij mee. Hoewel het de leesbaarheid zou bevorderen als ik voor ‘of’ afbreek, hou ik wel van verrassingen ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... wat goed, zeg. Je hebt wel eens gezegd dat je niets met gedichten hebt. Er schijnt nu dan toch wel iets te borrelen. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Hadeke, dankjewel. Ja ben ook heel blij met de tips van Jan. @Riny, Ja ik pruttel wat op gevoel als het om dichten gaat en dat pakte in dit geval met de goede tips leuk uit, dankjewel :)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me goed voorstellen waar dit gedicht over gaat, je hebt er mooie metaforen voor gebruikt. En het grappige is dat ik juist moeite heb met metaforen... Complimenten!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Kerstvrouw, dankjewel. Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met de metaforen. Voor degene die het schrijft is het zo logisch maar dat hoeft het voor de lezer natuurlijk helemaal niet te zijn.