#157 - in perspectief

Mijn ogen branden en mijn lijf voelt verdoofd. De hele nacht heb ik liggen malen. Ik voel mij stom, bezoedeld en bedrogen. Ik besluit naar het strand te gaan. De zee, het zand, de zilte geur en het gekrijs van zeemeeuwen. Het helpt mij altijd om alles weer in perspectief te zien. Het is nog vroeg en op een paar honden en hun baasjes na is het strand leeg. Ik rol de pijpen van mijn spijkerbroek op en doe mijn sandalen uit. Golfjes kabbelen over mijn voeten en de rust keert terug in mijn lijf. De bries blaast en ontrafelt de wirwar van emoties. En terwijl ik loop veranderen mijn gevoelens van mij stom-en-dom voelen in boosheid. Het is verdomme mijn schuld niet dat Wout en Walt een niet uit elkaar te houden eeneiige tweeling zijn. En het is al helemaal niet mijn schuld dat Walt zo jaloers is op Wout dat hij mij, de vriendin van zijn broer, versierde. Ik trap een stuk hout weg. ‘Klootzakken!’ De wind trekt aan en wakkert mijn boosheid verder aan. Ik zou ze wel wat kunnen doen. Ik moet denken aan zo’n oude Agatha Christie. En ik stel mij voor dat ik ze vergiftig met gif uit een antieke Zuid-Amerikaanse pijlpunt. Of dat ze oversteken en ik gas geef. Ondanks alles moet ik lachen. Ik die geen vlieg kwaad kan doen, bedenk hoe ik mij van de verschrikkelijke tweeling kan ontdoen. En met de wind in de rug loop ik terug.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Een complete intrige in een kort verhaal. Knap. Voor mij mag de 1e zin weg - de 2e nodigt meer uit tot doorlezen. en even zeuren over dit:
Op de scheidslijn tussen strand en zee kabbelen golfjes over mijn voeten en de rust keert terug in mijn lijf.
de hoofdzin is: 'golfjes kabbelen', die wordt voorafgegaan door een lange bepaling van plaats. Dat leest zakelijk. Je hebt het, denk ik, bedoeld als uitleg. Als je dat schrapt staat er dit: Golfjes kabbelen over mijn voeten en de rust keert terug in mijn lijf. (Ik zie wel voor me waar hp loopt)
24 augustus 2017 - 15:27

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Een complete intrige in een kort verhaal. Knap. Voor mij mag de 1e zin weg - de 2e nodigt meer uit tot doorlezen. en even zeuren over dit:
Op de scheidslijn tussen strand en zee kabbelen golfjes over mijn voeten en de rust keert terug in mijn lijf.
de hoofdzin is: 'golfjes kabbelen', die wordt voorafgegaan door een lange bepaling van plaats. Dat leest zakelijk. Je hebt het, denk ik, bedoeld als uitleg. Als je dat schrapt staat er dit: Golfjes kabbelen over mijn voeten en de rust keert terug in mijn lijf. (Ik zie wel voor me waar hp loopt)
Dankjewel Janp, Ik begrijp dat ik de intrige goed over heb kunnen brengen. dat is altijd fijn. En ook bedankt voor je tips. Het begin met 'de scheidslijn .. ' was inderdaad als uitleg bedoeld. Je hebt gelijk, het hoeft niet. Ik haal het weg. En de eerste zin kan inderdaad ook weg. ik laat hem nu wel staan, misschien willen anderen (als ze dit lezen) zich hier ook een oordeel over vormen.
24 augustus 2017 - 15:50

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig Marceline gewoon die 'vreselijke' tweeling terughalen. Ik zou er een houden (je weet wel wie ik bedoel :thumbsup: ) erg leuk :thumbsup:
Dankjewel Nancy, Ja, de 'vreselijke tweeling' kwam terug. Dat komt omdat ik op basis van de feedback bij het stukje vorige week, dat verhaal herschreven heb voor FB. En het kreeg nog een staartje waarbij een scene op het strand heel mooi paste. Maar ik weet niet of ze die ene wel houdt. ;)
24 augustus 2017 - 15:52

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, leuk dat je de olijke tweeling er weer bij haalt en daar op verder borduurt in deze opdracht. Een kleinigheidje: staat er in de zin "En het is al helemaal niet mijn schuld dat Walt zo jaloers is op Wout is" niet één keer teveel "is"? Ben benieuwd naar het vervolg :)
24 augustus 2017 - 16:08

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... weer een mooi stuk. Die eerst zin kan inderdaad weg. Je vertelt al voldoende in je tweede zin. Zo wordt het begin strakker. Je zit echt in een flow met die tweeling. Goed gevonden.
24 augustus 2017 - 17:23

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geslaagd vervolg. De eerste zin; ik twijfel. Ik zou hem niet schrappen, maar na 'Ik voel mij stom, bezoedeld en bedrogen.' zetten. Maar dat is uiteraard maar een mening. Leuk detail dat je Agatha Christie er bij haalt. (Mocht je je echt van de tweeling willen ontdoen, dan staat mijn alter ego - uiteraard tegen een redelijke vergoeding - ter beschikking :unibrow: )
24 augustus 2017 - 18:24

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... weer een mooi stuk. Die eerst zin kan inderdaad weg. Je vertelt al voldoende in je tweede zin. Zo wordt het begin strakker. Je zit echt in een flow met die tweeling. Goed gevonden.
Dankjewel Riny, Ik begrijp wat je bedoelt als je zegt dat het zonder die eerste zin strakker wordt. Maar, zoals ik eerder schreef, ik laat hem nog even staan. En ja, die tweeling: het is voor hier een inspirerend stel.
24 augustus 2017 - 21:19

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geslaagd vervolg. De eerste zin; ik twijfel. Ik zou hem niet schrappen, maar na 'Ik voel mij stom, bezoedeld en bedrogen.' zetten. Maar dat is uiteraard maar een mening. Leuk detail dat je Agatha Christie er bij haalt. (Mocht je je echt van de tweeling willen ontdoen, dan staat mijn alter ego - uiteraard tegen een redelijke vergoeding - ter beschikking :unibrow: )
Dank Angus, Ik ben blij met je compliment. Fijn dat jij Agatha Christie ook kan waarderen. Om die eerste zin te verplaatsen vind ik ookk wel een aardig idee. ik hou het vast. (Mijn HP heeft inmiddels via dark web een bericht naar jouw alter ego gestuurd voor de mogelijkheden en een prijsopgaaf :unibrow: )
24 augustus 2017 - 21:22

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Een goed verhaal. Walt en Wout vind ik geweldige namen, des te meer omdat mijn zoon Wout heet en af en toe als grap Walt wordt genoemd. Je wandeling in perspectief vind ik herkenbaar en fantastisch relativerend geschreven. Knap gedaan!
25 augustus 2017 - 8:36

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Een goed verhaal. Walt en Wout vind ik geweldige namen, des te meer omdat mijn zoon Wout heet en af en toe als grap Walt wordt genoemd. Je wandeling in perspectief vind ik herkenbaar en fantastisch relativerend geschreven. Knap gedaan!
Dankjewel Madd, Wat leuk die naam van je zoon. Wout heeft iets stoers. En Wout en Walt vond wel lekker bekken. En uiteraard ben ik blij met je compliment.
25 augustus 2017 - 12:41

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, prachtig vervolg! Mooi hoe je laat zien dat een wandelingetje op het strand je emoties zo kan beïnvloeden. Eén detail valt mij op; eerst doet HP haar sandalen uit, daarna schopt ze tegen een stuk hout. Ai, dat moet pijn doen!
25 augustus 2017 - 14:01

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, prachtig vervolg! Mooi hoe je laat zien dat een wandelingetje op het strand je emoties zo kan beïnvloeden. Eén detail valt mij op; eerst doet HP haar sandalen uit, daarna schopt ze tegen een stuk hout. Ai, dat moet pijn doen!
Hoi Ton, Dankjewel! En scherp gezien, die blote voet en dat hout. De pijn heeft het 'klootzakken' extra kracht gegeven. ;)
25 augustus 2017 - 15:49

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er zit een lekkere flow in de zinnen, cool ook de interactie tussen jouw binnen- en buitenwereld. Hoe de omgevingsfactoren jouw emoties beïnvloeden. Grappig ook dat je zo een extreme gedachten uitspreekt. Ik denk dat iedereen die wel eens heeft in een opwaai van woede, maar je hoort mensen er zelden over praten. Graag gelezen!
25 augustus 2017 - 15:56

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, er moet mij iets van het hart. Zelfs eeneiig kan ik het niet 'aannemen' dat de hp geen verschil zou zien. De manier hoe Wout of Walt zich uitkleedt bijvoorbeeld. De manier waarop ..., vul maar in. Dat kan m.i. niet volkomen identiek zijn. [ ... ik ze vergiftig met gif ...] vind je dit niet dubbelop? Je wederkerende thema over de tweeling, prachtig!
25 augustus 2017 - 19:15

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er zit een lekkere flow in de zinnen, cool ook de interactie tussen jouw binnen- en buitenwereld. Hoe de omgevingsfactoren jouw emoties beïnvloeden. Grappig ook dat je zo een extreme gedachten uitspreekt. Ik denk dat iedereen die wel eens heeft in een opwaai van woede, maar je hoort mensen er zelden over praten. Graag gelezen!
Dankjewel, mijbogert. Fijn dat je het graag las.
25 augustus 2017 - 22:52

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, er moet mij iets van het hart. Zelfs eeneiig kan ik het niet 'aannemen' dat de hp geen verschil zou zien. De manier hoe Wout of Walt zich uitkleedt bijvoorbeeld. De manier waarop ..., vul maar in. Dat kan m.i. niet volkomen identiek zijn. [ ... ik ze vergiftig met gif ...] vind je dit niet dubbelop? Je wederkerende thema over de tweeling, prachtig!
Mili, je hebt helemaal gelijk dat er verschillen waren. Achteraf ziet de HP ze ook. Dat ze het niet eerder zag wijt ze aan het moment. Ze was tot dan niet in levende lijve bekend met Walt en had Wout lang niet gezien. Een beetje tipsy nam ze hem mee naar huis. Zes spraken nauwelijks en dronken van verlangen weet ze zijn ongeremdheid aan het feit dat hij eindelijk los was van zijn ex. Natuurlijk is vergiftigen met gif dubbelop. Dank! Fijn dat je het wederkerende thema kan waarderen.
25 augustus 2017 - 22:58

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, wat drank niet teweeg kan brengen. HP trapt er nooit meer in als iemand zegt een eeneiige tweeling te zijn. Ik denk dat ze hard wegrent. :) Groet Connie
Ja, alcohol kan rare dingen doen. Fijn dat kwam lezen en reageerde, Connie. Groet, Marceline
27 augustus 2017 - 11:17

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Marceline, zag dat ik je 'Mili' noemde. Je ziet, ik wordt opgeslokt door Jitzak, waardoor Mili op het puntje van mijn tong ligt. Sorry :o Neemt niet weg dat ik jouw bijdrage graag heb gelezen. Fijne zondag, Connie
27 augustus 2017 - 12:06

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Marceline, zag dat ik je 'Mili' noemde. Je ziet, ik wordt opgeslokt door Jitzak, waardoor Mili op het puntje van mijn tong ligt. Sorry :o Neemt niet weg dat ik jouw bijdrage graag heb gelezen. Fijne zondag, Connie
Connie, het is je vergeven hoor! En zo erg is het niet om met onze auteur Mili verward te worden. Jij ook een hele fijne zondag! Marceline
27 augustus 2017 - 14:26

Hallo Marceline, Het strand als plek om je emoties de vrije loop te laten en tot jezelf te komen. Met de voeten op het natte zand de boosheid eruit laten waaien. Mooi beschreven aan de hand van een plot dat nog lang niet tot op de bodem is uitgeplozen. Dit vraagt om een langer verhaal. Schrijfcoach Corrie
28 augustus 2017 - 22:01

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, ook ik werd er blij van om jouw eeneiige tweeling op jouw strand tegen te komen. Erg leuk! De emoties soepel en pakkend beschreven. En met de wind in de rug weer terug... mooi!
Dankjewel Stella, en ik werd blij van jouw reactie. Groet, Marceline
29 augustus 2017 - 21:25

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven: ik kan me als lezer goed in de ommekeer van gevoelens na de strandwandeling vinden. :thumbsup:
Dankjewel Marietje, jouw duimpje maakt mij blij!
29 augustus 2017 - 21:29