Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#155 De onbeer

Freewritten in vijf minuten. Ik plak mijn scherm af. Het is net blind typen en dat heb ik al zolang niet meer gedaan. Althans je weet niet meer wat je blind doet en wanneer je kijkt. Blijf bij de les, het moet over onweer gaan. Het is al lang geleden. Ze was drie denk ik. Het woord onweer zei haar niets. “Weer” betekende nog een keer en “on” was net zoiets als onaardig zijn. Niet aardig, dat vind mamma niet leuk. Ze had bij de donder die ze hoorde een beeld nodig en daar beantwoordde het woord onweer niet aan in haar hoofdje. Ze verzon al gauw, dat het geluid van de onbeer kwam. De beer die met haar mee naar bed ging was lief, maar de onbeer gromde, rommelde. Je kon hem soms al in de verte horen aankomen. De onbeer bestond dus echt voor haar. Om haar rustig te kunnen laten slapen vertelden wij, dat het een echte buitenbeer was. Hij kwam nooit binnen, daar kon hij niet tegen. Als de onbeer buiten was dan was het altijd verstandig om binnen te blijven, voegde wij er nog wel aan toe. Ze stelde meer woorden samen uit de klanken die ze hoorde. Tapetoepen, bijna letterlijk vertaald, stappen, stoepen. Stappen op de stoep en eigenlijk boodschappen doen, want dan gingen stappen op de stoep. Het is al weer zo lang geleden. Grappig. We schelen eenentwintig jaar en dat leeftijdsverschil speelt naarmate je ouder wordt soms nog maar nauwelijks. We appen; morgen tapetoepen om half tien? De onbeer is hier gelukkig ook vertrokken.:-) De vijf minuten zijn bijna om. Ik lees het niet na, dat is de opdracht, maar ik weet zeker dat er woorden instaan die rood onderstreept zijn. … Even wachten… en ja nu gaat hij af, het alarm. Pff…

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Thea Josephine, wat een heerlijk verhaal, nostalgie en dat eigen taaltje. Zo herkenbaar. Erg leuk die 'onbeer' slimme vondst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea, niet evident te lezen door het verspringen van perspectieven, wel meeslepend. Je scherm afplakken, dat heb ik niet eerder gelezen. Waarmee deed je dit? ;) Consciëntieus je freewritingopdracht uitgevoerd. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tapetoepen, dat isvoor mij een mooi woord om dit fijne stukje freewriting vol met nostalgische herinneringen te typeren. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor jullie leuke reacties. En Mili een A4tje met tape op je beeldscherm plakken, dan kun je blind typen. Het is wel handig als je dan met tien vingers typt. Ik vond het een moeilijke opdracht en dat kwam vooral door het feit dat je het zelf niet mocht nalezen. mvrgr.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een knuffelbeer van een verhaal, Thea Josepine. Ik zat helemaal zacht te worden achter mijn pc. ; het wordt nu tijd voor thee. Ziezo, dat was nog een restje freewriting. Wat heb je een leuk verhaal geschreven. Je begrijpt al: met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephina, Mooie freewriting. Leuke herinneringen en grappige nieuwe woorden. Met dat A-viertje op het scherm plakken, daar moet ik nog eens over nadenken. Zal het eens proberen. Maar wordt het dan niet blindwriting? :p Nog een fijne zondagnamiddag-en avond toegewenst.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski bedankt voor je reactie en ja je hebt gelijk het wordt dan blindwriting, dat kennelijk de bedoeling van de opdracht is. Je mag het niet nalezen. Nou dat lukt je dan echt niet en dat is heel lastig dat kan ik je wel vertellen. :nod: mvrgr.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, wat een briljant idee van jou, om je scherm af te plakken :nod: Ik ga dat ook eens proberen, dan weet je zeker dat je niet terugleest :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-Kat moet je echt proberen, dan zie je dat je het beeldscherm heel erg mist, want al kijk je naar de toetsen, je wil zien wat er staat. Maar met een beetje discipline en een hoge concentratie en niet te snel, dan lukt het wel. (dit rijmt ook nog) :-) mvrgr.