Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 160 De metamorfose

Nerveus controleerde ze voor de derde keer de inhoud van haar tas om zeker te zijn dat ze de foto van de etalagekoppen bij zich had. Ze kon de foto laten zien als voorbeeld. Zo moet het worden. Uitleggen hoe je het precies wilt hebben is veel te moeilijk en niet zonder risico, had ze bedacht. Bij het pand van de chirurg, ook wel de wonderdokter genoemd – er waren zelfs vrouwen die zeiden dat het niet anders kon, maar hij moest God zijn – liep ze met ingehouden adem door een glazen deur een imposante ruimte, verlicht door kristallen kroonluchters, binnen. Het verbaasde haar dat ze bij de receptie wisten wie ze was totdat ze het pasje overhandigd kreeg waar haar foto opstond, die ze zelf op verzoek had opgestuurd. De chirurg kwam haar ophalen uit een evenzo rijk versierde en verlichte ruimte als de entree. Eenmaal in de behandelkamer benam deze ruimte wederom haar adem door de decoratieve uitstraling ervan. Alle wanden waren behangen met foto’s van etalagekoppen. Op consoles langs de muren opgesteld stonden etalagekoppen overeenkomstig de foto’s en op zijn bureau stond op de hoek van het blad op een draaischijf een in goud uitgevoerd exemplaar. ‘Zeg het eens,’ zei hij van achter zijn bureau terwijl hij haar al een plaats tegenover hem had aangeboden. Ze wist niet waar ze moest beginnen, de foto in haar tas herkende ze in veelvoud in het behang. ‘Ik wil…, zou willen, nou ja zoals die daar,’ en hierbij wees ze naar de bekleedde wanden. ‘Ik zou graag…, zo willen zijn, kwam er redelijk onbeholpen uit. De moed die zij de laatste tijd om deze beslissing te nemen verzameld had, voelde ze geleidelijk wegsijpelen. ‘Je wilt een metamorfose?’ hielp hij haar, waarop zij direct ja knikte. Gelijk haalde ze de foto uit haar tas en overhandigde die aan de chirurg. ‘Dit is wat ik wil,’ was haar summiere aanwijzing. Hij kuchte en zei: ‘Kijk eens goed om je heen en vertel mij wat je ziet.’ Ze besloot haar innerlijk bloot te geven en wees een etalagekop aan die volgens haar aan het schoonheidsideaal beantwoordde, waar zij haar hele leven al naar op zoek was. ‘Ik wil gelukkig worden.’ ‘Zo…, hoe kun je gelukkig zijn zonder ziel? ‘ Hij hield haar een spiegel voor. ‘Dit heet geluk.’ Op weg naar huis keek ze in een etalage en zag haar ziel in de ruit.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, Erg pakkend, deze invulling! De onzekerheid en strijd is zeer herkenbaar weergegeven. Deze chirurg lijkt mij eerder een psycholoog dan een plastisch chirurg, en in de laatste zin zou ik in plaats van 'door' hebben geschreven 'in'. Of interpreteer ik jou verkeerd?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eruit zien zoals zovele anderen, dan blijft er vd ziel idd niet veel meer over. Goed gedaan om vanuit plastische chirurgie te werken. Diepzinnige eindzinnen. Alleen leidt de uitgebreide beschrijving van inkomsthal en receptie me af. 'Alle wanden waren behangen met foto’s van etalagekoppen.' >> deze zin (en de volgende beknopter) lijkt mij de belangrijkste. En als hij elke vrouw dezelfde vraag stelt: hoe kun je gelukkig zijn zonder ziel? Als elke vrouw verder denkt, zal hij niet veel patienten hebben! De twijfels over zichzelf wel mooi neergezet. Hou van jezelf! Heel graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties en ja Ton je hebt gelijk het moet in zijn. Ik ga het gelijk veranderen. Marlie ik heb juist expres in de overtreffende trap de luxe beschreven. mvgr

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, ook ik vind de moraal er mooi inzitten. Goed gedaan! Wel zit ik een beetje met deze plastisch chirurg in mijn maag: als hij iedereen zo wegstuurt, waar betaald hij al die luxe dan van? Je schrijft dat je de luxe in overtreffende trap wilde beschrijven. Nu doe je dat door het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Zou het ook anders kunnen?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, ... de moraal van dit verhaal overtreft alle glitter en glamour van alle wanden en kroonluchters die je beschreef. Mooi gebracht.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Marceline voor je reactie. Marceline zit er maar niet mee hoor :-) met de financiële zaken van de chirurg. Er staat niet beschreven hoeveel zo'n behandeling kost en er wordt ook geen levenslang geluk beloofd. En we weten allemaal uit de praktijk dat geluk soms heel kort kan duren. Riny jij eveneens bedankt voor je reactie waarmee je precies beschrijft wat ik over wilde brengen met dit verhaaltje. mvrgr.