Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 157 - Los zand

Langzaam sla ik de bladzijden om, genietend van het nostalgische gevoel vanbinnen. Lavendelvelden. Zuid-Frankrijk. St. Tropez. De herinneringen verschijnen als een pop-up in mijn hoofd en ik sluit mijn ogen. La Plage de Pampelonne. Mijn zus en ik liggen op onze vrolijk gekleurde badlakens te zonnen, als we in de verte een man horen roepen: “Beignets pommes! Noix du sucre!” We kijken naar elkaar, dan naar Pa en hij kijkt naar ons. Dat is voldoende. Lachend pakt hij zijn portemonnee en staat al op, want we kopen toch immers altijd samen een zakje gesuikerde pinda’s van Mario Sou-Sou? Ik ben een jaar of vijf en Ma en ik rennen vrolijk langs de vloedlijn heen en weer, terwijl de golven zachtjes omrollen en het schuimende water tikkertje speelt met onze voeten. Iets verderop zit een onbekende man, goedkeurend glimlachend, naar ons te kijken. Lange tijd dacht Ma dat hij genoot van ons spelletje. Toen ze het tafereel echter later terugzag op film, zag ze dat haar volle boezem vrolijk op en neer huppelde tijdens het rennen, en toen pas realiseerde ze zich wat de onbekende man zo boeiend had gevonden. Ik grinnik bij de herinnering aan haar verbazing over haar eigen naïviteit. Met een weemoedige zucht sta ik op, schenk mijzelf een glas bordeauxwijn in en terwijl het nostalgische gevoel zich vermengt met dankbaarheid, hef ik het glas naar hun foto en proost naar hen op het leven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Karinska. een verhaal vol nostalgie vertelt via een fotoboek. En de toast op het laats maakt het ook weemoedig. Dat wat nooit meer terugkomt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, de 1e zin is uitsluitend uitleg. Begin met de bladzijden, het is direct duidelijk waar het over gaat.
het schuimende water tikkertje speelt
Mooie beeldspraak (personificatie). Helder, krachtig en eenvoudig, zo lees ik ze maar zelden!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Karinska. een verhaal vol nostalgie vertelt via een fotoboek. En de toast op het laatst maakt het ook weemoedig. Dat wat nooit meer terugkomt.
Dank je wel voor je reactie :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, de 1e zin is uitsluitend uitleg. Begin met de bladzijden, het is direct duidelijk waar het over gaat.
het schuimende water tikkertje speelt
Mooie beeldspraak (personificatie). Helder, krachtig en eenvoudig, zo lees ik ze maar zelden!
Jan, je hebt gelijk over de 1e zin; ik heb het veranderd. Zelden, zelfs! Mooi compliment, dank je wel :o

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie herinneringen aan vakanties met het gezin. Grappig dat je soms later tot inzicht komt dat je herinneringen in de loop der tijd anders kunnen worden, afhankelijk van de levensfase waarin je je bevindt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Karinska wat een heerlijke trip naar het verleden. Behalve prachtige zinnen is het zo herkenbaar. Ik heb het met veel plezier gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, de warme herinneringen nemen mij mee naar nostalgische gevoelens. Terugkijken naar vakanties met de kinderen via een fotoboek. Reden genoeg voor een glaasje wijn. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig hoe de details het verleden doen herleven! Zelf herleeft oudejaarsdag bij mij als ik lees beignet pommes, de appelbeignets die mijn moeder in emmers vol bakte, nooit smaakt er nu een zoals ze toen deden. Cora

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, prachtig sfeervol en treffend echt beschreven; de lezer maakt dit live mee! Compliment!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Karinska, ... gloedvol heb je deze herinneringen geschreven. Prachtig. Prettige herinneringen aan een vakantie heb je nodig voor de jaren die nog volgen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie herinneringen aan vakanties met het gezin. Grappig dat je soms later tot inzicht komt dat je herinneringen in de loop der tijd anders kunnen worden, afhankelijk van de levensfase waarin je je bevindt.
Ja, en soms is het de kunst om herinneringen precies zo te (willen) houden zoals ze in je geheugen staan :) Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska wat een heerlijke trip naar het verleden. Behalve prachtige zinnen is het zo herkenbaar. Ik heb het met veel plezier gelezen. :thumbsup:
Fijn dat je genoten hebt, Nancy, en bedankt voor je complimenten en duimpje!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karinska, de warme herinneringen nemen mij mee naar nostalgische gevoelens. Terugkijken naar vakanties met de kinderen via een fotoboek. Reden genoeg voor een glaasje wijn. Graag gelezen, Connie
Precies wat ik probeerde te bereiken, Connie. Geniet er maar zo vaak van als je kunt, samen! Fijn dat je kwam lezen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig hoe de details het verleden doen herleven! Zelf herleeft oudejaarsdag bij mij als ik lees beignet pommes, de appelbeignets die mijn moeder in emmers vol bakte, nooit smaakt er nu een zoals ze toen deden. Cora
Mooi dat "mijn" beignets pommes bij jou een associatie met een eigen herinnering oproept. En ja, dat is de magie van nostalgie: het wordt "nooit meer" zo goed/lekker/mooi etc. als vroeger ;) Bedankt voor het lezen en je reactie!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Karinska, prachtig sfeervol en treffend echt beschreven; de lezer maakt dit live mee! Compliment!
Hoi Ton, bedankt voor je fijne reactie en leuk dat je weer langskwam bij mij, voor een tripje naar Memory Lane!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede invulling deze herinnering die via een fotoboek weer opleeft. :thumbsup:
Dank je wel, Marietje, voor je thumbsup, en leuk dat je kwam lezen :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Karinska, ... gloedvol heb je deze herinneringen geschreven. Prachtig. Prettige herinneringen aan een vakantie heb je nodig voor de jaren die nog volgen.
Goedemorgen Riny, Mooie woorden, dank je wel! Ja, herinneringen neemt niemand je af en je kunt er jaren op teren, net wat je zegt. Mijn vader heeft ooit de quote "wie van zijn herinneringen kan genieten, leeft tweemaal" uitgeprint; ik vond de quote vorig jaar, en ik vond/vind hem prachtig.

Rol

  • Anoniem
Hallo Karinska, Leuk die herinneringen over de vakantie aan het strand. "Ik ben een jaar of vijf en Ma en ik rennen vrolijk langs de vloedlijn heen en weer, terwijl de golven zachtjes omrollen en het schuimende water tikkertje speelt met onze voeten." Vooral het tikkertje maakt dat deze beeldende zin zo mooi past bij de leeftijd van het kind. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie