Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 156 - De vrouw die even sigaretten ging halen

Op sigarettenpakjes staat een vrouw die bloed ophoest met rottend tandvlees. ‘Doet u mij dat pakje maar en ook dat pakje ernaast van iemand in een lijkzak, wie zou dat toch wezen?’ vraag ik vrolijk. Ik loop bloedend naar huis, mijn haar nat van de regen, vastgekleefd aan mijn schedel en loop langs de man die zich ruftend ontlaadt. De slager is kaal en roept vanaf de andere kant van de straat: ‘Mogge, eet je nog steeds geen vlees, mokkel?’ Ik klap tegen een met spijkers beslagen stuk hout dat ergens spontaan uitsteekt en rits mijn dijbeen open. Bloed vloeit en proeft zoet aan mijn vingers. Ik vloek hartgrondig. De regen heeft van voor mijn deur gedeponeerde hondendrollen een diarreestroompje gemaakt en de buurman gooit spiedend lege jeneverflessen in de container. Brekend flikkeren ze tegen de metalen schacht naar beneden. Eenmaal om de hoek zie ik de man met het aardappelhoofdje buiten zitten. Dag in, dag uit, doet hij alsof de zon schijnt en trekt zijn overhemd open. Wolken grillige grijze borstharen hechten zich aan mijn zonnebrilglazen. In een minuscule zakspiegel maak ik me op, het glas is verweerd. Zwaar zet ik mijn wenkbrauwen aan en maskeer met Oréal N4 de ergste vlekken. Een golf stank komt uit mijn pas door een podoloog aangemeten zooltjes. Ik spuit ze vol met Chanel alvorens ik de straat betreed, zoals altijd met mijn zonnebril op hoewel het meestal regent. Grapefruitsap plakt op de aanrecht, de fatburner thee is op, zo ook zijn mijn sigs, gemalen koffie ritselt tussen mijn tenen. De magnetron voor een vleugje warme melk jat zoals gewoonlijk minuten uit mijn leven en stinkt uit zijn ventilatiegaatjes. Waarom hangt hier zo’n enorme spiegel die ik toch altijd vermijd?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De man met het aardappelhoofdje. Mili ik kom niet bij van het lachen. Wat een heerlijkheid aan details en beelden die jouw dag oproepen. Is het niet een beetje zonde om Chanel hiervoor te gebruiken ;) . Vraagje: moet Oreal niet L'Oreal zijn of is dit iets anders? Wederom een echte Mili waar ik van heb genoten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakkiebakkie, Mili. Die eerste zin al. Wat ben je toch een op 't randje schrijver. Zit ik weer te rillen en kokhalzen, van poep en pies en bloed. Maar een man met een aardappelhoofdje, kijk dan lig ik dubbel. Wat een dag. En natuurlijk weer perfecto geschreven, madame M!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, ook zonder je naam erbij is deze feilloos tot jou te herleiden! Geweldig, hoe je je eigen stijl weer over mijn scherm laat kriskrassen, met verrassende hondendrollen, wolken borsthaar, bloed en lijkzak! Ik heb weer genoten in het kwadraat, Mili! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gewone dag, bijzondere en kleurrijk beschreven zoals alleen jij dat kan. Het beeld dat je neerzet is onsmakelijk en toch moet je blijven lezen. dat doe je goed1

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Je hebt je stijl in deze wat gematigd, mogelijk in verband met de opdracht. Personage, decor, handelingen ruimte en tijd, het zit er allemaal in, en dat maakt het prima leesbaar. En de klassieker ;)
lege flessen jenever
Lege jeneverflessen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dag op jouw geweldig beeldende manier beschreven. Alsof ik naar een zwartwit film over een achterbuurt zit te kijken. Morgen veel plezier. Geniet van die unieke gelegenheid die speciaal voor jou is, Fijn weekend, Connie

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stiekem hoop ik dat Jitzak vol staat met dit soort verhalen, ik weet alleen niet of mijn lachspieren dat zouden overleven. Ik denk dat het wel wat kan worden tussen deze HP een het aardappelmannetje, iets zonnigs hebben ze alvast gemeen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... het is een verhaal waar ik een knoop van in mijn maag krijg, trouwens die zat er al - goed geschreven dus.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annette, :thumbsup: @Nancy, l'Oréal voelt niet goed, de Chanel is over datum en de man met het aardappelhoofdje is niet om aan te gluren; hij rolt nu ook zijn broekspijpen op. @Madd, sorry dat ik weer vies deed; ik hou ervan over randjes te lopen. @Ton, en ik geniet op mijn beurt altijd van jouw heerlijke reacties. :nod: @Marceline, nu weet ik zeker dat je Jitzak tot het eind gaat lezen ... @janp, om je eerste zin moet ik glimlachen hoewel ik hem niet helemaal begrijp. De fout van de flessen zal ik nooit meer maken. Ik heb ook elementen terug willen laten komen. Van onderaf gelezen: spiegel (groot/klein) alinea 1 en 2, stank in 1 en 2, zonnebril/regen in 2 en 3, borstharen versus de kale slager in 3 en 4 en dan bloed in 4 en 5. @Connie, daar lijkt het sterk op, zwartwit in een achenebbisj buurt. Fraai ingezien. ;) @Stella, gruwelgruwel, het zal nooit iets worden! Of Jitzak ook zo is, zul je de komende dagen ervaren. @Angus, het is anders, er is wel een herkenbare stijl, denk ik. @Riny, geen knopen, vooral niet. Hartelijk dank voor jullie reacties. Ben ik voor deze week vergeven jullie niet van reacties te voorzien? Wel heb ik jullie fraais gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, en het was nog maar in de ochtend. Kun je je voorstellen hoe de dag verder verliep. :D @i-Kat, haha, wat een kernachtige drie heerlijke woorden. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Milli, Je schrijft bijzonder beeldend. Door het prettige, stuwende ritme van je zinnen wordt je ondanks de veelheid aan beelden meegenomen in de wereld van de verteller. Ik denk dat het de moeite waard is om je zinnen nog eens na te lezen en een paar kleine details aan te passen, zodat het nog vloeiende loopt. Hier en daar mist bijvoorbeeld net een woord. Hier zou je dan naar kunnen kijken: op sigarettenpakjes -->op het sigarettenpakje loop langs de man -->waar zit deze man? Voor mijn deur gedeponeerde -->van de voor mijn deur gedeopneerde proeft zoet-->smaakt altijd met mijn zonnebril--->zoals altijd de aanrecht-->het aanrecht Ik hoop dat je hier iets mee kan! Ik las dat je net je debuut uitgebracht hebt, ik ben benieuwd. Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Saskia, ten eerste hartelijk dank voor je opdracht. Niet eerder had ik ondersteboven geschreven; draadjes knetterden in mijn hersenen. ;) In antwoord op je suggesties: op sigarettenpakjes --> ze kijkt naar de sigarettenuitstalling en kiest er twee. M.i. dus meervoud. loop langs de man --> in het midden staat dat de man buiten zit. Ik hoef dan toch niet nader te zeggen op een stoel of een bankje? van [de] voor mijn deur gedeponeerde .. --> ik twijfel, Saskia, is 'de' hier strikt noodzakelijk? proeft zoet --> is des Mili's. :D Ook ging ik voor de binnenrijm: bloed/vloeit/proeft/zoet/vloek 'zoals' voeg ik toe voor 'altijd met mijn zonnebril' M.i. kan 'de' en 'het' beide voor aanrecht gebruikt worden. Zoals de of het matras. Ik waardeer je uitgebreide reactie!