Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#154 De illusie

ga met mij mee naar de paarse zee waar bijtjes zoemen en vlinders fladderen op bloemen ik wil je weer voelen, door je haren woelen ga met mij mee naar de paarse zee in het licht van de zon in haar bleke pon kijken naar schapen terwijl de anderen nog slapen in gedachten blijf ik op je wachten wens me in mijn dromen te mogen wonen waar het golvend pastel wonderwel voor heel even, ons samen weer laat beleven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De sfeer van weemoed, het verlangen vind ik mooi. ' je weer voelen door je haren woelen' heerlijke zin. 1 vraagteken ' de zon in haar pon' bedoel je hier zoals het er staat? :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Nancy voor je reactie. Pon staat voor nachtpon. Of in dit geval de ochtendzon. Dit heb ik met de zin " kijken naar schapen terwijl de anderen nog slapen" nog eens extra benadrukt. Ze gingen al vroeg op pad.. mvrgr

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Even had je me te pakken met die paarse zee waar bijtjes zoemen; al gauw werd het me duidelijk dat je een paarse bloemenzee bedoelde. Leuk gevonden. Welke paarse bloemen? Maar ach, dat hindert niet. De titel is dan ook: De illusie. Een heerlijk warm zomers gedichtje.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Thea, dat het een nachtjapon is had ik ook zo begrepen maar staat de zon in de nachtjapon of de HP? Kan beiden in dit gedicht. De zon in de pon geeft een grappig beeld ;)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig Nancy, daar had ik bij het schrijven niet aan gedacht, dat het beiden kon. Ik bedoel echt de zon. En Marietje de paarse bloemen als een paarse zee, waar je ook de schapen kunt zien, daar probeer ik de heide mee aan te geven. Dank voor je leuke reactie. mvrgr

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, sla ik me daar een flater! Maak ik me druk om een zee van paarse bloemen; zie ik mijn eigen kleurtje #3. Enfin, deze zijn niet zo hoog dat ze bezoek krijgen van fladderende vlinders. Het is gewoon een fijn gedichtje. O zo, Thea Josepine!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een fijne illusie die je oproept. Het leest ook lekker en het heeft een fijn ritme. Maar daar heb ik wel een klein zeurtje bij. (Even twijfelde of ik het moest zeggen, immers ik ben een beginneling in de poëzie en ik doe het zelf niet goed ) Het zeurtje zit in de middelste zin van de tweede strofe: [ in het licht van de zon in haar pon} In de eerste strofe rijmt het zo heerlijk met bloemen, voelen, woelen. In de tweede strofe wordt dat onderbroken door de 'pon' die niet lekker rijmt met 'schapen' en 'slapen'. Het valt denk ik op omdat in de rest van je gedicht het ritme en de rijm zo mooi is, maar ik denk dar als je met pon wat anders kan, of de zin iets aanvult (hij is nu relatief wat kort), je gedicht nog mooier wordt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie en Marceline het is zeker geen zeurtje van je. Ik snap wat je bedoelt en ga de zin iets langer maken, waardoor ik denk, dat ik het oplos. mvrgr

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de grote stille heide dwaalt de herder eenzaam rond wijl de witgewolde kudde trouw bewaakt wordt door de hond. Dit liedje uit mijn schooltijd kwam naar boven toen ik je gedicht las. Half augustus is de heide op zijn mooist, hebben, ze mij verteld. Ik moet er dringend weer eens gaan dwalen, met jouw gedicht in mijn hoofd. Dank je. Nog een fijne zondagnamiddag-en avond toegewenst. :p

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski wat een lieve reactie. En het is waar, zo rond half augustus is de heide op zijn mooist. Ik wens je ook een fijne zondagmiddag en avond.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, eens met eerdere reacties; fijne zomersfeer, gedicht met lekker loom lopend metrum, ik wil ook dwalen op de hei in de zomerzon. Alleen; mag het ook wat later, na een uurtje of 10? Genoten, Thea! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Ton voor je reactie. en ja hoor jij mag later :nod: Alleen weet ik dan niet of je de schapen nog zult zien :) nvrgr

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste TheaJosephine, Vanwege een misverstand en een vakantie, krijg je nu pas een reactie. Alsnog dus! Een illusie als onderwerp van een gedicht, intrigerend. Dat wordt nog versterkt door de paarse zee, dan wil ik wel doorlezen. Je hebt veel binnenrijm gebruikt, mooi. Mocht je nog willen schaven, dan zou je naar de laatste strofe kunnen kijken. Die heeft vier regels itt de andere strofes die er drie hebben. Je zou kunnen proberen om het bij die laatste ook op drie regels te houden, om meer samenhang te creeëren. Schrijf ze, Greetje Kruidhof