Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 151 Leven na de vodka

‘Burp...’ Zijn glas komt hardhandig neer op de bar, de vrouw naast hem gilt als het bodempje vodka op haar decolleté spat. ‘Mmm… mmooi.’ Hij buigt onhandig voorover om haar te kussen. Een klemgreep om zijn arm belet verdere actie. ‘Neem die fles en verdwijn. Je stinkt van voren en van achter.’ De clubeigenaar heeft duidelijk genoeg van hem en sleurt hem eigenhandig de deur uit. ‘Waag het niet meer mijn klanten lastig te vallen.’ De man laat los, een vod kan niet slapper neervallen. ‘En een zalig kerstfeest.’ Na een laatste woedende blik verdwijnt de eigenaar naar binnen. De kou dringt door zijn smoking heen. Op handen en knieën slaagt hij erin overeind te komen, maar glijdt uit. Stomme lakschoenen. Op zo een avond hoort hij in bed te liggen. Met een lekkere, hete… Hij rilt en concentreert zich. Oef. De fles is nog heel. Langzaam loopt hij verder. De straten zijn verlaten. Zelfs geen varken, op hem na. Hij grijnst. Een voertuig komt naast hem rijden. ‘Me dunkt dat je een lift kan gebruiken, Jack?’ De man kijkt hem spottend aan doorheen zijn brilglazen. Jack knijpt zijn ogen samen. ‘Mmmeester De Neu…?’ Na al die jaren is de man nauwelijks veranderd. ‘De Veucker. Nog steeds geobsedeerd, zo te horen. Stap in.’ Hij weet niet meer hoe hij in de auto is geraakt. Als hij naar buiten kijkt, wordt hij misselijk van de snelheid waarmee de wagen optrekt. Hij zoekt houvast aan de flessenhals. ‘Watje, bind dit voor je ogen. Ik wil geen kots in mijn wagen. De andere reden…’ Een stilte volgt. Hij krijgt een doek in zijn handen geduwd, en voelt zich al snel rustiger. Een kwartier later valt de motor stil. Toch heeft hij het gevoel in beweging te blijven. Hij schuift over de zitting. ‘Hou je ogen bedekt, Jack. Of we keren terug in de tijd,’ klinkt het. ‘Heel grappig.’ Hij rukt de doek af, een flits verblindt hem. De wagen wentelt tientallen keren om zijn as, dan wordt het stil. Een blik op de meester ontnuchtert hem. De Veuckers hoofd ligt in een vreemde hoek. Buiten schijnt de zon. Jaartal en land onbekend. De Veucker draagt een smoking, het zwart-witte blinddoekje past erbij. Geen alledaagse kleding om gevonden te worden, maar een DeLorean… allemachtig beter dan vodka. Hij klikt de riem los, werpt de deur open en duwt de man eruit. De fles vliegt hem achterna.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een verhaal waar met de DeLorean, wat voorkennis verondersteld wordt. (Of misschien: algemene kennis.) De zin: 'De clubeigenaar heeft duidelijk genoeg van hem' is wat mij betreft overbodig. Dat toon je al in het voorafgaande. Toch raak ik ergens wel de draad kwijt. Het verhaal vertelt een aantal zaken als logische gegevens. Zoals: ‘Hou je ogen bedekt, Jack. Of we keren terug in de tijd,’ Zelf denk ik dan: 'Hoezo?' en dan ben ik het verhaal weer uit. Dat vind ik jammer, want het boeit me wel. Daarnaast had ik het mooier gevonden als je de verwijzing vanuit DeLorean nog wat verder had uitgewerkt. De dronken humorvolle observaties vind ik goed werken.

Rol

  • Anoniem
Hallo Leeghoofd, Vanwege de smoking dacht ik even dat Jack het haasje zou zijn, maar daarin verraste je me, het werd de vroegeren (school?)meester. Ik heb het beeld voor ogen van een auto zoals in 'back to the future'. De auto moet haast wel hoog in de lucht zijn als hij De Veucker eruit smijt, anders had het in het koren te zien geweest. 'Hij zoekt houvast aan de flessenhals.' Leuk! Schrijfcoach Corrie