Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 - Echte wolven

De tijd gaat sneller als je slaapt. Dat weet ik wel zeker. Zelfs als ik een lange tijd mijn ogen dicht hou, zie ik elke minuut voorbij tikken. Ik sluip mijn kamer uit, langs de kamer van mama en papa. De deur staat op een kier, het gesnurk van papa vult het hele huis. Het maanlicht dat door het kleine raam naar binnen valt vergezelt me langs krakende treden naar beneden. Er brandt licht in de keuken, de waterketel fluit een warme toon. ‘Kan je ook niet slapen?’ Mama schrikt op als ze mijn stem hoort. ‘Lupa, wat doe jij hier?’ Ik zeg niets en sla mijn armen om haar heen. ‘Kom,’ zegt ze. ‘We gaan naar buiten.’ Ze neemt me onmiddellijk bij de arm. ‘Het is volle maan.’ Ze wijst naar de donkere hemel boven ons. ‘Laten we eens gek doen.’ ‘Wat dan?’ vraag ik nieuwsgierig. ‘Deze nacht zijn wij de wolven.’ Ze vouwt haar handen rond haar mond en roept: ‘A-oew, A-oew’ Mijn mama doet als een wolf, ik kijk haar geamuseerd aan. ‘Nu jij,’ zegt ze bemoedigend. Ik zeg aarzelend: ‘A-oew.’ ‘Kijk naar de maan, Lupa! Je moet loslaten.’ Ze doet nogmaals voor hoe het moet. Ik zet me schrap en roep driemaal, luidkeels: ‘A-oew’. ‘Ja goed zo Lupa. Nu samen.’ We huilen als echte wolven in de nacht, mijn mama en ik, tot boven ons het raam openzwaait en papa zijn hoofd naar buiten steekt. Hij kijkt ons met verstomming aan. ‘Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?’ ‘We zijn wolven,’ antwoord ik. ‘Volle maan,’ roept mama. ‘En dan? Ik wil slapen!’ Mama trekt haar schouders op en knipoogt. ‘Papa begrijpt niets van volle maan.’ Ik laat me gewillig optillen en val, vrijgemaakt, in diepe slaap nog voor we op mijn kamer zijn.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi! De relatie tussen moeder en kind goed beschreven. En dan pa, die nuchter tussen beiden komt.. Heerlijk tafereeltje, ik zie het voor mij. Zeurtje bij de laatste zin: ik val in slaap, ben ik diepe slaap. Je schrijft vanuit de 'ik' die beseft dus niet meer dat hij in diepe slaap is. Misschien weg? Het laatste dat hij zich herinnert is hoe zijn moeder hem oppakt.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ik denk even na over je opmerking. Misschien is het ook niet belangrijk wat de 'ik' wel of niet beseft...het is volle maan, het bewustzijn of het bewust zijn is dan net wat anders ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, Ik heb je verhaal 'verlekkerd' gelezen. Die moeder is een geweldige vrouw: zo fijn met haar zoon, zich niks aantrekkend van die snurkende man van haar. Zij gaat lekker haar gang. Prima verhaal.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig tafereel, de hechte band in weinig woorden helder geschreven. Zelfs als ik een lange tijd mijn ogen dicht hou, zie ik elke minuut voorbij tikken. Een veelzeggende, mooie zin. [Mijn mama doet als een wolf] is al in voorgaande zinnen overgekomen en kan je schrappen. [Ik kijk haar geamuseerd aan] zegt het. Papa die het allemaal maar niets vindt er leuk bijgehaald! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi VriendT! Ik moest ook wel lachen om papa die graag wil slapen en ondertussen zelf degene is die iedereen uit de slaap houdt met zijn gesnurk...

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Riny: Lupa is eigenlijk een meisje. NIet duidelijk in het verhaal en maakt op zich niet zo uit. Maar wel benieuwd waarom jij dacht dat het een jongen was?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Vriendt, Wat een leuk "volle maan verhaal". Zo'n moeder wil wel elk kind. Ach ja, en dan de snurkende vader die het tweetal met de voetjes op de grond zet. :o Ik hoop dat het gezin in een vrijstaand huis woont, omringd door een grote tuin. Hier bellen ze al naar de politie als de hond eens blaft :rolleyes:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, #8 ... Lupa zag ik als een jongensnaam. Luna is een meisjesnaam - la lune: de maan. Leuk is schrijven toch en dan al die verschillende verhalen; prachtig.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi VriendT, enorm leuk verhaal! Ik heb ervan genoten, zoals je de lichtelijk ondeugende en onconventionele moeder neerzet, die haar kind meeneemt in een beeldend verhaal over de volle maan. En de snurkende vader is inderdaad een bijzonder element in het geheel!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Kris,fijn en aangenaam met een heerlijk ongecompliceerde moeder en een papa die ( zo vul ik in) enige 'gekkigheid' wel gewend is en daarom rustig van zich laat horen. De 'ik' die het lekker ondergaat. Fijne sfeer. Reagerend op #8 Lupa klinkt mannelijk, Luna zou daarentegen direct aan een meisje gekoppeld worden. Geheel verschillende betekenis en ook niet zo belangrijk maar ik dacht ook aan een jongetje. Goed verhaal :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even over Lupa meisje/jongetje? (#8, #12, #14) Lupus is vlgs. mij wolf in het latijn, de vrouwelijke versie krijgt dan een a als uitgang. Daarom dacht ik aan een meisje.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Ton Badhemd voor de verduideling van de Latijnse afkomst. In mijn dochter haar klas zit tevens een meisje dat Lupa heet, vandaar ook de naam.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige sfeer, mooi verhaal. Ik word geraakt door vrijgemaakt. En de komma's aan weerszijden daarvan. Ontroerend mooi.