Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#154 Nieuw verleden

Ga je mee verdwalen in voorbije tijden elkaar daar beminnen en laten zinderen man noch vrouw, geen kinderen die hinderen alleen wij die elkaar verleiden Ga je mee naar die tijd zonder zorgen weg van het duister en het heimelijk broeien hartstocht die in het licht mag groeien en bloeien enkel verlangen dit eeuwig te borgen Ga je mee, ga je mee naar een nieuw verleden met ons twee (NB: op basis van de tip van Nel en de feedback van Hadeke staat er onder #19 een ingekorte versie. Zonder binnenrijm dit keer)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, zinderend mooi gedicht, vol verlangen naar passie. Prachtig! :thumbsup: (on)bedoeld toch actueel, met 'man noch vrouw'? ;)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je gedicht roept bij mij verschillende emoties op, verlangend, verdrietig, hoopvol, moedig, vermoeid, dapper... dit eeuwig te borgen, wat vind ik dit subliem mooi gevonden woorden!!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, gewoon indrukwekkend. Ik wil de sfeer niet verkrachten door er meer over te zeggen. :thumbsup: Fijn weekend Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... je gaat als een trein. Welk genre er ook gevraagd wordt. Marceline, staat haar Marceline. Mooi gedaan.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel allemaal voor de mooie reacties! Ik zal bekennen dat ik twijfelde deze week, ik ben toch wel echt een prozaschrijver en poëzie is mij wat vreemd. Naast rijm en emotie gaat het ook om ritme. En vooral dat laatste vind ik moeilijk en ik ook in dit gedicht kreeg ik het niet goed. Maar uit jullie reacties begrijp ik dat de emotie wel gelukt is en daar ben ik blij om. @Ton, ik ben blij met je duimpje. En de actualiteit van 'man noch vrouw' had ik niet bedoeld en dus ook niet door. Maar erg leuk dat jij dit eruit haalt. :) @ i-Kat, zinderen is toch ook een heerlijk woord? Fijn dat je de laatste zin subliem vond! @ Pindarots, wat een mooi compliment dat ik al deze emoties bij jou op kon roepen, Dankjewel! En ja, hartstocht eeuwig borgen, zou het niet mooi zijn als we dat zouden kunnen? @ Nancy, fijn dat de 'hartstocht die in het licht mag groeien' jou aansprak. @ Connie, 'gewoon indrukwekkend'. Daar word ik dan weer stil van. Jij ook een heel fijn weekend! @ Riny, fijn dat je mij in alle genres zo kan waarderen, ik ben blij met jou waardering. @ Stella, ja 'een nieuw verleden met ons twee', fijn dat je dat om te zoenen vindt. :{} @ schrijvenmaar die interessante gedachte was de voedingsbodem voor mijn gedicht. Dank dat jullie kwamen lezen en reageerden. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Marceline. Krachtig, met inderdaad een prachtige laatste zin. Met plezier gelezen, bedankt voor je mooie bijdrage!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel Annette en Brenda, voor jullie lovende woorden. @Annette. Iedere zin pakkend? Wat een mooi compliment. @ Brenda, graag gedaan. Fijn dat je het mooi vond en met plezier las. .

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline, je zocht het in eindrijm, niet zozeer binnenrijm. 'Borgen' is een zeer fraai woord te noemen; het geeft me het gevoel dat je dan veel met taal hebt. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Alles is al geschreven;ik sluit mij aan bij de bovenstaande lovende commentaren. Borgen, zinderen, groeiende passie, woorden om te koesteren; met ons twee naar het verleden, mooi. Er spreekt een vrolijke opgewektheid uit dit gedicht. Olé. :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Mili en Blavatski, voor het lezen en het commentaar! @Mili, ik dacht met 'kinderen die hinderen' en 'groeien en bloeien' aan binnenrijm gedaan te hebben. Maar je hebt gelijk, het is vooral eindrijm dat k heb gebruikt.. Ja, 'borgen', het is een mooi woord. In klank en in waar het voor staat. @Blavatski, Wat heerlijk, weer een compliment van u. Ik ben er blij mee! Olé!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk is het een beetje jammer dat binnenrijm aan deze weekopdracht gekoppeld is, want juist daar vlieg ik wat uit je gedicht. Ik merk dat ook bij andere bijdragen van deze week. Ik zou het toejuichen als je (op een later moment) nog eens wat schaaft en slijpt, want de basis is supersterk. En laat dan het binnenrijm lekker los. :-)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Hadeke, voor je zinnige feedback. Fijn te lezen dat de basis supersterk is. Ik heb door dat het ergens niet helemaal lekker zit maar weet niet precies waarin dat zat. Ik zal eens gaan slijpen en schaven op basis van jouw opmerking over de binnenrijm en beginnen met de 2e en 3e regels van de eerste twee strofes. Dank!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, Marceline: 'Verlangen dit eeuwig te borgen.' Ik ben het met Hadeke eens dat het gedicht nog krachtiger wordt als je een beetje schaaft. Misschien kan de derde zin in zijn geheel wel weg en uit de tweede het woord 'daar'

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Nel, Wat een goede tip gewoon eens te schrappen. Ik heb jouw suggestie overgenomen en mij, zoals Hadeke voorstelde, niks aangetrokken van de binnenrijm. Dan krijg je dit: -- Ga je mee verdwalen in voorbije tijden elkaar beminnen en laten zinderen alleen wij die elkaar verleiden Ga je mee naar die tijd zonder zorgen weg van het duister en het heimelijk broeien enkel verlangen dit eeuwig te borgen Ga je mee, ga je mee naar een nieuw verleden met ons twee -- Ik laat het weer even rusten, maar ik geloof dat ik het zo ook al beter vind. Dankjewel!

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marceline, vanwege een misverstand en een vakantie, krijg je nu pas een reactie. Alsnog dus! De opdracht is altijd vrij, dus je mag zelf kiezen of je binnenrijm gebruikt of niet. Wel is het handig als je weet dat je het kunt gebruiken in je schrijven en dat het je gedicht beter kan maken. Ik kan me voorstellen dat je het in dit gedicht niet doet, overigens. En omdat je in de eerste strofe wel vaak de klinker 'i' gebruikt, voelt het toch een beetje als rijm. Dat kan dus ook. Je hebt de Google-suggestie gebruikt, leuk. Het verdwalen in voorbije tijden is goed gevonden, en het komt mooi terug in de laatste regel. Dat is goed gedaan. Mocht je nog verder willen schrijven, dan kun je nadenken over een woord als 'borgen'. Het is een wat ouderwets woord, en ik weet niet of je dat wel wilt, of het een bewuste keuze is. Groet, Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marceline, vanwege een misverstand en een vakantie, krijg je nu pas een reactie. Alsnog dus! De opdracht is altijd vrij, dus je mag zelf kiezen of je binnenrijm gebruikt of niet. Wel is het handig als je weet dat je het kunt gebruiken in je schrijven en dat het je gedicht beter kan maken. Ik kan me voorstellen dat je het in dit gedicht niet doet, overigens. En omdat je in de eerste strofe wel vaak de klinker 'i' gebruikt, voelt het toch een beetje als rijm. Dat kan dus ook. Je hebt de Google-suggestie gebruikt, leuk. Het verdwalen in voorbije tijden is goed gevonden, en het komt mooi terug in de laatste regel. Dat is goed gedaan. Mocht je nog verder willen schrijven, dan kun je nadenken over een woord als 'borgen'. Het is een wat ouderwets woord, en ik weet niet of je dat wel wilt, of het een bewuste keuze is. Groet, Greetje Kruidhof
Beste poëzie-coach Greetje, Dank dat je toch nog lang kwam om te beoordelen. Leuk te lezen dat al die i's ook lezen als een soort binnenrijm. Ja, borgen was een bewuste keuze. Het geeft namelijk precies aan wat ik wil zeggen in een woord. Het is inderdaad niet gangbaar, maar ik moet zeggen dat het in mijn zakelijke werkomgeving nog veel gebruikt wordt. Ik ben blij met het compliment over het verdwalen in voorbije tijden.