Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 Springvloed

Ik kijk vanuit mijn open zolderraam naar de volle maan, die intussen boven de hoge bomen uit klimt. Op de achtergrond speelt 'Space Oddity' van Bowie. Mijn hoofd rust tegen het kozijn, genietend van de stilte van de nacht, zittend op de vensterbank, hopende dat ik er niet doorheen zak. Ik adem diep in, vul mijn longen met de frisse avondlucht, terwijl kippenvel op mijn ontblote armen verschijnt. Mijn gedachten bewegen zich als een snelweg voort, richtingloos, zonder einde. Voortbewegend in grote, hoge golven van letters en woorden; in een emotionele, diep gewortelde samenhang die ik eventjes begrijp, maar tegelijk meteen weer vergeet. Het wordt donkerder in mijn kamer. Alsof iemand de maan heeft gedimd. Heel zacht in de verte, hoor ik de zee ruisen. Ik voel haar doordringende golven mijn branding afbreken, gevolgd door mijn duinen en dijken. Mijn lichaam stroomt over, in blinde paniek sla ik om me heen, maar nergens is houvast. Met waterige ogen kijk ik op naar de maan. Ik vraag me af of hij weet waarom mama per se sterven moest. Mijn moeder, mijn rots. Morgen moet ik weer naar school. Ik vertel ze niets, ze snappen het toch niet. Koppig blijf ik tegen de stroom in zwemmen. Ik faal. Hoe harder ik me verweer, hoe machtiger de grip van de zee. Ik wil vasthouden aan mijn rots, maar deze wordt steeds glibberiger. M'n grip laat los, ik kan niet anders dan drijven in de golven, midden op zee. Zo leef ik mijn eigen getij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@AngelaMarina, welkom, de zee ligt al in je naam besloten. Je had nog geen reactie gekregen, stort je gewoon in het diepe, reageer op anderen en zo krijg je zelf ook (meer) feedback. Persoonlijk vind ik je tekst nogal 'gedragen' voor een meisje dat nog naar school gaat. Meters schrijven is het devies, succes.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angela Maria, een mijmerende puber in het raamkozijn. Gedachten bewegen zich als een snelweg, maar een snelweg ligt stil, alleen wat eroverheen gaat beweegt. Mijn ontblootte armen, moet zijn ontblote armen. Een trieste ondertoon, waarin ik het 'waarom mama per sé sterven moet' eigenlijk uit de lucht komt vallen. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een diepgaand verhaal over een meisje dat vroegtijdig volwassen wordt door het overlijden van haar moeder. Tenminste zo lees ik het. Je hebt een mooie metafoor getrokken. :thumbsup: Ook ik twijfel aan de HP haar leeftijd niet alleen door de verregaande diepgang maar ook door haar muziek keus. Of was het moeder haar lievelingsnummer? Veel schrijfplezier hier! :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag AngelaMaria, Welkom hier op het forum. De maan die gedimd wordt, vind ik een mooie vondst. Je hebt het over springtime, wel, ik zou zeggen, spring er hier maar in. De rest volgt. Zwemmen maar, in schoolslag, crawl of op je rug, blijf trainen. :o .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn zwijmel verhaaltje. Het komt op mij over als een heimelijke verliefdheid. Ga fijn door met schrijven. Dag AngelaMarina, succes.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties :-) Ieder leest erin wat men erin leest, en dat is mooi. Het meisje is een havo scholiere, jaar of 15. En inderdaad, haar moeder ligt op sterven. Iemand van 15 kan heel diepgaand zijn. Muziekkeuze, ook dat heeft weinig met leeftijd te maken. Het gaat erom hoe oud iemand zich voelt, en fysieke leeftijd en psychologische leeftijd zijn twee totaal verschillende dingen. Vooroordelen doen zich ten alle tijden voor, ik maak me daar net zo goed schuldig aan. Dit is geen kritiek naar iemand toe, maar puur naar hoe 'de mens' meestal in mekaar steekt. Terzijde: ik ben dat meisje. Ja, ik ben altijd alternatief geweest in mijn tienertijd (en nu nog). Ik hield niet van de mainstream muziek (ik hield van klassiek, new age, ambient, maar ook rock,en jazz), ik schilderde, schreef gedichten en verhalen, speelde twee instrumenten. Mijn moeder werd ziek, en stierf. De zolder, is de zolder waren ik jaren voor het raam heb doorgebracht, kijkend naar de nacht en de maan. Daar ervoer ik de dualiteit van mijn leven; een dualiteit die ik nog steeds oncomfortabel vind. Ik was geen doorsnee tiener, verre van. Nu ben ik bijna veertig, maar ik voel me nog steeds vele jaren ouder. Het is wie ik ben. Iedereen is wie hij/zij is. Als iedereen hetzelfde zou zijn, zou ik me doodvervelen :-)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
AngelaMarina, welkom! Een mooi verhaal, mooie zinnen met veel beeldspraak. Ik denk dat je door 'moet' te vervangen door 'moest' ''waarom mama persé sterven moest', je niet meer de comments gaat krijgen dat het uit de lucht komt vallen. Dat komt voor mij ook iets natuurlijker en logischer over. Is maar een tip, jij bent de schrijver en jij beslist over jouw tekst. ;) In ieder geval heel graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
AngelaMarina, ... dank voor je duidelijke uitleg. Het wordt nu wat beter te begrijpen; ieder mens heeft zijn verhaal. Ik ben er stil van.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angela Marina, De gemoedsgesteldheid van het meisje daar op zolder heb je scherp getroffen. Het fragment bevat de ingrediënten voor een langer verhaal en vraagt om een uitwerking. Niet alleen daar op zolder
Morgen moet ik weer naar school. Ik vertel ze niets, ze snappen het toch niet.
dat zijn de gedachten op zolder, de werkelijkheid zal zich toch aandienen. Schrijf dat uit in gedoseerde scenes - steeds één onderwerp. Die zolder is de haven van aankomst en vertrek.

Rol

  • Anoniem
Hallo AngelaMarina, Heftig verhaal. Als link naar de opdracht zie ik een meisje voor me dat door het overlijden van haar moeder in een klap jaren levenservaring rijker is. Schrijfcoach Corrie