Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#155 : Knallende donder met bliksem als ontbijt

Zomervakantie in Vallon Pont d'Arc. Midden in het woeste landschap van de Ardèche in Frankrijk. De hele nacht rommelt het en de bliksem rust geen minuut. De horizontale hemellichten schrijven als een dirigeerstokje door de donkere en donderende nacht. Ik geniet, terwijl mijn gezin ligt te slapen. De regen valt met bakken uit de hemel. Mooi toch ? En uiteindelijk ga ik slapen terwijl het schouwspel verder speelt. De verticale blikseminslag heb ik niet gezien, maar om 7 uur 35 minuten en enkele seconden knalt er een donder die zich verder boort onder ons daverend vakantiehuisje door. Men zegt wel eens "ik vloog zó hoog van het schrikken". Wel dit bestaat letterlijk ! Het hele gezin in minder dan 1 seconde rechtop in bed en de hond er bovenop. Onweer voor ontbijt. Tja, GSM verkeer zal er even niet zijn, nu die zendmast, 20 meter naast ons huisje, 50 miljoen volt of zo door zijn poten kreeg. We bleven de hele dag onder de indruk alsof we het zelf te slikken kregen. Later bleek dat tijdens mijn nachtelijke bewondering van het natuurgeweld, elke camping aan de oevers van de rivier werd geëvacueerd, wegens overstrommingen. Schrijfervaring : je moet verdorie snel zijn om op 5 minuten zo een korte tekst te bedenken. Mijn improvisatie dat ik eerder publiceerde, was eerlijker bij de opgave, zoals ik ze had begrepen. Deze tekst heb ik later bedacht, nadat ik andere stukjes had gelezen. Het kostte me dan nog 8 minuten om het mooi te verwoorden. Daarna toch nog eens na te lezen om typefouten eruit te halen. Ik begin in te zien dat "schrijver" een beroep is. Je moet wèrken voor je kost ;-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sarina, ik heb beide stukjes van je gelezen. De eerste is freewriting 'pur sang' conform de opdracht. Als je echter inhoudelijk een onderwerp wilt neerzetten, is freewriting een martelgang. Mijn ervaring is dat soms een kant en klaar stuk zich in mijn grijze massa aandient, terwijl het al lang geleden in mijn hoofd een vorm had gekregen. De associatie is dan gewoon een reddingsboei. Je tweede stuk is een ervaring die je beschrijft alsof je mij een film laat zien. Zonder freewriting is het wel slim om op taal- en typefoutjes te letten. Fijn weekend, Connie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Letterlijk natuurgeweld. Heftige ervaring lijkt mij. Eerst bewonderd en dan het negatieve gevolg. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Conny : Ook het eerste stukje nu herschreven en van de freewriting opdracht ontdaan, maar als inspiratie gebruikt. Dit stukje is een ervaring in gedachten in een mooi kleedje gestoken om dan zo snel mogelijk te typen. Het zou wel beter lukken met pen en papier, omdat je dan nog kan denken tijdens het schrijven. Maar dan zou je ook meer tijd moeten krijgen. @ Marietje : Een hele heftige nacht omdat ik zo opgewonden het onweer mee beleefde, we zaten er letterlijk midden in. Ik voelde mijn bewondering heel bewust. Mijn hart ging tekeer en het duurde even totdat ik rustig genoeg was om in slaap te vallen. ... En dan KNAaaaal ! Pas later realiseerde ik me dat mijn bewondering voor natuurgeweld beter zou zijn te omschrijven als "ontzag hebben", omwille van het "geweld" en het gevaar dat er mee samen gaat