Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 Vollemaansgezicht

Jolanda bekeek haar man eens goed. Hij zat tegenover haar in een tuinstoeltje, een gammel geval waarvan je je afvroeg hoe lang het zijn bezitter zou houden. Kees nam het er eens lekker van. Behalve een korte broek en slippers had hij niets aan. Zijn witte benen waren wijd gespreid in een vergeefse poging nog een zuchtje wind te vangen. In zijn hand hield hij het vijfde blik bier van deze avond. Waarschijnlijk stonden zijn ogen daardoor zo lodderig, of misschien was dat tegenwoordig altijd wel zo. Zijn buik zou als bijzettafeltje kunnen dienen, ware het niet dat het oppervlak door het zweet te glibberig was om er echt iets op te zetten. Tot slot bestudeerde ze zijn gezicht. Een vollemaansgezicht was het, rond, pafferig en bleek. Toen ze opstond en zei dat ze even ging wandelen, reageerde hij nauwelijks. Het strand was niet ver van de caravan. Jolanda ging daar wel vaker wandelen tijdens deze vakantie, maar zelden zo laat op de avond. Aan de hemel stond een supermaan, surrealistisch groot, als was zij de metgezel van een planeet in een sciencefictionfilm. Haar gerimpelde reflectie op het zeeoppervlak bleef steeds zachtjes bewegen. Jolanda ging zitten in het zand en staarde. Het strand en de sporadische wandelaars verdwenen uit haar gezichtsveld. Kees lag al te slapen met zijn mond open. Jolanda glimlachte even. Ze voelde zich tien centimeter langer dan eerder op de avond. Naakt ging ze naast Kees liggen. Morgen zou zij hem wakkerschudden en helpen weer zichzelf te worden, morgen zou zij hun beider levens weer op het goede spoor zetten. Vol liefde streek ze over zijn gezicht. Deze volle maan was bijna voorbij.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, Wat een heerlijke beeldende beschrijving in jouw eerste deel. Ik genoot ervan. Het tweede deel gaf spanning: wat gaat er gebeuren met Jolanda? En dan moet ik je eerlijk bekennen dat ik afknap op de laatste alinea. Voor mijn gevoel past die gewoon niet bij de opbouw van de eerste twee. En als laatste: het is mij een compleet raadsel waarom zij zich tien centimeter langer voelt.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ikarus, In eerste instantie dacht ik dat je de volle maan erin verwerkt had bij het stuk over Kees zijn vollemaansgezicht en werd ik nieuwsgierig naar wat er nog meer zou komen. Uiteindelijk een andere wending, leuk. Wel vraag ik me inderdaad ook af hoe het zit met de 10cm, maar het maakt het verhaal ook wel weer wat mysterieus. Goed gedaan!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jolanda ging zitten in het zand. Ze ging helemaal op in de maan en het zachte bewegen van de rimpeltjes op het water. Ze heeft zich vast uitgekleed en door de massage van de waterrimpels, verdwenen haar huidrimpels en voelde ze zich wel tien centimeter langer worden. Ikarus, ik begon meteen met mijn reactie, anders zouden mijn gedachten weer verdwenen zijn. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marceline: Dank je voor je reactie. Een compleet raadsel? Hieronder staat de uitleg. Bedankt i-Kat en Brenda-! @Riny: Wat een geweldige verklaring, heel origineel :) Ik bedoelde met die tien centimeter dat zij zich een krachtige vrouw is gaan voelen onder invloed van de maan. Als je je krachtig voelt loop je zelfbewust en rechtop, daardoor lijk je langer. Ze wacht niet meer af, maar neemt de touwtjes in handen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ikarus, mooi verhaal; eerst een vredig, wellicht saai, maar in ieder geval zeer waarheidsgetrouw campingbeeld, dan de spanning op het strand. Dan vraag je je inderdaad af wat dan? Ik dacht ook zoals i-Kat, en ik denk dat dat ook wel aansluit bij jouw toelichting bij #5. In ieder geval heb je de beelden heel mooi verwoord!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ikarus, Ik zeg het maar eerlijk: ik vind dit een ongemakkelijk verhaal. Want? Ik heb de indruk dat na het zitten aan de waterkant de vrouw bedacht heeft bepaald weerzinwekkend gedrag van de man (zoals beschreven in het eerste stuk) toe te gaan dekken. En de inzet is haar naakte zelf. Maar mogelijk zie / lees ik het helemaal verkeerd. Je verhaal roept in elk geval een hoop op bij mij.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ikarus, Wat fijn hier in jouw stukje te mogen lezen hoe de volle maan een vrouw te emotioneel kan maken. Want dat is de waarheid (volgens mijn immer bescheiden mening). Zo emotioneel dat ze de eventuele altijd aanwezige negatieve zaken behoorlijk uitvergroot en niets goeds meer vindt aan haar partner. Door haar mijmering aan het strand komt ze tot rust; de emoties ebben weg en ze kan het leven zoals het is, weer aanvaarden. Sterker nog, ze komt er sterker uit. Er komt een punt dat de oppositie van de zon en de maan weer afneemt en de spanningen wegvloeien. Afnemende maan. :o Mooi weergegeven. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Door jouw uitleg die van de schrijfcoach ben ik het beter gaan begrijpen. De supermaan heeft haar milder gemaakt. Toch?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikarus, Je speelt met het verwachtingspatroon vd lezer - ze zal hem wel verlaten, en helpt dat keurig om zeep. Een moderne moraalschets, goed opgebouwd.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Ton Badhemd! Pindarots: zo had ik het niet bedoeld, maar het feit dat het iets bij je oproept zie ik als positief. Schrijfcoach Blavatsky: bedankt voor je mooie woorden die uitleggen wat ik bedoelde. Tja: die avond gingen haar ogen open, ze zag hoe hij zichzelf heeft laten gaan. De maan heeft haar vervolgens wijsheid en kracht gegeven. Het is nu aan haar om de sterkste te zijn. Ze wil hem redden en daardoor ook zichzelf en hun huwelijk, want ze houdt van hem. Janpmeijers: ik wilde bewust een andere kant op gaan dan je zou verwachten. Dank je wel dat je dat hebt opgepikt.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven verhaal met subtiele emoties en grote emoties. Herkenbaar want wie herkent niet hoe zwart wit de liefde soms kan zijn? en de besluiten die we steeds weer nemen om positiever en liefdevoller te zijn? Knap!