Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#158 herinnering

Herinnering Het was niet al te zonnig maar droog. Ideaal fietsweer. Mijn hoofd zat vol en ik was op weg gegaan om even de zinnen te verzetten. Ik had geen vastgestelde route gevolgd maar was willekeurig enkele weggetjes ingeslagen. Nu fietste ik op een verlaten landweg langs een sloot. Er stond wat langs de slootrand dus Ik remde en kwam naast een bruine koffer tot stilstand. Het leek mij een ouderwetse leren koffer. Rechttoe, rechtaan. Geen extra vakken aan de buitenkant. Zo een hadden we vroeger ook thuis. Ik weet nog dat ik straf had gekregen toen ik er met pen op had getekend. Dat was vlakbij de handgreep. Onwillekeurig dwaalden mijn ogen af naar de handgreep en zien het poppetje dat ik toen had getekend. Mijn hart voelde ik in mijn keel kloppen. Dit was onze koffer, maar dat kon toch niet. Die hadden we toch weggedaan toen de rits stuk was gegaan? Bij deze koffer was die nog heel. Ik tilde de koffer op, hij was niet zwaar, en ritste hem open. Met enige teleurstelling constateerde ik dat de koffer leeg was. Toen rook ik iets, een bekende geur. Dat was toch de aftershave van mijn vader geweest. Hoe heette het ook alweer? Ach ja, Tabac. Het leek uit de koffer te komen. Nu hoorde ik een bekende melodie: "A Bicycle built for two". Het lievelingsliedje van mijn vader. Geschrokken liet ik de koffer vallen. Wat was dat? Het voelde alsof er een hand door mijn haar streek en ik hoorde toch duidelijk, dag Rougie. Een traan belandde op mijn lip. Hij proefde ziltig. De koffer, waar was de koffer gebleven? Ik had hem laten vallen maar zag hem nergens liggen, ook niet in de sloot. Was dit dan een soort groet geweest?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je hier nog niet eerder gelezen. Niet omdat ik je vermijde maar door keuzes in mijn beperkte tijd. :nod: Een zoete herinnering aan vader. Mooi. :thumbsup: Door de weergave van de tekst ziet het eruit als een groot blok, dit nodigt mij niet uit om te lezen. Waarom begin je niet op een nieuwe regel maar schrijf je telkens door? Probeer dezelfde opbouw van een zin achter elkaar te vermijden ( tweemaal een zin die start met ik ) maar ik ben hierin een zeurpietje. ;) Goed gebruik van het herkennend detail, de tabac, die me dieper in het verhaal trok.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Andra, Een bijzonder verhaal dat een fijne sfeer ademt. Mooi, hoe je de geur van Tabac het beeld van je vader oproept. Je verhaal is een mengeling van magie en realisme. Het getekende poppetje vind ik een sprekend detail, zo ook het liedje dat uit de koffer klonk. Even is de vader weer aanwezig. Tips: *Probeer meer variatie aan te brengen in je woordkeus. Bijboorbeeld twee keer achter elkaar "wat" is niet zo fraai in: "ik was wat weggetjes ingeslagen" en "er stond wat langs de slootkant" *Gebruik een of meer witregels om meer structuur in je tekst aan te brengen *Gebruik dubbele punt en aanhalingstekens bij een citaat Taaltechnisch: lieveling liedje > lievelingsliedje belande > belandde

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een prettig lezen en bijzondere invalshoek. Een herinnering aan vader, prachtig.
Dankjewel