Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#153 – De duif

De duif fluisterde in haar oor: is iedere duif voorbestemd om niets vermoedende voetgangers vol te bombarderen met poep of kan een duif, geboren op De Dam in Amsterdam, zich ook ontwikkelen tot een postduif? Zo snel mogelijk vliegen naar Parijs en tijdig terugkeren, daar droomt deze duif al tijden over. Ontdekken of de duif over de talenten beschikt om flinke stukken te vliegen zou al een stap in de goede richting zijn. Geen van de collega duiven kon deze vraag beantwoorden. Dagen vlogen voorbij. De ene dag bombardeerde de duif willekeurige voetgangers onder de poep, de andere dag werd gevuld met vermaken van De Dam gasten – niets vermoedende toeristen - door maiskorrels uit handen te pikken. Op een dag geraakte de duif in gesprek met duif Karel. Duif Karel was de opperduif op De Dam en daarmee het grote voorbeeld voor de andere duiven. Karel heeft het meerdere malen gepresteerd met één bombardement wel drie voetgangers onder te poepen. In duiven normen een top prestatie. De duif vroeg zich af hoe Karel zich heeft kunnen ontwikkelen tot opperduif. Ook Karel zal vast en zeker opgegroeid zijn als jonge duif op De Dam met op dat moment nog een beperkte mate van ervaring in het bombarderen. Karel zijn antwoord was simpel: begin, en ontdek. Even offtopic: Dit is de eerste keer dat ik iets schrijf. Ik wil graag mijn schrijfskills verbeteren maar besef me dat ik vanaf het nulpunt moet beginnen. Letterlijk alle vormen van kritiek/opmerkingen zijn welkom!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wim, Welkom hier! Leuk dat je mee komt schrijven. Het is een leuke gegeven, een Dam-duif die eigenlijk een postduif wil zijn. Je wilt tips, bij deze wat mij opviel: - De 'haar' in de eerste zin In wiens oor fluister de duif? Dat wordt mij niet duidelijk. - Je laat weinig over aan de verbeelding van de lezers en legt veel uit. Kan je soms wat minder vertellen? Geef wat minder informatie en laat het de lezer zelf bedenken. Vertel bijvoorbeeld niet dat Karel, de opperduif is en het grote voorbeeld. Laat dat vertellen door zijn vaardigheid in het bombarderen. Je an ook niet nomen dat hij postduif wil worden maar het erbij laten dat hij naar Parijs wil laten ipv toeristen vermaken en plagen. En denk na hoe aannemelijk je verhaal is. Ik ben door jouw verhaal niet overtuigd dat een duif op de Dam kan weten van postduiven die naar Parijs vliegen. kan je bijvoorbeeld zijn gevoel van ontevredenheid beschrijven en hem laten denken aan een verhaal over... Wat misschien een goed idee is: Lees de verhalen van de anderen en kijk eens hoe zij de feiten presenteren en tot je verbeelding spreken. En lees (nog eens) over 'show don' tell'. Op deze site of elders op internet is daar genoeg over te vinden. Succes en ik ben benieuwd hoe je je hier gaat ontwikkelen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Ten eerste een compliment dat je deze stap hebt durven zetten. Via dit forum en op deze site weet ik zeker dat je veel gaat leren. :nod: Bovendien heerst er een goede sfeer onderling. Marceline heeft al veel tips gegeven. Via de zoekbalk rechts op deze site kan je een onderwerp intoetsen. Zoek ook eens op ALDA regel. Als een personage iets zegt/ fluistert dan moet dat opgeschreven worden tussen aanhalingstekens. In jouw verhaal de duif die de tekst fluistert. Ik wens je hier veel schrijfplezier en leerzame momenten toe. :thumbsup: Graag tot de volgende opdracht.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi WLM, ook van mij een hartelijk welkom bij SOL! Je hebt een mooi gegeven genomen, de wens om hogerop te komen als duif. Grappig uitgewerkt. In de 1e alinea vraag ik me af, in wier oor gefluisterd wordt; een van de andere duiven? Je hebt het geheel mooi in drie alinea's verdeeld, in logische parten. Verder sluit ik me aan bij de eerdere feed back van Marceline en Marietje. Ik hoop nog veel van je te lezen!