Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 155 - dronken

Onweer. Ik hou ervan. En ik ben er bang van. De dreiging die van te voren in de grimmige lucht hangt. Het oplopen van de spanning. Ik voel het in iedere cel van mijn lichaam. In gedachten zie ik Zeus in zijn wolkenkoets met vier vurige paarden door het luchtruim suizen. Met zijn knots slaat hij op het onrustige wolkendek zodat de bliksemschichten als vuurflitsen naar de aarde schieten. Het is een oogverblindend schouwspel. Dan de oerknallen die over het mensdom worden losgelaten. De trillingen van de donderslagen doen mijn zenuwstelsel trillen tot het uiterste. Uiteindelijk verlost het ruisen van de regen mijn innerlijke spanning. Ik geniet van de regendruppels die langs de ruiten stromen. Ik zou ze willen drinken. Met mijn tong over het glas glijden, proeven van dat verlossende hemelwater. Zodra het natuurgeweld mindert, ga ik naar buiten. De geur na een onweersbui. Niet te beschrijven. Ik word er dronken van. Dit stukje schreef ik één ruk in enkele minuten. Ik heb geen moeite met de spelling. Er zitten misschien fouten in. De spanning van het onweer kwam wel ook in mijn lijf binnen. Mijn hart begon sneller te kloppen. Ik werd heel zenuwachtig. Meestal schrijf ik alle stukjes in één ruk, maar dan veel bedachtzamer en achteraf probeer ik de tekst bij te schaven. Nu dus niet.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Hallo Blavatski, leuk wat je beschrijf over de spanning die je voelt tijdens het schrijven over onweer. Hart sneller kloppen etc. Dat soort fysieke reacties op schrijven vind ik heel interessant. Maar waarom werd je zenuwachtig? Frank

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Frank, een goede vraag. Ik heb heel mijn leven al "last" van tijdsdruk. Ik ben, zoals men zegt, een dromerig type, niet zo vast geworteld in de materie. Ik werd/wordt altijd opgejaagd. Kwam/kom regelmatig overal en altijd te laat. Men zegt dat men aan zijn fouten moet werken; dat doe/probeer ik dus al jarenlang. Het heeft geholpen; ik ben op dat punt veel verbeterd, maar tijdsdruk maakt me nog altijd zenuwachtig. Freewriting is echt mijn ding niet, hoewel, ik schrijf doorgaans altijd uit het vuistje, ik weet nooit waar het naar toe gaat als ik begin te schrijven of te dichten. Maar het gaat op mijn tempo en ik moet er zin in hebben. Tegenwoordig heb ik veel zin! Dank zij SOL. Dank je voor de belangstelling en nog een fijne dag toegewenst met al die onweerverhalen. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Marijcke wat een heerlijke beschrijving van wat onweer met je doet, de beelden die het bij je oproept en dan de ontlading. Dat het 'freewrite' zou ik er niet eens uitgehaald hebben. Als lezer voel ik de tijdsdruk in ieder geval niet.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Fijn dat je mijn onweersbui kon waarderen. Het was ook een soort ontlading na een moeilijke dag vol spanning. Het kwam eruit geknetterd. Nog een fijne dag toegewenst. Ik heb begrepen dat je met je gezondheid worstelt en wens je veel beterschap toe. :nod:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marijke, wat een feest om dit te lezen. Het is zo mooi omschreven 'ondanks' de opdracht. Het omhoog gaan van de hartslag gebeurde bij mij ook. Ik vind het bijzonder, zo'n reactie tijdens het schrijven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stella, Fijn dat je het een feest vond om mijn onweersbui te lezen. Het is goed om te lezen dat bij anderen ook de hartslag verhoogt tijdens het freewrite-proces. Nu voel ik me minder "raar". Nog een fijne dag toegewenst. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, je nam me helemaal mee in de spanning. Die regenbui als verlossing was heerlijk verfrissend. Wat een fijn stukje

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die geur na het onweer en de regen, ja, dat is inderdaad geweldig. Mooi dat U dat noemt. Wat een leuk stukje schreef U weer.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijschaven is overbodig, Blavatski. Het is een mooie overpeinzing geworden. Mooi dat beeld van Zeus.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Mooi geschreven over de tweeslachtige verhouding tot het onweer. En ook de lucht erna. Zeus heeft in dit fragment wat Germaanse trekjes, maakt niet uit ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, heerlijk om te lezen. ik herken het hele verhaal. Hierboven alles al genoemd en vooral de geur van net na het onweer. Ik vergelijk het met wandelen in pas gevallen sneeuw, met hond Tekst helemaal top!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat prachtig dat dit er zo uitkomt. Ik ben jaloers op je kunde maar misschien kan ik door veel schrijven mijn niveau verbeteren. Prachtig stuk tekst waar ik van heb genoten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Blavatski, Het beeld over hoe Zeus in zijn wolkenkoets het onweer veroorzaakt, vind ik prachtig. Vanaf nu zal ik daar iedere keer weer aandenken als het onweert. En mooi ook, jouw beleving van onweer. Het was weer een fijn stukje van jouw hand!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... je hebt het stukje boeiend geschreven. We kunnen ons allemaal een onweersbui voorstellen, maar jij bracht hat dan maar weer op je eigen manier. Leuk is dat toch. Het zit hier boven vol goden en halfgoden. Zij hebben, Germaanse- , Griekse, en Noorse namen. Het dondert daar boven wat af.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik ken dezelfde door u omschreven onweersspanning.Ik sta dan hulpeloos tegen de ramen geplakt en wacht op de ontlading. Laatst was ik zo gek buiten in de striemende regen te gaan staan. Dat is in één woord verrukkelijk. Ik kon mij daarom helemaal vinden in uw tekst. :nod: Plus u reikte een goedkope oplossing aan om dronken te worden. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat heb je in dit stuk de opbouwende spanning en daarna de ontlading goed beschreven. Het was alsof ik erbij stond. Mooi weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, heerlijk! Ik ga nu voortaan ook genieten van donder en bliksem, van dronkenschap en hoe het ruikt na de bui. Prachtig! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De regendruppels willen drinken... Dat ontroert me. Evenals de regen die voor ontspanning, overgave? zorgt. Wat kun jij dicht bij jou zelf dingen die in jou omgaan verwoorden! Dat viel me al eerder op (verlegen knipoog emoticon, die met de blosjes op de wangen).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janpmijers, Dank je wel voor je leuk commentaar. Tja, in freewriting haalt een mens wel eens dingen door elkaar. Fijn dat je me vergeeft. :o Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Dank je wel voor je lieve reactie op "mijn onweer" stukje. En ja, het is even heerlijk om met de hond in de sneeuw te wandelen. Stof voor een volgende inzending. :o Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Dank je wel voor je warme woorden. Ik heb niet het idee dat jij voor mij onderdoet. Ik lees heel graag jouw inzendingen. :p Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Fijn dat je van het Zeusverhaal hebt kunnen genieten. :o Onweer zal voor jou en mij in de toekomst zeker nooit meer hetzelfde zijn. We delen het schrijfplezier van de SOL-inzendingen, hè? Nog een fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Dank je wel voor je plezierige reactie. Onweer zal nooit meer hetzelfde zijn met in ons achterhoofd die heerlijke godenfamilie. :o Nog een mooie zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Dank je wel voor je "plezante" reactie (ik schuif er express af en toe een Vlaamse uitdrukking tussen). Fijn te ontdekken dar er nog madammen zijn die in de pletsende regen gaan staan. Ik vind het af en toe heerlijk om de hond uit te laten wanneer het regent. Het ruikt dan zo fris. Ik heb bizarre vriendinnen, één ervan gaat naakt in de regen dansen in haar hof... Gaat het een beetje met je met al dat uitgeversgedoe. Ze maken je horendol, hè? Ik ben er ook weer ingedoken met een boekje uit te geven. Maar ben er nu beter tegen bestand; ouder en iets wijzer geworden. :o Nog een fijne zondag toegewenst. :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Dank je wel voor je bezoekje en je opbouwende woorden. Ik bloos een beetje. :o Nog een fijne zondag toegewenst. Wij, hier in België, vieren dinsdag Mariadag/Moederdag/Mariahemelvaart en er is dus een heel lang weekend. Maandag neemt praktisch iedereen een verlofdag op. :p