Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#157- Strandalarm

#157- Strandalarm Ik hoorde het strand laatst huilen toen de wind hard waaide en de lucht grijs gekleurd was. De zee troost haar met golven, golf na golf snikt de zee zachtjes mee. De meeuwen krijsen, de zon heeft zich van schrik verstopt. De schelpen rollen het strand op, in een lange rij langs de kustlijn. Het is nog maar het begin van de zomer maar iedere dag ligt het strand vol met afval, plastic troep door de mens neergesmeten, oneerbiedig op het strand achtergelaten; de rietjes, plastic flesjes, plastic zakken, zwembandjes zonder kinderampjes, elastiekjes, doppen, vliegers, happy birthday ballonnen en ga zo maar door. Tussen de schelpenrij ligt onbekend versleten plastic troep. Net aangespoeld. De plasticsoep in de zee, rotzooi die soms jaren in de zee is blijven drijven. Op een aangespoelde plastic fles staat de houdbaarheidsdatum, 23 april 1978. Het is te triest voor woorden. Hoe kan de mensheid zo slecht zijn voor het strand en de zee? Prullenbakken negeren en alles neersmijten? De zee vervuilen? Natuurlijk hoorde ik het strand niet huilen. Maar stel dat het strand kon schreeuwen en zee kon schelden, wat zou de mensheid zich dan diep moeten schamen. Ik houd enorm van de Noordzee, met de Noord-Hollandse plaatsen, Bergen, Bloemendaal en Egmond en de Zeeuwse kust met Zoutelande. Ik wil nog lang genieten van die plekken. Vandaar dit betoog en geen mooi verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, ik ben het absoluut eens met je betoog hoewel je eerste zin wel heel mooi is. ;) Ook in de binnenstad liggen beken vol met derrie, een gotspe, waar watervogels omheen zwemmen of in verstrikt raken. M.i. is het een kwestie van opvoeding. Alles stoelt altijd maar op opvoeding. :!:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat is dan nog alleen maar de zichtbare vervuiling. Het is inderdaad triest gesteld met de gemiddelde bewoner van deze mooie planeet. Geen oog voor schoonheid denk ik dan maar. Gelukkig zitten er geen kinderampjes meer in de zwembandjes. Mooi verwoord.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, Je eerste zin is prachtig en zegt het helemaal. En stel dat je alle 'uitleg' eruit haalt. Dan heb je een pareltje over hoe de mens de schoonheid van het strand verwoest.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom staan de goedwillenden machteloos. Waar en wie zijn die 'vernietigers' van een fris strand. Zijn het allemaal gefrustreerde lieden? Maddy, je hebt een mooi, goed rakend bericht geschreven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom staan de goedwillenden machteloos. Waar en wie zijn die 'vernietigers' van een fris strand. Zijn het allemaal gefrustreerde lieden? Maddy, je hebt een mooi, goed rakend bericht geschreven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom staan de goedwillenden machteloos. Waar en wie zijn die 'vernietigers' van een fris strand. Zijn het allemaal gefrustreerde lieden? Maddy, je hebt een mooi, goed rakend bericht geschreven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Madd ik voel dit zo hartgrondig met je mee. Boos word ik ervan maar vooral verdrietig. Zoveel leven stikt in 'onze' zelfgemaakte plastic soep. Mooi en goed betoog met een prachtig begin. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mandy, ook als betoog is dit een heel goed verhaal. Zo to the point, zo intens je emoties overbrengen...dat komt binnen. Het zou paginagroot moeten worden afgedrukt in de kranten :thumbsup: Je raakte me, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Helemaal met je eens, opvoeding en goed onderwijs, daar mankeert het nog weleens wat aan. Nyceway, Die soep in de zee van plastic waar de vis die later op ons bordje ligt van heeft gegeten, als we daar over gaan nadenken....... Marceline, Ik zou de toelichting of uitleg kunnen verkleinen. Ik wilde even mopperen. Ik ken twee mensen die elke dag een uur troep opruimen tijdens het uitlaten van hun hond, en schrok van hun buit plastic elke dag. Riny, Het is werkelijk onvoorstelbaar wat mensen achterlaten, of in zee hebben gesmeten. Plastic verteert nooit. Zakken uit Engeland, waar de houdbaarheidsdatum 1968 op staat, spoelen zelfs aan. Connie, Samen met de opruimers, die elke dag daar zijn. Goed idee. Cora, Precies, beschamend.... Ton, en zo is het maar net, Ton . Dank jullie wel voor de reacties

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik niet gelovig ben kan ik alleen maar zeggen: amen. De mens vernietigd zijn omgeving en daarmee zichzelf. :(

Rol

  • Anoniem
Hallo Maddbrug, Geen mooi verhaal noem je het, daar ben ik het niet mee eens. Want ook al schrijf je over de goorheid van de zee en het strand, je doet dit met een poëtische ondertoon. Vooral de 'zwembandjes zonder kinderampjes' deden het bij mij heel goed. Ik zie ze helemaal voor me. Zelf heb ik tijdens een strandwandeling eens de knaloranje dikke werkhandschoenen geteld die we tegenkwamen. Op het kleine stukje dat we liepen, waren we gestrand bij 25. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag maddbrug, Ik denk dat je uit de mooie openingszinnen meer had kunnen halen. Strand, zee en zon worden als 'actoren' opgevoerd. En terecht, wat mij betreft. Maar daarna gaat het over de rotzooi, maar niet over de actoren - en hun instelling (of gebrek daaraan) - die deze troep achterlaten of overboord smijten. Dat mis ik. Met het gevoel - dat je ook oproept - dat de mensheid zich diep moet schamen ben ik het hartgrondig eens. (Lang leve Kenia. Verbod op plastic tassen met torenhoge boetes :thumbsup: En hop: 10 euro statiegeld op zelfs het kleinste plastic flesje. Dat doet maar een keer pijn, bij de eerste aankoop. Voor de rest is het gewoon een borg die er voor zorgt dat je altijd je plastic flessen inlevert. Ook die van de azijn en die van de olijfolie).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Corrie. Angus, Ik vind dat je een punt hebt. Dan komt er meer balans tussen de actoren, en het kernpunt, die troep. Ik had betreft die rotzooi het kunnen accentueren door middel van een handeling. Ik ga er nog eens naar kijken en een poging tot herschrijven wagen. Het regent vandaag toch. De fiets heeft ook rust nodig. En ja, Kenia zet even een stap! En olijfolie kon je vroeger ook gewoon tappen in een glazen fles. Ik wilde deze keer iets anders neerzetten dan de golven en t zonnetje en t zand. Waardevol commentaar, bedankt!