Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 - Dramaqueen

De zon schijnt na dagen van uitzichtloos grijs. Uit het niets voel ik woede opkomen. Voor mijn ogen hangt een grauwsluier waar ik niet doorheen kan kijken. Ik mopper hardop en schop tegen een tas die midden in de woonkamer een plek heeft uitgekozen om mij te irriteren. De tas knalt met schelle klap tegen de verwarming. O ja, mijn moeder heeft twee kopjes van oma voor me bewaard en die had ik in die tas gefrommeld. Als ik de tas openmaak en de scherven zie moet ik huilen. Het komt van diep dus ik haal dramatisch uit en eindig met een belachelijke snik. Ik veeg de tranen met de rug van mijn hand weg. Wat een aanstellerij. Het lucht wel lekker op. Mijn hoofdpijn krijgt een oplazer van de voordeurbel. Nog meer woede. Ik negeer de indringer. Mijn telefoon geeft met een subtielere toon aan dat er Whatsapp berichten zijn. Mijn nieuwsgierigheid wint het van mijn humeur. De buurvrouw heeft een vreemde auto door de straat zien rijden. Een vriendin stuurt vreselijke filmpjes van haar kinderen door. Een agendaherinnering blokkeert het onzinberichtje en dan snap ik het. Elke keer weer laat ik me verrassen door die ellendige menstruaties. Voor het zo ver is zijn er allerlei signalen maar ik zie op die dag geen verband. Het is een oorlog zonder bloed. Soms ben ik de rest van maand bezig om de schade te herstellen. Mijn telefoon had uitkomst moeten bieden maar begrijpt mijn schema niet. De rest van de dag weet ik me in te houden en vredesonderhandelingen zijn daarmee voorkomen. Voordat ik de gordijnen dichttrek diezelfde avond, kijk ik nog even uit het raam en zie ik een volle maan. Ik noteer op het schrijfblokje naast mijn bed: maankalender app opzoeken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
'Zonder verband' en ik dacht aan maandverband. Ik weet niet of je die er zo met opze hebt ingezet maar ik vond hem leuk. Ik heb nog nooit zo'n goed verhaal over 'onze' ellende gelezen. Ech top :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat? Mopper? Volgens mij raas je. [Ik veeg de tranen met de rug van mijn hand van mijn gezicht.] Waar anders dan je gezicht? ;) Waarom zijn de kopjes 'ouderwets'? Omdat ze van oma zijn? Lol, die vreselijke kinderfilmpjes. Agendaherinnering? Dichttrek? Je hebt weer een heerlijk verhaal geschreven.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-kat, Origineel verhaal met een sterke 1e alinea - je schrijft zoals het is, direct. De 2e alinea open je met een dubbele beeldspraak die de aandacht afleidt vd hoofdpijn en je eindigt met clichés van de 1e orde (door beeld vliegen en het kwartje). Probeer voor de aardigheid die 2e alinea te herschrijven in een directe stijl om te kijken hoe het fragment dan leest.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, gelukkig is het nog niet zo ver...hoewel, ik mis elk signaal en heb de app nog niet ;) Nancy, dat was zeker bewust, te grappig om niet te gebruiken, fijn dat je het zag! Mili, aanpassingen gedaan, heel erg bedankt, ik krijg graag input, al geef ik het zelf slecht...of jullie zijn beter :D Brenda, dank je! Ik ben ook content met de titel. JanP, heel fijn dat je langs kwam, ik hoop er altijd op want ik kan je input zo goed gebruiken! Wat vind je er nu van? De dubbele beeldspraak heb ik nog wel laten staan, vind het zelf niet storend maar ik ben benieuwd of er meer mensen over vallen. Nogmaals dank!!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-kat, ja, een verbetering, er staat nu hoe het is - en dat werkt gewoon beter, vind ik. Over de beeldspraak:
De voordeurbel klieft mijn hoofdpijn naar een nieuwe dimensie.
het is niet fout of zo - voor mij als lezer ligt de nadruk nu op 'een nieuwe dimensie' - en bevind ik me in een SF-verhaal. De hoofdpijn waar het in de zin over zou moeten gaan, verdwijnt naar de achtergrond. Er is wel een trucje voor: plaats de hoofdpijn aan het eind vd zin, de laatste woorden blijven het best hangen bij de lezer. Zoiets: 'De voordeurbel klieft een nieuwe dimensie in mijn hoofdpijn.' (ik blijf het wat vergezocht vinden, maar dat is smaak)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Wat een heerlijk verhaal over de moeilijke dagen van de maand. Goed van jou dat jet "het verband" gevonden hebt dat het met de energie van de volle maan te maken heeft. Ik heb geleerd dat doordat wij zo ver van de natuur af moeten leven, de menstruatiecyclus ook niet meer zo natuurlijk zijn gang kan gaan. Het zou moeten samenvallen. De maan heeft een relatie met water. Denk maar aan eb en vloed. :o Het humeur op die moeilijke dagen kan al worden verlicht doordat je weet dat je nu eenmaal onderhevig bent aan de natuurwetten. Humeur heeft trouwens te maken met de levenssappen. Moest ik nu wat schooljuffrouwachtig over komen, sorry, hè?! Fijn weekend toegewenst met een goed humeur. :nod:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, dank je, ik ga er over nadenken! Schrijfcoach Blavatski, ik moet dus serieus die app gaan zoeken! Dank voor uw aandacht en weer een fijne reactie!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, Goed verhaal. Je hebt de vrouwelijke ellende goed weergegeven. Interessante tip van Janp: ik ben benieuwd wat die doet. Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, fijn dat je het kunt waarderen, jammer dat je het herkent ;) JanP en Marceline, ik heb er iets anders van gemaakt en hoop dat het een verbetering is. Ik twijfel over nog een keer woede maar wil de emotie/reactie op de bel weergeven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas herkenbaar I-kat :) Goed beschreven met een knipoog. Ik las overigens op NOS dat menstrueren duurzaam gaat worden... maar of daar de kopjes tegen bestand zijn, dat durf ik niet te zeggen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, i-Kat die hormonen hebben wat op hun geweten. Je hebt een mooi verhaal gemaakt. Die hoofdpijnzin vind ik geweldig: de voordeurbel klieft mijn hoofdpijn naar een nieuwe dimensie. Dat is wel zo echt. Het kan dan feller worden en je maag een opdo. . . . geven.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha Annette, het artikel van duurzaam net gelezen. Aan de cups dus! Voer voor een nieuw verhaal :D ik vrees dat de mannen dan wel afhaken :lol: Riny, dank je! Tja, die zin bevalt mij ook wel, het is nu wat afgezwakt maar kan ook wel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, nee hoor, ik haak niet af. Kan er dan wel niet als ervaringsdeskundige over meepraten, maar ik begrijp je frustratie en vind dat je die prachtig hebt verwoord en verbeeld. Veel is al gezegd, maar ik wil toch nog gezegd hebben dat ik je mooie taalgebruik heel erg waardeer, zoals ' Mijn hoofdpijn krijgt een oplazer van de voordeurbel.' en 'Het is een oorlog zonder bloed.' En je slotzin vind ik ook fantastisch; iets op papier noteren over een app... :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Ton, wat heerlijk dat je mijn zinnen kunt waarderen! Ja ja, je mag je telefoon nooit naast je bed laten liggen als je goed wilt slapen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petje af. Over menstruatie perikelen schrijven moet je ook maar willen en durven. Herkenbaar en goed verhaal. Knap gedaan!