Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 - Alleen flinke kindjes krijgen een snoepje

‘Zo, zit netjes recht en eet je bordje leeg.’ Mira gaf haar kind een tik op haar hoofd. Het kind viel van de stoel, de lepel stuiterde onder de tafel. Onbewogen zette Mira het kind terug en duwde de lepel vastbesloten in het gesloten knuistje. ‘Eten, niet teurzelen! Kom op, mama moet nog naar de winkel!’ Poeslief vervolgde ze: ‘En als je zoet bent, krijg je na het eten een tessertje, oké? Wil je choclade? Of liever een écht snoepje uit de grote doos in de kast? Mama zegt dat alle flinke kindjes er één mogen, dus jij ook, maar dan moet je nu je bordje leegeten.’ Mira nam de lepel uit het knuistje. ‘Ik zal je helpen. Voor mama een hap, voor jou een hap. En nu weer voor mij en dan voor jou. Ziezo, het is op, ik ga een snoepje halen voor jou!’ Mira rende naar de keuken, nam de kruk en klom er voorzichtig op. Ze kroop op het aanrecht en opende de kastdeur. ‘Mira, wat doe jij in hemelsnaam op het aanrecht? Kom daar onmiddellijk af! Straks bezeer je je nog.’ Mama keek haar boos aan. ‘Wilde je een snoepje nemen? Maar je moet nog eten!’ Zuchtend tilde ze Mira op, zette haar in haar eetstoel en maakte het riempje vast. ‘Zo juffrouw, jij wacht hier maar, ik ga je broertje roepen voor het eten. En je gaat flink je bordje leegeten, want alleen flinke kindjes krijgen een snoepje als dessert.’

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In de eerste instantie verwarrend, maar daarna wordt het duidelijk. Mira is aan het spelen met haar pop, en spiegelt het gedrag van haar moeder naar haar toe in haar spelgedrag, zo lees ik het tenminste :-) Leuke insteek, verrassend eind. Graag gelezen :-)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Joke, prachtig en origineel! Ik heb je met veel plezier en een big smile gelezen. Ik sluit me verder volledig aan bij AngelaMarina. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke VG, Ja, goed gevonden structuur - eenvoud siert. het verhaal heeft een zin als: 'Mama keek haar boos aan' niet nodig, 'zei mama' is voldoende (misschien zelfs: 'zei haar moeder')

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest het ook 2x lezen, op een of andere manier las ik er overeen dat het kind uit de stoel viel, dat had het weg moeten geven. Heel origineel om het zo te doen. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke, evenals de anderen dacht ik in het begin: wat heb ik nou aan mijn fiets hangen, hoewel zij niet per fiets gekomen waren. Maar bij de tweede lezing ontstond de glimlach. Een originele invulling van de opdracht

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig, net wat ik meteen al dacht: een pop. Verrassend leuk verhaal door de: lees ik dat wel goed? Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joke, wat een leuke opbouw. Verrassend geschreven en dan die kleine ondeugd die een snoepje voor "haar kind". Was leuk te lezen, Connie

Rol

  • Anoniem
Hallo Joke, Verrassend verhaal, het jonge kind dat haar moeder kopieert, twee generaties. Je geeft in het eerste stuk wel aanwijzingen dat het daar om een kind gaat, maar daar lees je makkelijk overheen. Daardoor komt de boze reactie van de moeder als een verrassing. Leuk gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aan allemaal, dankjewel voor de leuke reacties, ik krijg het er warm van! Ik vond het zelf wat té eenvoudig, maar nu ik de reacties lees, heeft het toch het effect dat ik zocht. Heel blij dat ik het na al die tijd nog wel kan precies. ;)