Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#157 - wie wil er nou naar zee

‘Waarom moeten we altijd naar het strand? Wat vinden jullie daar nou zo leuk aan?’ Vragende ogen van een 7-jarige kijken ons aan. Zij woont nu bijna een jaar in Zuid-Frankrijk en elk Hollands bezoek wil de zee zien. Zij heeft er duidelijk genoeg van. Zij houdt van roze jurken, lippenstift en hakjes. Zand hoort daar niet bij. Ze krijgt geen uitleg van ons en begint te murmelen. ‘Niet zeuren, Sofie, je gaat gewoon mee!’ Er volgt een felle strijd tussen moeder en kind. Wij, het olijke kindervrije bevriende stel, staan er wat ongemakkelijk bij. Vader sleurt het kind de bloedhete auto in en wij maken dat we wegkomen. Vanuit onze cabrio zien we dat het geëmigreerde Nederlandse gezin nog even fijn op elkaar in hakt. De parkeerplaatsen voor de toeristen zijn overvol maar onze vrienden hebben een geheim plekje waar beide auto’s kunnen staan. Na vijf minuten lopen ploffen we neer op het hete zand. De zon kent geen genade maar het water wel en daar doe je het dan toch allemaal voor. Met een surfboardje van Sofie gedragen mijn vriend en ik ons als twee 7-jarigen. Een paar uur later slipperen we met onze vrienden naar de boulevard en zuchten voldaan als we een terras hebben weten te overmeesteren. Oesters en vooral de champagne zorgen er voor dat we ons belachelijk vermaken tot de schaduw over het terras valt en we Sofie kwijt zijn.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdgebrek zorgt voor een late en waarschijnlijk een mindere bijdrage maar ik wilde toch meedoen :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw i-Kat, wat een geweldige sfeertekening ('slipperen' vind ik prachtig!), maar wel met een abrupt einde! Hoe loopt dat af? Enne... je introductie met tijdgebrek en 'waarschijnlijk een mindere bijdrage' vind ik eerlijk gezegd niet op zijn plaats. Ten eerste vind ik je bijdrage niet minder, ten tweede mag je best iets posten zonder het zelf alvast te diskwalificeren. Als je hem echt slecht vond, had je hem toch gewoon niet gepost? En dan nog; we leren hier op dit forum van elkaars reacties.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schets een mooi beeld, een piepende diva in spé en zwetende ouders die het de overgekomen vrienden koste wat het kost naar de zin willen maken. Diva neemt de benen. Ik zat weer even in Frankrijk. Top!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ondanks tijdgebrek zet je het toch maar neer. Een mooi beeld van een kind dat de traditie van de ouders met anderen wel zat is. Haar daad van verdwijnen is eng, maar ook wel begrijpelijk. Hoewel ik denk dat een 7 jarige niet bewust die keuze maakt, maar meer haar neus achterna loopt om eens iets anders te willen zien. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het slipperen vind ik erg beeldend gebruikt en het belachelijk vermaken een mooi contrast. De laaste zin schreeuwt om meer. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo i-Kat, ... ik hoor dat kleine meisje denken: ik ga 'zel - lef' wat doen! Opzoek naar die leuke winkel. Leuk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hebben jullie Sophie een zeemansgraf geveven of ligt ze gewoon op tijd in bed? Je ziet je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Leuke invalshoek. Graag gelezen

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annet, dank je wel. Het is grotendeels verzonnen dus gelukkig zijn we nooit echt een kind kwijt geraakt. Ik ga nadenken over een vervolg. Ton, je hebt gelijk maar ik had me zo voorgenomen om meer tijd te nemen en te herschrijven. Ik zet vrij snel iets neer maar ben vaak te makkelijk en niet kritisch genoeg. Wel een fijne eigenschap in het leven maar je gaat er niet beter van schrijven :o Stella, perfecte samenvatting, dank je wel! Erg blij met je positieve reactie, onverwacht ook wel dit keer. Connie, ik kan het me zo voorstellen dat zo'n kind het zat is en er vandoor gaat. Ik had vroeger een hekel aan mee naar het bos gaan, wandelen. Gelukkig is dat wel over gegaan. Het gevoel vergeet ik echter niet meee. Leuk Marietje, dank je, ik ga er over denken. Riny, ja hè, ik begreep het kind ook wel. Zo saai die volwassenen Nancy, ik ontken alles, elke overeenkomst is gebaseerd op toeval :D JanP wat een fijn compliment , tenminste, zo vat ik het op :)

Rol

  • Anoniem
Hallo i-kat, Ik zie Sophie stampvoetend protest aantekenen tegen het bezoek aan het strand. De volwassenen hebben het voor het zeggen en gaan vervolgens zo in zichzelf op dat ze het kind kwijtraken. De pijnlijke wending voelt als een wraak van de kleine Sophie. Leuk gedaan. 'Vragende ogen kijken ons een voor een aan.' Dan zie ik het kind iedereen eerst met het ene en daarna met het andere oog aankijken. 'Met een surfboardje van Sofie gedragen mijn vriend en ik ons als zij zelf had moeten doen.' Deze zin klopt volgens mij niet. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marceline, heel fijn! Schrijfcoach Corrie, ik heb 2 aanpassingen gedaan hoewel ik niet goed weet waarom die laatste zin niet klopt. Is het zo beter? Dank je voor je aandacht!