Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 De klus van ons leven

Langzaam verstomden de opgetogen gesprekken. Met glinsterende ogen keken we naar elkaar en naar de buit die op tafel lag. Hoeveel miljoen was het? Niemand die het wist, maar het was genoeg voor ieder van ons om nog lang en gelukkig te leven. Ik keek naar de Kale en ik wist wat hij ging doen. Een moment later vlogen de bankbiljetten door de lucht en begon het gejoel opnieuw. Alles was top. Afgezien van dat gedoe met die bewaker. Nog geen twee uur geleden scheurden we met gillende banden weg van de bank, de kofferbak gevuld met jute zakken vol euro’s. Het was allemaal volgens plan verlopen. Nou ja, bijna. Collateral damage, zeggen ze dan in de film. Maar ja, dan moet je maar geen bewaker bij een bank worden. Hij had in ieder geval niet geleden. De Kale weet wel hoe hij een honkbalknuppel moet gebruiken. Het was wel een beetje een smeerboel. Soldaat John hield zich aan zijn woord en reed precies op tijd met zijn pantserwagen de straat in, en even later de kluis van de bank. Ongelooflijk hoe sterk die wagens zijn. Het was daarna een peulenschilletje om het geld bij elkaar te rapen. Binnen tien minuten lag alles in de Mercedes. We dachten dat we snel genoeg zouden zijn, maar niet dus. Voordat we in de auto zaten, kwam dat busje van de bewaking er aan. Een vent stapte uit en begon wat te roepen, maar toen stond de Kale al achter hem met die knuppel. De Baas zei het al vanochtend: ‘Zodra je begint, kun je alle plannen uit het raam gooien.’ We lachten en toostten met de koffie waar de Kale een flinke scheut whisky in had gedaan. De Baas stuurde soldaat John weg om de pantserauto te halen en even later sprong de rest van de groep in de Mercedes, op weg naar de grootste klus van ons leven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend geschreven, Ostinato, met die rollen van de Baas, de Kale en Soldaat John. Het verhaal is helemaal goed te volgen, dus knap gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ostinato, missie geslaagd! Mooie invulling van de opdracht, ook mooie uitvoering van de opdracht in je verhaal; klinkt als een meesterkraak! Al zal, inderdaad, die bewaker dat niet met ons eens zijn. Maar gelukkig is het fictie (neem ik aan???).

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties :) @Ton Badhemd Als het geen fictie was, zou ik het dan vertellen? Voor jou een vraag, voor mij een weet.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, ook ik vind het knap. Er gebeurd veel en er zijn veel personages voor zo'n kort stukje en toch is het goed volgbaar.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker cynische ondertoon.
Alles was top. Afgezien van dat gedoe met die bewaker.
etc. Wat ik wel een beetje afbreuk vind doen aan de sfeer is 'soldaat John'. Voor het overige met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline Dankjewel :) @Angus Ook dank :) Bedoel je dat de naam 'Soldaat John' afbreuk doet? Waarom? Ik zit nu te denken dat 'Cowboy Henk' misschien leuker was geweest, maar ik wilde dat personage een militair aandoende naam geven (hij heeft immers toegang tot een pantserwagen). Korporaal Kees? Kanonnen-Kees? Groene Willem? De Korporaal? De Kapitein? De Generaal? Kees-Tweede-Klas? Patronen-Piet? Zo veel mogelijkheden ...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt misschien in de combinatie van 'Soldaat' en de naam 'John' (die bij mij - sorry, maar het is niet anders - de associatie oproept met een tekenfilm) en het feit dat het duidelijk is dat jij als schrijver duidelijk wilt maken dat het personage toegang heeft tot een pantserwagen. Een alternatief weet ik zo 1-2-3 ook niet uit de mouw te schudden. Misschien beschrijven dat John (of Kees of Barry) in zijn camouflagepak/uniform naar zijn kazerne wordt gestuurd om...?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, ik vind het echt knap dat je het verhaal achterstevoren zeer begrijpelijk hebt neergezet. Graag gelezen Connie

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest als een filmscript en nu heb ik ook zin om de verfilming ervan te zien :D. Leuk dat je leest dat de overval geslaagd is, maar het achterste voren lezen maakt het doel wat grimmiger. Mooie opzet!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ostinato, Deze tekst zit goed in elkaar! Je kunt het goed volgen zonder van de opdracht te weten. Door de focus op de bewaker te leggen zorg je voor spanning – je weet als lezer bijna zeker dat deze collateral damage voor problemen gaat zorgen. Er waren wel een paar details die me een beetje uit het verhaal haalden. Om de supsension of disbelief te versterken, raad ik aan om hier nog eens naar te kijken: -uit de term 'grootste klus van ons leven' maak ik op dat de verteller een ervaren crimineel is. Zou hij dan geen inschatting kunnen maken van het bedrag? En zou een ervaren crimineel geen eigen term hebben voor collateral damage? -'soldaat John' haalde mij uit het verhaal. Het klinkt Amerikaans, terwijl 'de Kale' meer aan penoza doet denken. Iets als 'De Generaal' zou in dat geval inderdaad een goede keuze zijn -In de eerste alinea heb je het over bankbiljetten, in de tweede alinea ligt de kofferbak vol met 'zakken euro's'. Klopt dat wel? En ligt het niet meer voor de hand om het geld op te bergen in onopvallende zwarte tassen? Een mooie vervolgoefening zou zijn om deze scene te herschrijven met een specifieke setting in gedachten, daarmee versterk je de sfeer van deze scène. Kun je hier mee verder? Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, ... dit vind ik nu een heldere uitvoering van de opdracht. Dit was makkelijk lezen van beneden naar boven. Ik begrijp nu hoe ik het echt had moeten doen. Ik heb vier aparte herinneringen; van een zo'n herinnering had ik een verhaal moeten maken en dat dan weer onderverdelen zoals jij hebt gedaan. Dank voor deze les. mvrg

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties :) @Saskia dank voor de gedetailleerde feedback en waardevolle suggesties.