Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#152 De aftocht

Een ranzige relnicht uit Muiden Die hoorde zijn klokken niet luiden Want oh wat een pech De klepel was weg Hij trok zwaar beschaamd naar het zuiden

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast mijn excuses... het was een schier onmogelijke opdracht om te kiezen, daarom wil ik deze ook graag hier kwijt: Een eikel in noord-Sprang Capelle Die zag zijn gestalte goed zwelle Wortelde gestaag Maar na ampel gezaag Vervormde hij in een novelle (eigenlijk is het de schuld van de ontzettend leuke schrijfopdracht)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ze zijn allebei leuk! De eerste spant de kroon.
Dank je wel Nel! Dan heb ik toch de goede gekozen.
Hahaha Stella, je plezier in de opdracht spat er vanaf. Erg grappig vooral de eerste.
Dank je Nancy! Ik ben bekend met show don't tell maar heb de ervaring dat ik weleens teveel weglaat om dingen begrijpelijk te houden. Met de 2e limerick heb ik het beeld voor ogen dat er een eikel van een boom valt, zelf een boom wordt en dan wordt omgezaagd. De boom wordt papier... Komt dat eruit?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Door novelle had ik het vermoeden wel maar was er niet helemaal zeker van. Ik weet niet of dat een indicatie is of het wel of niet duidelijk genoeg is. Misschien voor andere lezers klip en klaar.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella, van beide genoten met een lichte voorkeur voor de eerste. Van eikel naar boom naar novelle had ik begrepen. Echt leuk gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stella, allebei leuk, de 1e met neus lengte op de 1e plaats. Ik vermoedde al een beetje wat de 2e inhield, je toelichting gaf de doorslag. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik heb dan weer een neuslengte voorkeur voor de tweede. Misschien komt dat door mijn hang naar het wat meer poëtische. ;) Het 'Want oh wat een pech' vind ik wat doorsnee maar de ranzige relnicht bekt goed.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie fijne reacties! Ik ben blij dat ik wat mensen heb mogen laten lachen. @ elysevdr: Gisteravond kwam ik deze (oh wat een pech) toevallig ergens in een andere limerick tegen en het las als een sinterklaasgedicht :) . Ik zal eens kijken of ik hier iets anders van kan maken.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nog niet gelukt om oh wat een pech door iets literairs te vervangen maar ik heb wel dit: Er zwalkte een Panda door Emmen Hij hoorde de hele dag stemmen In opdracht van Thé Sprong hij in de zee Wat jammer want hij kon niet zwemmen

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo dan? Een ranzige relnicht uit Muiden Die hoorde zijn klokken niet luiden De klepel was zoek Onder hevig gevloek Trok hij zwaar beschaamd naar het zuiden

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nog niet gelukt om oh wat een pech door iets literairs te vervangen maar ik heb wel dit: Er zwalkte een Panda door Emmen Hij hoorde de hele dag stemmen In opdracht van Thé Sprong hij in de zee Wat jammer want hij kon niet zwemmen
Die schizofrene panda uit Emmen Je weetwel die niet kon zwemmen Ik plempte het neer ’t was een geile beer Zo is het toch hier te bestemmen

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ranzige relnicht uit Muiden Die hoorde zijn klokken niet luiden Want oh wat een pech De klepel was weg Hij trok zwaar beschaamd naar het zuiden
Hallo Stella, Now we are talking! Je limericks (ik heb ook de andere en varianten gelezen) voldoen helemaal aan het gewenste niveau. Ranzige relnicht... dat bedoel ik. Die 'o wat een pech' is wel heel vaak gebruikt inderdaad, dus een alternatief is wenselijk. Ga zo door, groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ranzige relnicht uit Muiden Die hoorde zijn klokken niet luiden Want oh wat een pech De klepel was weg Hij trok zwaar beschaamd naar het zuiden
Hallo Stella, Now we are talking! Je limericks (ik heb ook de andere en varianten gelezen) voldoen helemaal aan het gewenste niveau. Ranzige relnicht... dat bedoel ik. Die 'o wat een pech' is wel heel vaak gebruikt inderdaad, dus een alternatief is wenselijk. Ga zo door, groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal
Hallo Wilma, Dank je wel voor het lezen en becommentariëren van mijn regeltjes. In het pré digitale tijdperk mocht ik graag naar bepaalde radioprogramma's luisteren. Sommige waren zelfs de moeite waard om voor thuis te blijven... De Avondspits stond bij mij altijd aan en daarin was een rubriek "De Poplimerick". De limericks werden per telefoon doorgegeven aan het programma. Onvoorstelbaar toch? Het metronoom zit dus al decennialang in mijn hoofd. Als het er eenmaal inzit verleer je het niet. Het is als fietsen denk ik. De uitdaging van jouw ontzettend leuke opdracht zat hem in het bedenken van de tekst, en ik zie dat ik de laatste aangepaste versie waarschijnlijk in mijn eerste bericht had moeten verwerken?
Een ranzige relnicht uit Muiden Die hoorde zijn klokken niet luiden De klepel was zoek Onder hevig gevloek Trok hij zwaar beschaamd naar het zuiden
Ik hoop dat deze iets minder sinterklaasgedichtachtigs over komt. Clichés in zo'n situatie vallen moeilijk te omzeilen, immers iedereen is regelmatig iets kwijt en daar wordt veel over geschreven. Het hele internet lijkt wel zoekende. Ik weet wel waar de relnicht gebleven is. Morgen is het hier roze maandag.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wilma: Dank voor je duimpje. @ Marcelina. Daar ga ik van blozen. Als dank heb ik nog een bonuslimerick gemaakt Twee debutanten in Uiteinde Waren wat aan het bakkeleien Recht af op zijn doel Vroeg één nogal zwoel Wil jij ook in deze contreien?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wilma: Dank voor je duimpje. @ Marcelina. Daar ga ik van blozen. Als dank heb ik nog een bonuslimerick gemaakt Twee debutanten in Uiteinde Waren wat aan het bakkeleien Recht af op zijn doel Vroeg één nogal zwoel Wil jij ook in deze contreien?
Hahaha, the sky is the limit qua banaliteit :-) Ik ga het nu even niet over het metrum hebben.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wilma: Dank voor je duimpje. @ Marcelina. Daar ga ik van blozen. Als dank heb ik nog een bonuslimerick gemaakt Twee debutanten in Uiteinde Waren wat aan het bakkeleien Recht af op zijn doel Vroeg één nogal zwoel Wil jij ook in deze contreien?
Hahaha, the sky is the limit qua banaliteit :-) Ik ga het nu even niet over het metrum hebben.
Ik moet toegeven dat het metrum hier misbruikt is ter meerdere eer en glorie van de banaliteit :o