Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 151 Nimfoma

Nimfoma Samen met zijn ouders, opa Freek en oma Sientje leefde de boerenzoon op een monumentale hoeve. Met opa Freek had hij een speciale band; die vertelde prachtige verhalen. Ook deze avond, de avond voor zijn verjaardag, zat opa aan zijn bed. ‘Opa, vertel nog eens dat verhaal over de bosnimf?’ vroeg hij terwijl hij zijn tablet weglegde. Van plezier over wat ging komen wiebelde hij vrolijk met zijn voeten. Opa vertelde: ‘Als Asmodilia lachte, begonnen de vogels te zingen. Wanneer ze sliep, temperden de sterren hun licht. Waar ze liep maakte de natuur een eerbiedige buiging. Ze was zoals haar naam klonk: As-mo-di-li-aaa’ zwijmelde opa Freek. ‘Vaak zweefde ze rond op onze boerderij en soms, op speciale gelegenheden, verliet ze het bos om met de dorpelingen te feesten. In de loop der tijd begonnen rondom haar langzaam dingen te verdwijnen. Eerst kleine dingen. Een ring van je overgrootvader, de mooiste jurk van jouw overgrootmoeder, later een stier uit het weiland. Toen ik met oma trouwde gaven we een heel chique feest op de hoeve. Iedereen die we kenden was uitgenodigd, ook mensen die we eigenlijk niet zo mochten als Boris van hier verderop, die uitgetrokken bosmussensnavels om zijn nek droeg. Onderdeel van het feest was blindemannetje. Boris was aan de beurt en Asmodilia draaide hem in het rond. Plotseling was daar een dikke geelgroengekleurde rookwolk en een hard knallend geluid. Nadat de rook was opgetrokken, was Boris weg. Niemand heeft hem ooit nog gezien. Negen maanden voor jouw geboorte verdween er een baby uit het dorp hier verderop. Sindsdien is het rustig rondom de mysterieuze verdwijningen. Morgen ben je dertien jaar, zo lang heb ik gewacht om je dit te vertellen: Die bosnimf jongen, dat is jouw oma Sientje.’ De boerenzoon schaterde van het lachen, die gekke opa toch…

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een mooie binnenkomer, welkom bij dit heerlijke forum! Ik vind het erg sfeervol en fantasierijk met gebruik van mooie woorden. Lees graag meer van je!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh! Mijn eerste stap op openbaar internet met een verhaal langer dan 99 woorden :-) en ik heb het er echt uit moeten persen. Expres heb ik van te voren de inzendingen hier niet gelezen want dat zou maar afleiden. Alleen die van jou kende ik natuurlijk wel Nancy. Nadat ik het verhaal had geüpload begon ik hier al het mindblowing creatieve moois te lezen en kroop huilend onder de eettafel. Ik durfde me niet eens voor te gaan stellen en hoopte dat dit al scrollend naar de vergetelheid zou zakken. Dus ik ben héél blij met jullie commentaar :o Dank jullie wel!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Stella kom maar onder die tafel uit en blijf vooral hier je creatieve geest loslaten :thumbsup: (ps.mijn bijdrage hier is ietsje aangepast)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar graancirkels al niet toe kunnen leiden... Leuk verhaal, Stella door opa Freek verteld aan zijn bijna dertienjarige kleinzoon. Van ganser harte hoop ik, dat het een goed jaar voor hem mag worden. Veel plezier hier. :nod:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel dames! Het gaat een bewogen jaar worden voor de kleinzoon Riny, je zal er op je dertiende maar achter komen dat je oma eigenlijk een mythologisch figuur is, en hoe zit het met die verdwenen baby? Was hij dat? Zijn hormonen spelen al op als een dolle en nu ook dat nog.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella M, [‘Opa, vertel nog eens dat verhaal over de bosnimf?’ vroeg hij terwijl hij zijn tablet weglegde.] Het is toch duidelijk dat het boerenzoontje dit vraagt aan opa? Waarom dan 'vroeg hij'? Dit is m.i. - gezien de dialoog - overbodig: 'Opa vertelde:' Kan een opa kwinkeleren? Dat doen vogels toch? Hoewel wreed vind ik deze zin creatief: [ ... die uitgetrokken bosmussensnavels om zijn nek droeg.] Zoals je hierboven schrijft is het mij een mysterie of het boerenzoontje gemoosd is uit het andere dorp want dan zou Asmodilia alias Sientje niet zijn oma zijn? Welkom!

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Stella M, [‘Opa, vertel nog eens dat verhaal over de bosnimf?’ vroeg hij terwijl hij zijn tablet weglegde.] Het is toch duidelijk dat het boerenzoontje dit vraagt aan opa? Waarom dan 'vroeg hij'? Dit is m.i. - gezien de dialoog - overbodig: 'Opa vertelde:' Kan een opa kwinkeleren? Dat doen vogels toch? Hoewel wreed vind ik deze zin creatief: [ ... die uitgetrokken bosmussensnavels om zijn nek droeg.] Zoals je hierboven schrijft is het mij een mysterie of het boerenzoontje gemoosd is uit het andere dorp want dan zou Asmodilia alias Sientje niet zijn oma zijn? Welkom!
Dank voor je welkom en je feedback! Ja, “vroeg hij” is dubbel, ik ga dit aanpassen. Ik had wat moeite om duidelijk te maken hoe opa lyrisch over Asmodila vertelt. Met kwinkeleren ben ik ook niet helemaal teverden, het is een beetje zwijmelend. Ah daar heb je het al! Straks heb ik dan twee woorden over die ik hiervoor kan gebruiken. Als je dertien bent haal je je van alles in je hoofd, vooral als je net een lijk hebt ontdekt. Zijn wereld staat op zijn kop. Best wel ingewikkeld inderdaad, ik ben blij dat ik het niet hoef uit te leggen. :) Edit: "vroeg hij" laat ik bij nader inzien staan, anders gaat die zin erg raar lopen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en sfeervol Stella! Dat vraagt nu ook om een vervolg.... Ik hoop dat je ondertussen wel al onder de tafel vandaan bent want het is de gewoonte om daar lekker bovenop te gaan staan dansen :).

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en sfeervol Stella! Dat vraagt nu ook om een vervolg.... Ik hoop dat je ondertussen wel al onder de tafel vandaan bent want het is de gewoonte om daar lekker bovenop te gaan staan dansen :).
Dank je wel Annette. Ondertussen ben ik er schoorvoetend onder vandaan gekomen om tot de ontdekking te komen dat ik er af en toe weer onder lig, van het lachen wel te verstaan. Misschien komt er een vervolg, het begint me nu zelf ook bezig te houden. :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, ik heb niets toe te voegen aan bovenstaande reacties, alleen dat schrijven onder de tafel nogal oncomfortabel is. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, later zal -hoop ik- toch niet blijken dat Stalla oma Stientje is, de bosnimf die iemand zomaar kan laten verdwijnen. Wél een zachte vorm van euthanasie, bedenk ik me nu. Jij mag blijven. :unibrow:

Rol

  • Anoniem
Hallo Stella, Bedankt voor je zeer originele oplossing voor het mysterie van het lijk in het korenveld. Ik neem althans aan dat die Boris daar is beland? Je verhaal is een leuke mix van fantasie en werkelijkheid. Een verhaal waarvoor je je absoluut niet onder de tafel hoeft te verstoppen. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, ik heb niets toe te voegen aan bovenstaande reacties, alleen dat schrijven onder de tafel nogal oncomfortabel is. Graag gelezen, Connie
Dat is fijn om te lezen Connie, dank je wel! Ik zat ook echt niet voor de lol onder de tafel. Pure zelfkastijding...

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stella, later zal -hoop ik- toch niet blijken dat Stalla oma Stientje is, de bosnimf die iemand zomaar kan laten verdwijnen. Wél een zachte vorm van euthanasie, bedenk ik me nu. Jij mag blijven. :unibrow:
Dit is geen autobiografisch verhaal, maar ik geloof wel dat ieder mens onvermoede krachten in zich heeft dus wie weet... Ik zal jouw topic niet meer volschrijven met verliefd gekeuvel, ik denk dat we helemaal aan de huwelijkse voorwaarden voldoen. Ik zie dat we zelfs een kleine voorliefde voor mussen al gemeen hebben. Ondertussen ben ik bezig een strandrolstoel te regelen, dan zijn we lekker mobiel.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stella, Bedankt voor je zeer originele oplossing voor het mysterie van het lijk in het korenveld. Ik neem althans aan dat die Boris daar is beland? Je verhaal is een leuke mix van fantasie en werkelijkheid. Een verhaal waarvoor je je absoluut niet onder de tafel hoeft te verstoppen. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie
Hallo Corrie, Ik hoop dat het duidelijk is dat het Boris is die daar ligt. Dank je wel voor je fijne feedback. (even dacht ik: zie je wel, ze hebben mijn verhaal eraf gehaald :crybaby: tot ik er achter kwam dat er best veel verhalen geüpload zijn en ik om de mijne te vinden even moest bladeren, het wordt nog wel wat :) ) Ik stel het enorm op prijs.