7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#159 - Spookverhaal

11 September 2017 - 19:18
Ik doe mijn ogen open, maar het blijft donker om mij heen. Ik voel dat ik op mijn buik op een koude, vochtige ondergrond lig. Mijn rechterhand ligt onder mijn gezicht, en ik voel warm vocht tussen mijn vingers lopen. Een speekseldraad loopt uit mijn mond. Ik smak een paar keer om de muffe, schimmelige smaak te verdrijven. Ik duw me met mijn armen overeind, totdat ik op mijn knieën zit en en voel al mijn spieren protesteren. De geur die mijn neus kwelt lijkt nog het meest op de geur van een natte hond die net zijn brokken heeft opgehoest. Ik weet niet waar ik ben, maar ik voel aan dat ik zo snel mogelijk hier weg moet. Maar hoe? Mijn ogen wennen aan het donker en ik begin contouren te ontwaren. Om me heen zie ik vochtige, vervallen muren, de stenen lijken los op elkaar te staan, de voegen zijn bijna allemaal weg. In de muur tegenover me zit een houten, verrotte deur zonder klink. Terwijl ik helemaal overeind kom, protesteren mijn spieren eens zo hard. Ik schuifel moeizaam naar de deur, en duw er moedeloos tegen. Tot mijn verbazing hoor ik een dof gekraak en de deur scharniert moeizaam open. Plotseling hoor ik achter me gerammel en een zacht, nauwelijks hoorbaar, gefluister, dat de rillingen over mijn rug doet lopen. Langzaam draai ik me om en wat ik zie doet mijn bloed bevriezen. Lang denk ik er niet over na. Razendsnel draai ik terug, gooi de deur achter me dicht en begin te rennen, mijn spieren negerend. Ik heb geen idee hoe ik bij de uitgang kom, maar mijn intuïtie, en de trap voor mijn neus, zegt me dat naar boven een goede optie is. Ik ren de traptreden op, en bovenaan kom ik weer een deur tegen. Ik ren er met mijn volle gewicht tegenaan en de deur bezwijkt. Ik land met een misselijkmakende klap op de grond. Ik doe mijn ogen open, maar het blijft donker om mij heen.

7 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2017 - 20:19
Goed geschreven, witregels mag, dat leest rustiger. Maar wat zag ze nou ?? Welkom hier en veel schrijfplezier op dit heerlijke forum!

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:11
Dag Debbie, Als nieuwkomer heb je geweldig goed de opdracht vervuld. Hoewel je het woord "spook" niet gebruikt, krijgt de lezer wel het gevoel dat het hier om een spook en spookverhaal gaat. Proficiat. Mooi dat het begin en het einde samen één worden. Ik hoop nog veel moois van je te mogen lezen hier op ons inderdaad fijne forum. Welkom. :nod:

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
11 September 2017 - 22:24
leuk hoe het verhaal zo eindeloos door kan gaan, dat maakt het extra creepy als tips zou ik willen geven: -let op herhalingen (2x uit mijn mond 2x langzaam en 2x gewicht, dat is niet heel fraai) -houd je formulering simpel; lig je 'met je buik naar beneden' of gewoon 'op je buik'? -laat de lezer ervaren zonder het uitleg; het ruikt alsof een 'natte hond net zijn brokken heeft opgehoest' is een prachtige, niet mis te verstane omschrijving, daarbij hoef je echt niet te vertellen dat het een vieze geur is.

7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 September 2017 - 20:03
Goed geschreven, witregels mag, dat leest rustiger. Maar wat zag ze nou ?? Welkom hier en veel schrijfplezier op dit heerlijke forum!
Hoi i-Kat, dank je voor je reactie, die witregels zijn inderdaad beter. Ik heb het verhaal te snel online gezet, en hier niet op gelet. Groetjes Debbie

7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 September 2017 - 20:05
Dag Debbie, Als nieuwkomer heb je geweldig goed de opdracht vervuld. Hoewel je het woord "spook" niet gebruikt, krijgt de lezer wel het gevoel dat het hier om een spook en spookverhaal gaat. Proficiat. Mooi dat het begin en het einde samen één worden. Ik hoop nog veel moois van je te mogen lezen hier op ons inderdaad fijne forum. Welkom. :nod:
Hoi Schrijfcoach Blavatski, Dankjewel voor je reactie, motiverend om hiermee door te gaan! Groetjes Debbie

7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
12 September 2017 - 20:16
leuk hoe het verhaal zo eindeloos door kan gaan, dat maakt het extra creepy als tips zou ik willen geven: -let op herhalingen (2x uit mijn mond 2x langzaam en 2x gewicht, dat is niet heel fraai) -houd je formulering simpel; lig je 'met je buik naar beneden' of gewoon 'op je buik'? -laat de lezer ervaren zonder het uitleg; het ruikt alsof een 'natte hond net zijn brokken heeft opgehoest' is een prachtige, niet mis te verstane omschrijving, daarbij hoef je echt niet te vertellen dat het een vieze geur is.
Hoi schrijvenmaar, dankjewel voor je reactie, ik heb aan de hand van je feedback enkele wijzigingen aangebracht. Goede tips, waar ik vaker op zal letten! Groetjes Debbie

7 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
13 September 2017 - 11:38
Brrrrr ja deze is eng. Goed gedaan. Net als bij een te donkere film vind ik het dan persoonlijk jammer dat ik niet weet wat je HP voor iets gruwelijks zag. ;)

7 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 September 2017 - 20:10
Brrrrr ja deze is eng. Goed gedaan. Net als bij een te donkere film vind ik het dan persoonlijk jammer dat ik niet weet wat je HP voor iets gruwelijks zag. ;)
Hoi Nancy, ja dat snap ik. Het was ook meer dat ik het zelf ook niet precies wist. In een verhaal van max 300 woorden vond ik het nu ook niet perse nodig om te omschrijven. gr Debbie