Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 150- In gesprek met de volle maan

Ze noemde hem haar volle vriend als zij op haar maanovergoten balkonnetje 's nachts keek naar zijn verschijning. 'Hoe is het met je, maan?' vroeg ze en dan antwoordde de maan met wijze woorden die haar lieten snikken. Zoals ze praatte met golven in de zee, zo sprak zij ook met de volle maan. Springvloed was voor haar puur geluk. 'Het gaat niet zo,' zei ze eens en de maan plaatste haar vraag in een ander maanlicht, bescheen het probleem ten volle en zij voelde dat haar geest verhelderde. Zo ging het meestal. Daags voor hij zich vertoonde in de nacht, droeg zij haar ketting en oorbellen met maansteentjes, als een welkom voor zijn komst. Ook dreven dolle driften haar in die dagen vooraf, haar huishoudelijke kant werd opgepoetst en haar sensuele gevoel stond in vlam. De combinatie leidde tot vreemde situaties maar ach, daar zat de maan niet mee en zij ook niet. Haar tranen rolden zouter dan ooit bij het minste en geringste, de melancholie was bijna een gemoedstoestand en de liefde stroomde onrustig in haar als de volle maan verscheen. Iedere maand vond ze dat wel fijn. 'Dag maan,' zei ze op haar balkonnetje de avond erna, tot een volgende keer. En dan zwaaide ze heel even.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, Wat een mooie verhouding heb jij met de maan. Heel fijn geschreven met leuke woordspelingen. Ik vind het zo goed dat je schrijft dat je in de dagen voor de volle maan zo bedrijvig bent op alle gebied. Het schijnt dat de energie van de maan ons onder spanning zet en dat in de dagen vooraf de volle maan die drang groeit en groeit, net zoals "haar" vorm groeit. Als je je daar bewust van bent, zul je merken dat na het hoogtepunt, de spanning in je lichaam weer af neemt. Weet je dat er veel kindjes geboren worden met de volle maan en dat er in bepaalde "huizen" extra bewaking is? Als je nog verder bent in deze bewustwordingsfase kun je je agenda aanpassen. Bepaalde afspraken met jezelf maken wat je wel en wat je niet gaat doen. Op die manier neem je ook je leven zelf een klein beetje meer in eigen handen en ben je minder willoos overgeleverd aan tegengestelde gevoelens. Eén klein zeurtje. De maan is vrouwelijk. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een originele vertelling Madd, ik heb hem met veel plezier gelezen. De maan is dan misschien vrouwelijk, voor jouw verhaal vind ik het wel mooi dat het een hij is.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@madd, een prachtige vertederende relatie met de maan die zich zo schattig uit in 'volle vriend'. En de zee komt weer even subtiel om de hoek kijken, het hoort zo bij je. :thumbsup: @Blavatski, de maan mag zowel vrouwelijk als mannelijk schijnen. In het groen boekje staat er dan ook geen (m) of (v) achter. De keuze is dus vrij. In de tekst van madd is er naar mijn mening met rede voor mannelijk gekozen. Zie ook: http://www.inventio.nl/cgi/genus.pl?woord=maan en bijgaande voorbeelden als je in bovenstaande link op 'maan' klikt, zoals: 'de maan in al haar/zijn schoonheid' ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, geen schokkende gebeurtenissen, alleen maar de hp, haar balkonnetje en de maan. En dan weet je je lezer zo vast te houden met al die heerlijke zinnen. Ik vraag me trouwens af of je fiets op het balkonnetje staat. :) Nu heb ik een schelp van een abalone (een weekdier) met dezelfde tedere kleuren die jij hierboven schetst. Je kan hem alleen maar in het maanlicht wassen. Eigenlijk hoort hij op je balkonnetje. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Coach Blavatski, Al mijn kinderen zijn geboren tijdens volle maan, dus dat ken ik. Met de maan heb ik mijn hele leven al een vertrouwde band. Ook met golven. Allee, het is een vriend en geen vriendin.Waarom weet ik niet. Voor de volle maan heb ik altijd enorm veel energie. En daar ben ik altijd erg blij mee. Dank U voor de mooie reactie.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-kat, ik heb het nooit bewust als keuze gezien. Misschien omdat ik van 'de man' houdt. Mannenvrienden vind ik meestal het fijn. Dank je!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, nee, op mijn balkon geen fiets. Wel in een rommelkamer een oude MTB, een nieuwe MTB in een slaapkamer, en een fiets in de box. Bij mijn vriend staan er ook nog twee. Ik houd meer van fietsen dan juwelen. Die schelp! Wat mooi! Zo lief! Dank je!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, de maan als jouw vriend, je hebt het prachtig geschetst! Je zou iedereen zo'n vertrouwde en wijze raadgever gunnen. Met veel genoegen gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ik word gelukkig van jouw reactie, je eerste woorden vertederen mij, dankjewel. Dat de keuze vrij is om de maan mannelijk of vrouwelijk te noemen maakt mij ook blij. Dank je voor de link, interessant. De maan blijft mijn vriend. Met een vrouwelijke maan heb ik niets.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... wat een leuk verhaal. Je herinnerde mij aan lang geleden. Op een gegeven moment werden 'wij', een paar buurtjes op een rijtje erg druk met de stofdoek. De 'schuldige' was onze aanstaande maandstonde; wat hadden we een energie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De huishoudelijke kant opgepoetst...Ik hou van zulke geinige woordspelingen maddbrug! Na de eerste 2 alinea's dacht ik: O jee nu gaat zij naar de dierentuin om met een Bokito te contacten. Gelukkig loopt je verhaal anders. Ik heb ervan gesmuld.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Altijd gebruik maken van enige werkdrift, denk ik dan maar. Ton, Als kind vond ik de vollemaan al zo fascinerend en dat is zo gebleven. Pindarots, Buiten dat ik de maan en de golven praat ben ik nogal een realistisch mens. Dank jullie voor de reacties!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Madeleine, een 'klein' intiem verhaal met veel gevoel. Prachtige vertelling met een humoritsiche start, tenminste vind ik want van ' volle vriend' moet ik lachen :thumbsup: :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig zoals jij de zinnen passend aan het onderwerp weet te maken. In jouw verhalen haal ik de liefde voor het onderwerp er altijd uit. Zoals jouw liefde voor de trein, de fiets, de zee/ golven, het strand en nu de maan. Heerlijk! :thumbsup: