Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#152 De ontvoering

Een steenrijke dame uit Bergen op Zoom Werd ontvoerd door een prachtige vent als een boom Ze vonden haar naakt in zijn bed Zij sprak toen: ik heb hier zo'n pret Ik geloof dat ik lijd aan het Stockholm-syndroom

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi bedacht, goede clou. Door je rijm, vraag ik me pas bij herlezen af: Een man zo prachtig als een boom? Dat is de kracht van rijmen, dat het je gewoon meeneemt. :-) De cadans is niet helemaal volgens de strenge wet van de Limmerick. Als je die wet loslaat en nog een beetje met het metrum stoeit, vind ik hem zeer geslaagd.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is grappig maar onmogelijk zingen op het ritme uit de André van Duin video die je vast niet gezien hebt. Je zinnen zijn daarvoor te lang maar goed, dan noem je het gewoon een vrij vers :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel, met knappe clou! Je hebt wel de vrijheid genomen de zinnen langer te maken, wat het ritme niet bevordert. Het gaat om 2 lijnen van 9 lettergrepen, gevolgd door 2 van 5, eindigend met opnieuw 9 lettergrepen. Voor de eerste is Bergen op Zoom al vrij lang, vind ik niet direct iets, dan bvb ... ontvoerd door een vent groot als een boom spiernaakt in zijn bed sprak zij 'wat een pret Ik lijd vast aan het Stockholmsyndroom' Wil je de dichterlijke vrijheid bewaren, zorg ervoor dat regel 1, 2 en 5 hetzelfde aantal lettergrepen hebben, en 3 en 4 ook.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een steenrijke dame uit Bergen op Zoom Werd ontvoerd door een prachtige vent als een boom Ze vonden haar naakt in zijn bed Zij sprak toen: ik heb hier zo'n pret Ik geloof dat ik lijd aan het Stockholm-syndroom
Hallo Ostinato, Het is hierboven al gezegd, de inhoud is leuk, het ritme rammelt. Maar het rijmschema klopt ;-) Het is aan jou of je er een 'echte' limerick van wilt maken, of dat je het hierbij wilt laten. In het eerste geval is 'Bergen op Zoom' niet zo'n handige keuze als plaatsnaam, net als 'Berlijn', de stad die iemand anders hier had gekozen. In het ritme van een limerick past bijvoorbeeld 'Aken' of 'Spijkenisse'. De klemtoon op de voorlaatste lettergreep dus. Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal