Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 - Kijk op het strand van Katwijk

Kijk op het strand van Katwijk. Regelmatig schilderen kunstschilders in verenigingsverband uit binnen- en buitenland, en- plein- air, lekker buiten aan zee of in de duinen. Het zijn stoere lieden, weer of geen weer: afspraak is afspraak. Zo ook dit keer tijdens een logeerpartij in Katwijk. De lucht toonde grijs, ook de zee - maar dan met een klein wit kopje op de rustige golven. Saai allemaal. Plotseling zag ik beweging op het strand. Mensen, somber en warm gekleed en zij droegen … schildersezels? ‘Moet je nou eens kijken’. Mijn vriendin kwam naar het raam. ‘Oh, dat zijn kunstschilders, ze komen wel vaker. Je kunt gerust gaan kijken’. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. De sfeer aan het strand was bijzonder. Ik maakte foto’s en her en der een praatje. Thuis gekomen ontstond er dit gedicht: Plein air schilders, met ezel en doek op Katwijks strand; geruis van de zee flarden mist beroeren hen Verf, penseel, grijs licht de kunstenaar zoekt geboeid naar ingehouden kleuren zijn hand mengt op het palet bruin voor het natte zand – blauw met grijs voor de zee zet met feilloze precisie de lijnen op het doek het strand zacht geel met bruin, de lucht grijs zijn lippen bewegen zacht alsof hij de kleuren proeft sneller gaat zijn hand; het penseel doet wat hij wil nog wat meer strand en lucht – wat wit voor de golven nog wat meer geel gemengd met wit en dan strand en lucht raken elkaar en plein air `s kunstenaars hand verstomd

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een gedicht dat me meeneemt alsof je er tussenstaat. Goed gelukt. De laatste zin doet me wat archaïsch aan door de ' 's kunstenaars '. Misschien zoeken naar een meer hedendaagse variant? Nu komt het wat 'verheven' op me over. Wat mij betreft zet je de toelichting na het gedicht. Laat het maar lekker schijnen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
O nog 1 dingetje. De titel snap ik, maar door de rijm krijg ik een andere, rijmende, verwachting en het gedicht maakt de titel overduidelijk. Misschien gewoon Katwijk.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Riny. De schilder interpreteert de beelden die hij ziet en maakt zijn schilderij, waarbij hij zich zelf helemaal laat meeslepen in zijn creatieve roes. Dat komt er goed in naar voren. En dan ook nog in dichtvorm; erg knap gedaan van je. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hadeke, Ja, die hand. Heb ik ook wel aangedacht, maar hij past zo in de 'slepende schildersbewegingen' naar het eind. Vier essen. #2 Ik zag ook opeens 3x Kijk op het strand van Katwijk staan. Wel een beetje dominerend, maar ik wilde perse beginnen met de titel van de opdracht; ik keek inderdaad zo op het strand ... en zo vervolgde het zijn weg. Fijn, dat je het goed gelukt vond. Dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zet je een mooi beeld neer en wat lijkt het me heerlijk om zo'n ervaring zo mooi in poëzie om te zetten. Ik heb genoten Riny, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beeld neergezet Riny! Leuk dat je in het zonnige Katwijk was :). Heb je het gedicht ook gestuurd naar de en plein air schilders?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annette, ... dank voor je positieve woorden. Ja, ik heb enkele foto's en het gedicht gestuurd naar de kunstschilder. Kreeg als dank nog wat afbeeldingen van haar werk. Het was een rijke ervaring. Zelf heb ik ooit eens een cursus schilderen gevolgd. Simpel allemaal maar wel heel leuk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Stella, Wat grappig dat je dat zo zegt; dank hiervoor. Ja, door de titel van de opdracht, herleefde alles weer.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat geweldig dat je zo geïnspireerd raakte en dat gedicht hebt kunnen schrijven. Had je geen zin om mee te schilderen?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi i-Kat, ... toen niet, nu soms wel. Ik heb eens een tak toverhazelaar getekend. Ik zag toen pas hoe zo'n geel pluimenbolletje in elkaar zit. Er is me wel eens verteld dat je door tekenen meer ziet. Dank voor je spontane reactie.

Rol

  • Anoniem
Hallo Riny, Via het gedicht meekijken met hoe de schilders het strand vereeuwigen. Daarmee via de hand van de schilder heel gedetailleerd kijken naar de omgeving. Leuk gedaan. Een originele bijdrage in deze serie over het strand. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb maar een ding toe te voegen aan de positieve reacties. Ik had het gevoel dat ik over de schouder van een van de schilders meekeek :thumbsup: Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Schrijfcoach Corrie, ... dankjewel voor deze positieve reactie. Ik ben er blij mee.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Angus, ... fijn dat je dit met plezier gelezen hebt. Een heel mooi compliment van jou. Ik krijg er :o :o wangen van. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een verrukkelijke tegenhanger van mijn rampverhaal over het Katwijkse strand! Hier herken ik het strand daar zoals ik het af en toe, te weinig, zie en beleef, prachtig met jouw woorden geschilderd. Dankjewel! Cora

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cora, ... wat doet je berichtje mij een plezier. Die aanvankelijk sombere dag heeft me een geweldige herinnering opgeleverd die door de jaren heen niets aan kracht zal inboeten. Integendeel. Dankjewel, Cora.