Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 158 Een oude koffer

#158 Monoloog van Misty ‘Ze woonde tijdelijk in die stacaravan verderop. Elke avond ging ze een eindje om en stopte bij mij. Samen keken we hoe de zon achter de bosrand zakte en nevelflarden over het weiland zweefden en roken we hoe de sparrengeur vochtig werd. Ze kroelde mijn manen, aaide mijn rug en we praatten. Nou ja, zij praatte, ik luisterde, hinnikte soms of schraapte een hoef langs het hek tussen ons in. We verstonden elkaar. Als ze klaar was met praten, waren we stil tot ze haar neus langs de mijne wreef: ‘tot morgen’ en vertrok. Gisteravond, toen ze klaar was met praten, keek ze van mij naar de sterrenhemel en weer terug en zei peinzend ‘Nooit heb ik iemand zo veel verteld als jou.’ We neusden: ‘Tot morgen.’ Pas vanavond besefte ik dat er iets was veranderd. Ze kwam aanlopen en ik draafde blij hinnikend naar haar toe, toen ik zag hoe ze iets over het hek gooide, een kushand naar me zwaaide, zich omdraaide en weg liep. Dichterbij gekomen zag ik wat er lag: een oude rotan koffer met een riem losjes er om heen. Na lang wachten snapte ik dat ze niet terug zou komen en schoof met mijn voorbeen de riem zover opzij dat de koffer openviel. Hij zat vol blaadjes papier. Ik las er een paar: ‘Ik ben bang’, ‘Ik ben dom’, ‘Ik ben lelijk’, ‘Niemand houdt van mij.’ Daaronder lag een foto van haar. Die foto, aardedonker is het ondertussen en ik kan alleen nog vage contouren onderscheiden, maar ik kan mijn ogen er niet vanaf houden. Ze kijkt me aan, haar gezicht schuin, haar ogen net zo lief, verdrietig, doordringend als alle avonden dat ze bij me was. Avondlucht druppelt uit mijn ogen. De nacht stinkt naar missen.’ Cora

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Cora, Weet je dat paarden benen hebben? Dat maakt ze zo edel. Wat een heerlijk verhaal vanuit het perspectief van het paardje. Ik ruik de vochtige avondlucht hier. En dan plotseling wordt het verdriet over het hek gegooid. Heel pakkend met twee briljante eindregels.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg Cora ik kan hier zo slecht tegen, voel me nu :thumbsup: helemaal verdrietig. Goed gedaan dus. Bijzonder perspectief
Een mens kan blij zijn dat hij een ander even verdrietig maakt, graag gedaan! Maar ik begrijp daaruit dat je een verdrietig einde veronderstelt? Dat hoeft niet?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel zo vanuit het paard gesproken maar wel heel verdrietig..toch graag gelezen.
Dankjewel, wellicht zit er een andere kant aan het verdriet...

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vooral dat missen stinkt vind ik mooi
dankjewel! Achteraf denk ik dat de op twee na laatste zin er wel uit kan, omdat die twee laatste, vooral dat stinkende missen, het al voldoende zeggen. Cora

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Cora, Weet je dat paarden benen hebben? Dat maakt ze zo edel. Wat een heerlijk verhaal vanuit het perspectief van het paardje. Ik ruik de vochtige avondlucht hier. En dan plotseling wordt het verdriet over het hek gegooid. Heel pakkend met twee briljante eindregels.
Stella, vanmorgen bedacht ik ineens dat ik natuurlijk op de vingers getikt ga worden: paarden hebben benen! Ik ga het direct veranderen, excuus! Ja, die twee eindregels, eigenlijk maken ze de regel ervoor overbodig. Dank voor je reactie Cora

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... wat een bijzonder leuk verhaal. De ontwakende liefde tussen twee paarden. Geweldig gedaan; een verhaaltje dat blijft hangen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... wat een bijzonder leuk verhaal. De ontwakende liefde tussen twee paarden. Geweldig gedaan; een verhaaltje dat blijft hangen.
Dankjewel Riny, verrast me dat je er een ontwakende liefde tussen twee paarden in leest, leuk!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cora, Een mooi geschreven verhaal met veel zintuigelijke details en een goede sfeertekening. Verrassend perspectief vanuit het paard. De slotzin: 'De nacht stinkt naar missen." vind ik prachtig. Goed dat je de andere weghaalde. Nu is het einde sterker. Het verhaal heeft ruimte voor meer interpretaties om verder over na te denken. Opmerkingen: Taaltechnisch: er om heen > eromheen avonden dat > avonden die Je schrijft het hele stuk in de verleden tijd en in de laatste alinea ga je over op de tegenwoordige tijd. Dat kan, maar dan zou ik de aanhalingstekens van de monoloog plaatsten achter "Daaronder lag een foto van haar." Je zou dan ... kunnen plaatsten en de laatste alinea opnieuw tussen aanhalingstekens kunnen plaatsen. Dank voor deze bijzondere uitwerking van de opdracht.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie overpeinzingen van een paard tijdens het invallen van de nacht. Hun genegenheid voor elkaar duidelijk in woord en gebaar. En dan die ommekeer, hoe het meisje zich voelt, hoe het paard naar haar foto blijft kijken om haar te blijven herinneren. Diepe vriendschap. Als ze klaar was met praten en Toen ze klaar was met praten vind ik niet zo mooi na elkaar. Ik zou de tweede gewoon weglaten. Gisteravond keek ze van mij naar de sterrenhemel ... om dan te eindigen met 'Nooit heb ik iemand zoveel verteld als AAN jou.' Dat zegt het allemaal. De eindzinnen zijn beide veelzeggend. Misschien dat ik tegen de meesten inga, maar missen als zelfstandig naamwoord vind ik (persoonlijk) niet zo mooi,. De nacht stinkt naar missen De nacht stinkt naar gemis. Knap uitgewerkt vanuit het paard!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ik dacht toch aan sprekende dieren? Ik vond het al wonderlijk, maar ja, in sprookjes kan alles. De wonderlijke wereld van het sprookje. Al weer wat geleerd. Volgende keren beter opletten.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel en vloeiend geschreven verhaal. Ik blijf alleen een beetje zitten met de vraag waarom de vrouw die koffer over het hek zou gooien. Graag gelezen, ook vanwege de originele invalshoek en de rake laatste zin.