Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 Springtij

De weervrouw voorspelde al een zware storm aan het einde van de middag en ook buienradar loog er niet om. Regen sloeg hard tegen de grote ramen, maar het geluid van de gierende en huilende wind overtrof alles. De bomen moesten alle zeilen bijzetten om overeind te blijven tijdens de krachtige windvlagen. Ze hadden nog behoorlijk wat blad en wiegden soms gevaarlijk heen en weer. In haar gedachten zag ze de hoge golven al voor zich. Nog heel even bleef ze staan en dronk haar laatste slok warme thee op. Daarna pakte ze alles wat ze nodig had en deed bij de deur haar regenlaarzen aan. Ze hield van storm, vooral stormen zoals deze. Volle maan, springtij, storm, hoog water, het kwam weer fantastisch samen. Opgewekt en vol enthousiasme liep ze richting de dijk. Het was elke keer weer een verrassing wat ze er zou aantreffen, maar nog nooit had het teleurgesteld. Ze was een buitenmens en maar weinig van haar vrienden uit de stad begrepen dat ze van dit soort weersomstandigheden zo kon genieten. De route naar de dijk was een lange en gure tocht, maar het was halverwege wel gestopt met regenen. Toen ze eenmaal bovenop de dijk stond was ze door het dolle heen. Ook deze keer was het weer de moeite waard. Hoge golven knalden met verwoestende kracht alle kanten op en direct daarachter verscheen de volgende alweer. Er ontstond een bijzonder contrast tussen de kleur van de zee en die van de razendsnel voorbij schietende wolken. Het water stond al hoog aan de dijk, maar ze geloofde in zijn kracht om al het water tegen te houden. Ze bleef staan, sloot haar ogen ademde tevreden de stormachtige wind in en uit. De natuur was prachtig, zelfs op haar heftigste momenten. Ze besloot weer naar huis te gaan toen het wat begon te schemeren. Ze draaide zich nog een laatste keer om naar de zee en zag in datzelfde ogenblik de maan tevoorschijn komen achter de dikke wolken. Het was slechts kort, maar genoeg om te zien dat het een heldere cirkel was.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Brenda, Mooi gegeven voor een verhaal en springtij is uitstekend. let op je formuleringen, deze vielen me gelijk op: 'De bomen moesten alle zeilen bijzetten' - weet je dat zeker? 'Hoge golven knalden met verwoestende kracht over het water' - die golven zijn het water, probeer het anders te formuleren. 'ademde tevreden de frisse wind in en uit.' Het stormt! je woordkeus duidt op een vriendelijk zomerwindje. 'de maan tevoorschijn komen achter' - dat kan niet (je bedoelt juist dat de maan tevoorschijn komt) 'een heldere, ronde cirkel' - de klassieker ;)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker verhaal, ik zag haar staan en genieten! Het woord prachtig (2x) hoeft niet als het al uit de tekst duidelijk wordt. Heb ik ook te vaak gedaan...Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn verhaal. Je had me helemaal bij de knallende golven ( mee eens met jpm maar dit terzijde). Ik hoorde de golven ook brullen ;)

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Brenda ik zat in je verhaal, mijn voorliefde gaat ook naar dit ruwe weer. Mooi beeldend beschreven. Tips heb je al gehad hierboven, dus ik houd het bij je mooie inhoud!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie mooie reacties en tips! @janpmeijers ik ben met je tips aan de slag gegaan, bedankt! Als eerste de klassieker verwijderd, ik was er toch weer ingetrapt :rolleyes:

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldende gure weersomstandigheden, mooi uitgewerkt. Opgewekt zou ik weglaten, het enthousiasme is veelzeggend op zich. Heel goed geschreven Brenda.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig, Brenda. Het was genieten. Je hebt het met alles wat in je zit geschreven. Dat je van dit weer houdt heb je duidelijk laten blijken. Dankjewel voor dit verhaal.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Brenda, Een verhaal vol passie over de schoonheid van de natuurelementen. Heel mooi beschreven. Als schrijfcoach wordt er verwacht dat je wat meer doet dan een compliment geven, dus, ik durf schrijven, duw er een zin in waarin je lichamelijk de regen of wind voelt. Of dat je je door de kracht van de wind moeilijk staande kunt houden. Het zou je vertelling nog intenser maken, denk ik. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Schrijfcoach Blavatski, Bedankt voor het lezen en uw reactie. Deze waardevolle tip neem ik mee in een volgend verhaal!