#157 Zeeziek

Zeeziek 'Kindje toch, alweer? Ieder jaar hetzelfde liedje, vlak voor vertrek ben je ziek, zwak en misselijk,' zegt mijn moeder. 'Als ze geen koorts heeft vertrekken we gewoon,' roept mijn vader, die vanaf de gang heeft gehoord wat zich afspeelt. Even later zitten we in de auto. Mijn maag kriebelt van de opwinding. Nog even en dan zijn we weer op het strand van de Bretonse kust, waar de zee bij eb onzichtbaar ver weg ligt en krabben en zeewier het harde natte zand bedekken. Ik weet dat als ik er eenmaal tussenloop, ik me verwonder over al wat krioelt en glibbert en dat ik helemaal niet bang ben. Waarom heb ik dan altijd die nachtmerries waarin de krabben mij met hun scharen aanvallen en ik stik door het zeewier dat zich strak om mijn nek draait? Ik pak mijn emmertje en schepnet en ren van het zachte zilverzand het koele donkere zand op. Ik bekijk hoe vissers pieren uitgraven. Deze zijn makkelijk te vinden door de duizenden 'slingerdrolletjes' die op het strand liggen. Als ik na meters huppelen tussen schelpen en zeewier de branding bereik, rennen krabben alle kanten uit. Mijn vader had gelijk, ze zijn banger voor ons dan wij voor hen. Trots laat ik later die dag mijn vangst zien. Zeker vier krabben, mosselen die ik van de rotsen heb geplukt en zelfs een zeepaardje. 'Ben je nog ziek? vraagt mijn moeder. 'Nee hoor, ik voel me prima,' antwoord ik en loop weg om op de mosselen na, alles aan die machtige zee terug te geven. Ik hoef niet meer zo ver te lopen. Wilde golven kruipen steeds dichterbij en bedekken alle schatten die net nog voor het oprapen lagen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, Prachtig beeld vd kust en wat dat met het meisje doet. Opening met dialoog is goed (gelijk in het verhaal). Probeer hetgeen gezegd wordt zo compact mogelijk te houden, lees het eens zonder: Het is toch
23 augustus 2017 - 14:10

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de belevingswereld van het kind beschrijft waarin fantasie verwondering maar ook angst kan veroorzaken tot in het lichaam toe. Je laatste zin vind ik erg mooi.
23 augustus 2017 - 14:33

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... een mooi sfeervol gebracht verhaal. Toch denk ik, dat het woord prima voor zo'n klein meisje niet goed past; een beetje grote-mensen-taal. Zij zou misschien eerder zeggen: 'Nee hoor, ben niet ziek meer.', of iets dergelijks.
24 augustus 2017 - 13:53

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik zag zo'n klein huppeltje voor me. Met die nachtmerries had ik ook al moeite. Maar een tien/elf jarige weet dat wel. Beetje dom van me; mijn hersenen draaien na vorige week nog niet normaal. ;)
24 augustus 2017 - 15:42

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik vind de laatste zin een mooie afsluiting van een geslaagd verhaal, dat misschien ook over irrationele angsten gaat. De toon van het kind vind ik erg goed getroffen. Zeer graag gelezen.
24 augustus 2017 - 18:18

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Nancy, schoolziek voor de zee, vanzelfsprekend, en weg als je er bent. En misschien een beetje terug als die zee ineens alles heeft weggevaagd voor je voeten? prachtig, poêtisch binnenwereldverhaal dat de buitenwereld binnenhaalt groet Cora
25 augustus 2017 - 12:19

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, heel mooi sfeerverhaal, je neemt de lezer mee naar de beleving van het meisje! Inderdaad de laatste zin is prachtig! Met plezier gelezen.
25 augustus 2017 - 13:46

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je was zo snel met schrijven dat ik je al een 'geweldig' had gegeven nog voor ik wist dat je het schreef voor deze opdracht. De Geweldig blijft! Je schetst een beeld van een wilde zee en ik had hem door nog voor me uitgelegd was wat er nou aan de hand is met die Bretonse kust. Je bent een stoer wief om ondanks je angst toch vol kinderlijke overgave schatten te gaan zoeken.
26 augustus 2017 - 23:15

Hallo Nancy, De beleving van een kind is wonderlijk. Mooi beschreven, Op een manier waarbij ik me kan verplaatsen in het kind. Ik geniet met haar mee, zie haar trots rondlopen met het emmertje met vondsten, om ze vervolgens weer in zee te gooien. Schrijfcoach Corrie
27 augustus 2017 - 15:59