Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 147 — Feinstein

"Hier, heb je dit gelezen?" "'Joseph Feinstein, wetenschapper en uitvinder, is op 78-jarige leeftijd omgekomen bij een auto-ongeluk op de Williamsburg Bridge. Hij was onderweg naar het Brooklyn Institute of Astronomy & Physics waar hij een lezing zou geven, toen hij de macht over het stuur verloor. De politie gaat ervan uit dat hij mogelijk werd verblind door de ondergaande zon.' Ja, en? Wie is Joseph Feinstein?" "Weet je dat niet meer? 'Crazy Feinstein', daar hebben we nog les van gehad. De man die beweerde dat de aarde vroeger de andere kant op draaide." “Ja, nu je ’t zegt. Door een botsing met een andere planeet was de aarde de andere kant op gaan draaien, toch?” “Precies, die. Om je de waarheid te zeggen, ik wist niet dat-ie nog leefde, hoor.” “Had hij niet iets met zonnewijzers?” "Klopt, tijdens een expeditie in de binnenlanden van Brazilië ontdekte hij eeuwenoude zonnewijzers en toen hij de symbolen had ontcijferd bleken de uren precies in omgekeerde volgorde te zijn aangegeven." "En dat bewees zijn stelling dat de zon vroeger in het westen opkwam.” "Ja, onzin natuurlijk, maar zijn ontdekking dat er ook op het zuidelijk halfrond beschavingen waren die al duizenden jaren voor Christus zonnewijzers maakten, heeft hem toen onbedoeld wel genomineerd voor een Nobelprijs." “Maar... ze schrijven dat hij werd verblind door de ondergaande zon." “’Mogelijk' staat er, zoiets is achteraf natuurlijk moeilijk na te gaan." “Maar hij reed op de Williamsburg Bridge, richting Brooklyn, dat is naar het Oosten..."

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat fijn dat je terug bent gekomen. Het is echt de moeite waard, ik vind het een briljant verhaal!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart, grappig verhaal met de zon in een bijna-hoofdrol. Fictie, neem ik aan? De gekozen vorm 'dialoog' vind ik hier mooi, maar wie zijn het? Toevallig vandaag iets geleerd op 120W over 'kastlijntjes' van de immer wijze raad gevende Han Maas; zie https://120w.nl/2017/stigma/ Los daarvan; ik heb je 'Feinstein' met plezier gelezen, Bart!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kostelijk verhaal, Bart. Logica kan zo heerlijk onlogisch zijn of lijken. Ton, ik kende 'kastlijntjes' ook niet. Na het lezen van de tekst onder (?) jouw link werd het me duidelijk. Mooi leermoment. Thnx.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bartsnel, ... leuk zonnig verhaal. Wat ik de laatste tijd nogal eens denk met al deze Zonnewendes ...; stel dat de aarde het eens vertikte om op dezelfde voet door te draaien en eens heel even rust nam. Dan vlogen we er toch allemaal af, incl. oceanen en bergen: de hele mikmak zogezegd. Wat zou me dat een gedoe geven. Sorry dat ik zo maar binnen kom vallen, komt vast door de zon. Dag Bart,

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en de complimenten. 100% fictie, Ton. Al klopt het dat zonnewijzers op het zuidelijk halfrond omgekeerd werken en dat je naar het oosten rijdt als je via de Williamsburg brug naar Brooklyn rijdt :-) Wie het zijn? Twee ex-studenten. Doet er verder niet toe. Ik had het verhaal maar kon geen vorm vinden om het binnen 300 woorden te vertellen. Dialoog is dan soms een oplossing. Han heeft het inderdaad vaak bij het rechte eind maar regeltjes zijn er — zeker in de kunst — ook om overtreden te worden (sorry, dat is vloeken hier, geloof ik). Ik zag deze vorm ooit in een (Engels) boek van Roddy Doyle en het sprak me aan. Toch bedankt voor de tip! (Nu weet ik ook wat kastlijntjes zijn).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bartsnel, vlot en overtuigend geschreven. Ik vind de dialoog heel goed. Weet nu ook meer over kastlijntjes, maar ik houd ook van recalcitrante personen (als het maar niet in mijn nadeel is. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bart; vwb de regeltjes; you're right! Een beetje recalcitrantie en burgerlijke ongehoorzaamheid geeft het leven net een beetje extra sjeu! :) Ik zie dat het voor ons beiden - en ook voor Connie - een leerzame dag is geweest! Ondanks de warmte, haha. Dank voor je reactie, Bart!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Ik vind het een geweldig verhaal. Mooi weergegeven ook in een dialoog. Eigenwijsheid vind ik heerlijk. Maar kastlijntjes en aanhalingstekens samen vind ik minder geslaagd. Voor mij leest het heel onrustig. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zeker niet vies van enige recalcitrantie, en geenszins geneigd mij aan schrijversregeltjes te houden, maar vind persoonlijk de combinatie van streepjes (die kennelijk kastlijntjes heten) en aanhalingstekens gewoon lelijk. Dat gezegd hebbende vind ik je verhaal wel leuk. Het leest vlot en realistisch als dialoog, en dat met zo'n inhoud :thumbsup: .

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is het beter Bart! Je verhaal leest nu veel prettiger. Met die lijntjes schepte je 'afstand' .

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, bedankt voor je reactie. Smaken verschillen. Ik heb het aangepast om te voorkomen dat het alleen maar over de vorm gaat en niet over de inhoud.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Fijn weer iets van je te mogen lezen in de karakteristieke Bart Snel-stijl. Het ontlokte me een brede glimlach. Ik denk dat feedback hier overbodig is. :o