Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#146 slenteren

water is zo bereidwillig zo gaandeweg onverschillig een meeuw slentert schuin over nee, eerder glijden op ijle lucht het is me om het even, als de zwaan zijn gezang maar laat de schaduw van de meeuw flikkert over de rimpels een plastic zak in zijn bek.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, beauties van eerste twee zinnen, dan raak ik geamuseerd door een slenterende meeuw, 'flikkeren' komt heel onverwacht ter inleiding van de plastic zak.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Jan bijzonder deze, heel mooi ( eens met Mili de eerste twee zinnen) en dan de realiteit op het eind. Echt goed in mijn ogen :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De laatste zin doet het hem naar mijn idee. Het begint als iets moois, maar eindigt zoals Emy al schrijft met de realiteit. Goed geschreven, het leest lekker weg!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, ... het water laat met zich sollen (kan er niets aan doen) Zwanengezang - plasticzak. Het is niet zoals het wezen moet. Triest, zo komt dit gedicht op me over. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Emy, Mili, Nancy, Brenda, Riny, schrijvenmaar, Een kleine uitleg, dit is tenslotte een schrijfsite. zoiets: Het water (de rivier) stroomt steeds door, onverschillig en de meeuw bouwt zijn nest van plastic (piepschuim en ijzerdraad) het is alleen de mens (de dichter) die bang is voor de dood - hij vindt alles om het even als de zwanenzang maar achterwege blijft. Dank voor het lezen en je reactie

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
beste Janpmeijers, Origineel, dit gedicht. En je hebt een prachtig beeld: 'de schaduw van de meeuw/ flikkert over de rimpels'. Schrijven begint met kijken en je hebt goed gekeken naar het water! Je zou nog kunnen overwegen om een ander woord voor 'flikkert' te gebruiken. Omdat de regels daarvoor vrij uitgesproken zijn, echt een uitroep, werd ik door het woord 'flikkert' eerst op het verkeerde been gezet. Terwijl het beeld heel mooi is. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je taal mooi, je gekozen woorden voor dit gedichtje. Een klank komt terug, het doet mij denken aan muziek. Bereidwillig/onverschillig Ijle/glijden Schaduw / meeuw? Woorden die qua melodie wat met elkaar hebben, mooi Janp..

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
poëzie coach,
Je zou nog kunnen overwegen om een ander woord voor 'flikkert' te gebruiken. Omdat de regels daarvoor vrij uitgesproken zijn, echt een uitroep, werd ik door het woord 'flikkert' eerst op het verkeerde been gezet.
'flikkert' van flikkeren. Dat is op be­weeg­lij­ke wij­ze, on­rus­tig of tel­kens on­der­bro­ken, licht af­ge­ven; of met kracht vallen, zoals van je stoel flikkeren. ;) het kan uiteraard altijd anders. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-kat, ook bedankt.
De plastic zak vind ik jammer maar het is de harde realiteit.
De meeuw vindt het prima, het is wachten op de eerste die een overdekt nest bouwt. :)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweede en derde keer dat ik het las werd het steeds mooier. Het gedicht lijkt langzam door de regels heen harder te worden, en weer terug naar de onverschilligeheid. Goede opbouw.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, gewoon mooi. :thumbsup: Jammer dat we niet met onze ogen dicht kunnen lezen dan zie je het in beelden voor je. :nod:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi janp, je bent altijd goed in sfeer scheppen; je trekt me mee over het water. Je openingszinnen zijn prachtig en ook een slenterende meeuw. Een vraagje, waarom kies je in je vierde zin voor 'glijden' en niet voor 'glijdt', derde pers. zoals in de zin daarvoor? Suggestie: 'nee, glijdt eerder op ijle lucht' (vind ik persoonlijk mooier passen ook qua toon, maar het is natuurlijk helemaal aan jou.) Heel graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr,
Een vraagje, waarom kies je in je vierde zin voor 'glijden' en niet voor 'glijdt', derde pers. zoals in de zin daarvoor? Suggestie: 'nee, glijdt eerder op ijle lucht'
Mijn gedachte was: het is een glijden - in algemene zin, en glijden glijdt meer dan glijdt ;) Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, ik ben helemaal weg van "als de zwaan zijn gezang maar laat' de rest gaat over de meeuw, maar deze zwaan past op één of andere manier toch perfect. Heerlijk gedichtje!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedicht, Jan Pee. Ik dacht niet aan de zwanenzang maar aan hun luide getrompetter als ze vliegen. Het is vast een vorm van communicatie. Ik zou wel eens willen weten wat ze elkaar te vertellen hebben. De meeuw is het nestmateriaal blijkbaar ook onverschillig.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat leuk jou hier ook te treffen! (En ik zie hier al zoveel 'bekenden'.) Mooie woorden. Op de één of andere manier zegt mijn gevoel dat 'glijdend' beter past dan 'glijden', maar ik heb de onderbouwing nog niet gevonden.