Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 Dagje Scheveningen

Een man loopt voorbij. ‘Auw’ klinkt het bij iedere stap die hij blootsvoets zet in het mulle strandzand. Zijn handen vol druipende ijsjes, zojuist gehaald in opdracht van vrouwlief en hun jengelende kinderen. Een paar meter naast ons komt om de haverklap een schep zand naar boven. En af en toe een vuurrode kop die het geheel gründlich inspecteert. Der Heinrich en die Gisela zijn deze zomer weer westwaarts getogen met hun kroost. Heinrich maakt van een stukje strand een geschikte verblijfplaats voor de komende week, terwijl Gisela in de branding speelt met de kleintjes. Even verderop bedrijft een stelletje de liefde. Zij lijken ervan uit te gaan dat een windscherm en een parasol hun geflikflooi afdoende verbergt voor naburige strandgangers. Twee vriendinnen smeren giechelend elkaars rug in om vervolgens op hun rug te gaan zonnebaden. Kennelijk zijn zij in de veronderstelling dat hun blote borstjes de dag zonder bescherming wel ongeschonden doorkomen. Langs de branding loopt een colonne wandelaars-op-leeftijd als een kleurig lint naar de Pier. Een kwieke senior, type gepensioneerde sergeant-majoor, marcheert ernaast en spoort ondertussen het zijn gezelschap aan met onverstaanbare aanwijzingen. Esina kijkt me glimlachend aan, kust me op beide tepels en vraagt of ik wil doorgaan met voorlezen. Terwijl zij haar hoofd weer op mijn buik legt, schuif ik de zonnebril op mijn neus en pak de draad op bij de passage, waarin Jitzak, onder het toeziend oog van tegen de ramen bonkende buspassagiers, Zizzel ten huwelijk vraagt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie verzameling observaties van de bekende strand taferelen. Lekker even mensen kijken vanachter de zonnebril. Ik waan me op het strand. Heerlijk.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke strandvertelling. Maar kussen vrouwen mannen op de tepels? Ik ben erg bleu, dus je begrijpt dat ik deze suggestie met rode oortjes lees. En wat een lieve ode aan Mili!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dankjewel voor je reactie. Leuk dat je het meeste herkende, jammer dat je niet alles herkende... :p Dankjewel voor je compliment over de afsluiter, het boek is een aanrader!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, dank voor je kleurrijke reactie. Ik moet toch nog eens opzoeken wat 'bleu' betekent... :) Van horen zeggen kan ik op je vraag antwoorden; ja, ook daar... :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een strand observatie, gezellig beschreven, en met het boek ban Mili als einde. Een dag mee met Ton aan het strand. Leuk!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Ton, ... je bent toch een brok onmisbare gezelligheid. Je kijk op het strand met heel veel plezier gelezen. :lol:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, wat voerde je ons weer leuk mee voor een dagje strand, en Jitzak bij je in je 'knapzak. Zware kost voor het strand en zeker om voor te lezen. Genoten, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, je suis touchée! :{} Ik beland in een levensecht dagje strand, de man die zijn voeten verbrandt aan het hete zand, de gravende Duitser - wij bouwen tenminste zandkastelen ;) - die giechelkinderen met hun ontluikende blanke borstjes, de sliert wandelaars, vast met strooien hoedjes om dan bij jou en Esina aan te komen. Trouwens, kan dat vrijende stelletje niet bij die Duitser in zijn kuil? Dat hele ondeugende dat Esina doet vind ik een subliem aandachttrekkend en origineel detail. Stilletjes vermoed ik dat @Marceline er goed de smoor in heeft dat zij dat zelf nog niet had verzonnen. :D Heb je het wel goed gelezen dat Jitzak die kleine Zizzel ten huwelijk vraagt? Zo ja, hoop ik zo dat ze 'nee' zegt. :crybaby: Dank voor je lieve en verrassende aandacht.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, dank je hartelijk. Fijn om onmisbaar genoemd te worden, maar volgens mij schuilt in iedereen een brok gezelligheid.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, moi aussi! Het dagje strand heeft menigeen bekoord, ieder op zijn/haar eigen wijze. Ik ben blij met je fijne reactie, Mili. En ja, Esina verrast mij ook nog steeds. Je brengt me aan het twijfelen met je vraag, maar volgens mij staat het er echt op p. 38, samen met een fluisterend 'ja'.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, Beeldend beschreven, lekker leesbaar. Op zo'n mooie stranddag is er altijd zoveel te zien en "mensen kijken" is altijd heerlijk om te doen! Het feit dat je vaak wat droge humor in je stukjes stopt vind ik superleuk. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, inderdaad, er is genoeg te zien als je naar mensen op het strand kijkt. Alleen een kwestie van opschrijven. Als je er oog voor hebt, tenminste. Je trakteert me op een paar mooie complimenten, dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hardop gelachen om die twee dames die giechelend elkaars rug in smeren om er vervolgens op te gaan liggen! Strand is net televisie inderdaad. En je was in zeer goed gezelschap zo te lezen!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een grote glimlach door jouw zonnebril meegekeken naar al die leuke gekke en bijzondere mensen. en die Jitzak, die kom ik ook overal tegen. Intrigerend heerschap. Heerlijk beschreven!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verslag van een Badhemd stranddag. En een herinnering aan dat ik Jitzak moet aanschaffen. Weer graag gelezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Het was fijn om met je mee te wandelen langs het strand en door jouw ogen te kijken naar al dat strandgebeuren. Mooi dat Esina bij je was en dat je haar Mili's Jitzak voerde. Pas maar op dat ze ook niet in de valstrik loopt en neiging krijgt om mannentepels te kussen. Ik voor mij, ik weet het allemaal zo goed niet meer. Heb ik dat ook ooit gedaan? Ik herinner me het niet meer. :o :o Ik zit weer in de kinderfase :nod: - Mare

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Heerlijk klassieke beelden op het strand met humor beschreven. Zeer origineel Jitzak erbij gehaald. :thumbsup: Een fijne middag daar!

Rol

  • Anoniem
Hallo Ton Badhemd, Op het strand is zo veel te zien. Heerlijk om dan even om je heen te kijken en de indrukken in je op te nemen. Die je overigens heel beeldend beschrijft, waardoor ik echt even op het strand ben. Mensen kijken, daar kan een boek soms niet tegenop, vooral ook omdat het witte papier vaak veel te veel schittert om lekker te kunnen lezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annette, dankjewel voor je reactie, het doet mij genoegen dat je er hardop om kon lachen en ook mijn gezelschap kon waarderen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, dankjewel voor je complimenten! En Esina heeft genoten die dag, zowel van het een als van het ander. Net als HP, trouwens...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi schrijfcoach Corrie, hartelijk dank voor je reactie, waar veel herkenning uit spreekt. Mensen kijken is inderdaad een interessante en vaak ook amusante bezigheid; HP heeft dat op het Scheveningse strand graag onderbroken om uit Jitzak (voor) te lezen, waarbij de schittering op het witte papier voor lief nam bij het lezen van dit bijzondere boek. (*) (*) Je hebt misschien ook op SchrijvenOnLine gezien; http://www.schrijvenonline.org/nieuws/van-forum-n…