Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#151 - Fulp Piction

‘Gooi me niet uit dit klote-vliegtuig, Marcellus! Doe het niet!’ Als ootmoedigheid een stem heeft, dan klinkt het vast zoals Vincent nu, bedenk ik. Geblinddoekt en met handen op de rug, zoekt hij een uitweg uit deze situatie, als een bange wezel die telkens opnieuw tegen zijn kooi springt. Weinigen blijven onberoerd bij het bereiken van hun eindigheid, zelfs Vincent niet. ‘Door jouw schuld was ik bijna mijn Mia kwijt, Vincent. Dat weet je.’ Marcellus zegt het zakelijk. Ik had Vincent nog zo gewaarschuwd: ‘Je moet het lot niet tarten, Vince. Op date met Mia? Dat is godverdomme het lot tarten.’ ‘Ze had een overdosis, Marcellus. Ik heb godverdomme haar leven gered!’ ‘Het was jouw coke, Vincent.’ ‘Godverdomme niet!’ ‘De coke zat in jouw jas. Dat maakt jou verantwoordelijk!’ ‘Ik had de coke net gekocht. Wist ik godverdomme veel!’ ‘Wat denk jij, Jules? Is Vincent verantwoordelijk voor de coke in zijn jas?’ Marcellus kijkt me met bloeddoorlopen ogen aan. Het antwoord is niet vrijblijvend, ik kan alleen maar bevestigen wat Marcellus wil horen. Ik draai mijn hoofd, ook al kan Vincent me niet in de ogen kijken. Marcellus schreeuwt me toe. ‘Open de deur, Jules!’ De ijskoude wind brengt me uit evenwicht, en even komt mijn eigen eindigheid een stuk dichterbij. Het lot moet je niet tarten, denk ik weer, en zet vlug een stap achteruit. Marcellus duwt Vincent tot bij de deur, en houdt een pistool tegen zijn achterhoofd. Bange wezels maken rare sprongen, dan kan je niet voorzichtig genoeg zijn. ‘Jules!’ roept Vincent. ‘Doe Amsterdam de groeten wil je!’ ‘Doe ik, Vince. Doe ik.’ Ik glimlach, naar mijn schoenen. Vincent recht zijn schouders. ‘Zeg Mia dat het me spijt.’ ‘Een goede vlucht, vriend,’ zegt Marcellus wezenloos. Ik berust met gesloten ogen. Donkere dagen als deze, behoeven geen licht.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koelbloedige momenten in de lucht. :ninja: IK heb wat moeite met wie is wie. Wellicht helpen een aantal witregels. De laatste regel vind ik een mooie. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@VriendT, Marcellus, Vincent, Mia, Jules en ik. Ik ben het spoor bijster. Witregels lossen dit niet op. Net als @Marietje vind ik de laatste regel een mooie.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, dat valt best mee (Marcellus is boos op Vincent, die iets kwalijks met Mia en drugs heeft gedaan. De ik-persoon - Jules - beschrijft en denkt er het zijne van). Ik vind het een leuk verhaal, het leest prettig, en er zitten mooie zinnen en woorden in, waarvan de laatste zin ook wat mij betreft de beste is.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kris super :thumbsup: Fulp Piction :lol: en daarbij de dialoog neerzetten zoals je die alleen maar in een Tarantino tegenkomt en zo opschrijft dat ik het ook zo hoor, dat vind ik echt knap.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy: daar gaat mijn anonimiteit ;) Je bent de eerste die de juiste link maakt. Weet je nog in de film, dat Vincent en Jules een conversatie hebben over Marcellus die iemand uit een hotelraam zou hebben gegooid omwillen van een voetmassage bij Mia? Ik dacht, wat zou hij doen als hij wist wat er is fout gelopen op date van Vincent en Mia...

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@VriendT Oh help sorry, al die fora, andere namen :o . Niemand die het doorheeft :lol: Ja, de scene kwam vaag weer in mij naar boven bij het lezen van je verhaal. Weet niet meer precies hoe die ging ( tijd om nog eens te kijken) maar 'hoorde' ze gewoon.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is erger, uit een vliegtuig te pletter vallen of door een shotgun neergeknald worden? Vince treft het hier ook niet erg goed. Leuke interpretatie!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fulp piction: leuk gevonden! Feedbackje wat betreft de wezel: dat is een erg schuw dier en een kooi is echt overbodig om zijn angst te benadrukken. In de laatste zin die ik net als andere reageerders erg mooi vind, kan de komma volgens mij weg.

Rol

  • Anoniem
Hallo VriendT, Het ene verhaal is nog origineler dan het andere. Ook jou variant is weer leuk gevonden. Een beetje maffia-achtige scene met een hoop geschreeuw voordat de onschuld uithangende Vincent uit het vliegtuig wordt gekieperd. Had hij toevallig een smoking aan? Wel toevallig dat zowel Jules als Marcellus de arme Vincent vergelijken met een bange wezel. Daar misschien iets anders verzinnen. In ieder geval een leuk verhaal. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, nu ben ik de laatste tijd minder helder, maar ook in de andere reacties zie ik mensen die de draad kwijt raken. Wel zie ik snelheid in je verhaal. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Corrie: bedankt voor je reactie. Wie Pulp Fiction kent, weet dat Vincent een net pak draagt. Alle bedenkingen in het verhaal zijn van Jules (de ik persoon), dus de bange wezel vergelijking komt in de twee gevallen van hem.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie: ik denk dat het helemaal duidelijk is voor degenen die zich de film Pulp Fiction nog helder voor de geest kunnen halen.