Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 145 Jong en oud

Wekelijkse schrijfopdracht # 145 – Jong en oud Je bent zo oud als je je voelt, daar heeft Marga geen moeite mee – maar zet dat maar eens op papier. Met veel plezier schaart zij zich onder de Plussers. Het leven is interessanter en boeiender dan ooit. Ze houdt van schrijven en lezen; ze zou wel alles willen onthouden. Helaas, haar werkgeheugen krimpt. Een beginnetje van de opdracht heeft ze al op ‘papier’ staan. Het vlot niet erg. Eerst maar een yogaoefening doen. Straks komen haar dochter en de kleinkinderen; een lachje doet haar gezicht bij voorbaat al ontspannen. Peter en Anouk komen binnenrennen. Zou mama er al zijn? ‘Mam, waar ben je en waar is oma? ‘Ik wil tekenen.’ ‘En ik ook!’ Het geluid van voetstappen op de trap wijzen erop dat er iemand naar beneden komt. Het is mama. ’Even rustig jongens, Oma slaapt.' ‘Komt haar verhaaltje nu wel af; we zouden erbij tekenen.’ Peter pakt de tekenspullen uit het dressoir en Anouk kiepert met een klap de kleurpotloden op tafel, en begint een boom op papier te zetten. ‘Wat heeft oma nou, mam; ze is toch niet ziek, zoals opa?’ vraagt Peter ongerust. ‘Nee lieverd, oma is gewoon in slaap gevallen, laat haar maar even.’ ‘Opa was een beetje vies hè, mam? Hij kwijlde zo en kon niet goed meer praten.’ ‘Kon hij niks aan doen, was zijn ziekte’ - ijverig kleurde Anouk rode ballen in de groene boom – kijk dat zijn appels.’ Peter tekende bergen met een laag sneeuw, opa en oma hielden van de bergen. ‘Mama, kan jij het verhaaltje niet insturen? Je weet hoe de computer werkt. Je zit er zelf wel eens achter enne … zijn ogen beginnen te glinsteren: Oma gelooft toch in kabouters die het werk wel eens voor je willen doen?'

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend mooi, Riny. Levensecht tafereeltje met kinderen die goed doorhebben dat oma verhaaltjes instuurt; autobiografisch? Met heel veel plezier en een grote glimlach gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het verhaal begint met Marga, dan komen de kinderen die zich afvragen of mama er al is. Mama komt naar beneden en oma ligt nog op bed. Opa is elders en het gaat niet goed met hem. Als lezer ben ik Marga kwijt. De onderlinge verhouding mag met iets meer structuur. De details op zichzelf zijn prima. terzijde:
en Anouk kiepert met een klap de kleurpotloden op tafel,
daar dient wel iets van gezegd te worden door Marga/mama/oma, want op die manier breken de stiften van de potloden en dan kan je ze niet meer slijpen. Echt zonde!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal Riny, of mag ik voor de gelegenheid Marga zeggen? Marga is de oma, dat is duidelijk door het noemen van haar dochter en kleinkinderen. Je beschrijft een mogelijke werkelijkheid van een Riny die bezig is met de weekopdracht en kleinkinderen die zich zorgen maken of oma haar opdracht wel op tijd af krijgt. Je haalt de inspiratie direct uit je omgeving. Goed zo. Van 'beginnetje' zou ik 'begin' maken; dat is immers al klein en behoeft geen verkleining. (Heeft Jan vast overheen gelezen) Ik zou wel graag willen weten hoe Peter sneeuw op wit papier tekent. Moet vast een natuurtalent zijn. Mijn kleurpotloden kun je met een gerust hart op tafel kieperen. Er zit een stevige, cederhouten omhulling omheen, die breuk als gevolg van omkieperen uitsluiten. Hooguit kan er een punt breken. Die slijp je er zo weer aan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, uit het dagelijks leven van een SOL-lid. Mooi opgebouwd en ook ik zie duidelijk wie oma en dochter zijn in het verhaal. Leuk de betrokkenheid van de kleinkinderen terloops benoemen. Graag gelezen, voelde me er bij zitten. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Terzijde: @doswijnhof
Mijn kleurpotloden kun je met een gerust hart op tafel kieperen. Er zit een stevige, cederhouten omhulling omheen, die breuk als gevolg van omkieperen uitsluiten. Hooguit kan er een punt breken. Die slijp je er zo weer aan.
De houten omhulling voorkomt het breken van de stift niet, daar kom je pas achter als je gaat slijpen. De gewenste punt verschijnt niet, het potlood verdwijnt in kleine stukjes; je blijft slijpen en slijpen, en steeds die lege houten punt. Riny, na herlezing denk ik idd dat Marga de oma is. Toch, de kinderen komen binnenrennen, vragen zich af waar mama is - die blijkt dan al aanwezig te zijn. Ik blijf erbij dat het iets duidelijker mag. dit is de volgorde in het verhaal: - 'Straks komen haar dochter en de kleinkinderen;' (dus de kinderen en hun moeder) - ' Peter en Anouk komen binnenrennen. Zou mama er al zijn?' (dus alleen de kinderen - ze vragen zich af of hun moeder er al is, maar ze zouden toch tegelijk komen) - 'Het geluid van voetstappen op de trap wijst erop dat er iemand naar beneden komt. Het is mama.' (mama was er dus al (?)) Het is mogelijk een kwestie van vertelperspectief.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Terzijde: @doswijnhof
Mijn kleurpotloden kun je met een gerust hart op tafel kieperen. Er zit een stevige, cederhouten omhulling omheen, die breuk als gevolg van omkieperen uitsluiten. Hooguit kan er een punt breken. Die slijp je er zo weer aan.
De houten omhulling voorkomt het breken van de stift niet, daar kom je pas achter als je gaat slijpen. De gewenste punt verschijnt niet, het potlood verdwijnt in kleine stukjes; je blijft slijpen en slijpen, en steeds die lege houten punt. Riny, na herlezing denk ik idd dat Marga de oma is. Toch, de kinderen komen binnenrennen, vragen zich af waar mama is - die blijkt dan al aanwezig te zijn. Ik blijf erbij dat het iets duidelijker mag. Mogelijk een kwestie van vertelperspectief.
Jan Pee, ik ken het verschijnsel dat de stift in het houten omhulsel breekt. Het betreft dan potloden van slechte kwaliteit, omdat de stiften met slecht of onvoldoende bindmiddel zijn samengeperst. Hevige schokken kunnen de stift dan over de hele lengte breken. In dat geval heb je gelijk. Maar over het algemeen gebeurt dat niet, zeker niet van het omkieperen op tafel. Altijd kijken of er 'Made in China' op staat als je ze koopt. Bij een dunne potlood kan de stift ook breken in het hout. Maar dan moet je de potlood buigen. Waar hij het meeste buigt, in het midden, kan een breuk ontstaan, die je niet merkt met slijpen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... dank voor je reactie. Doet me goed op deze tweede Pinksterdag. Het is weer een beetje van mij en van Maggi.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
janp. ... dankjewel voor je reacties #2 en #5. 'Marga' zat erg omhoog met die schrijfopdracht: langs haar heen laten gaan? nee, never nooit. Ze wist dat haar dochter zou komen en ook dat na school, haar kleinkinderen niet naar hun eigen huis, maar naar haar toe zouden gaan. Dat kieperen van de kleurpotloden met een klap op tafel. Komt door de alliteratie. Anouk is nog niet zo heel sterk, dus zo'n klap zal het wel niet gegeven hebben. Ze gaf daarmee wel aan dat er gekleurd zou worden. Opa leeft niet meer. Peter was bang dat oma ook zo ziek zou worden. Verder zat ik met het woordenlimiet, maar dat kan smoes zijn; nee het is smoes. Als je schrijft moet het duidelijk zijn, weinig of veel woorden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een liefgebaar dat de kleinkinderen iets terug willen doen voor oma en daarom de ´kabouters´ inschakelen. ;) De bezorgdheid van kinderen om oma vanwege opa is ontroerend. Eens dat het perspectief hier en daar niet helemaal duidelijk is. Mooi gekozen onderwerp voor de opdracht omdat het realistisch alledaags is maar zelden als bijzonder wordt gezien. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ja, hoor je mag 'Marga' zeggen; werkelijkheid en onwerkelijkheid maakten samen een ommetje. Dat kan heel verhelderend werken. Ik wist met geen mogelijkheid hoe ik die opdracht moest vervullen. Het fantaseren op een zo'n persoonlijk gegeven gaat me moeilijk af. Het is dan of ik met mijn kop tegen een balk bots, terwijl mijn armen in het ongewisse graaien en opgeven wil ik niet. 'Beginnetje' - zal ik afleren, het viel me nu niet op. Tekenen van sneeuw op wit papier: je moet het wit uitsparen. Blauwe lucht en een grijze berg. Ik zag mijn tekening voor me toen Peter druk aan het kleuren was, helemaal verdiept in zijn werk met zijn gedachten bij opa, en dat Manouk het voor opa opnam, zo lief. Dank voor je reacties, Dos.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ... dank je wel voor reactie. Ja, dat perspectief; ik begrijp wat het is maar het voortbrengen. Ik geef de moed niet op.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het is een fijn tafereel om te lezen. Het leven van alledag waarin de warmte en betrokkenheid van de verschillende generaties mooi naar voren komen. De kleinkinderen vind ik vertederend. Janp en Dos hebben alle technische wijsheden al gezegd. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ... dank je wel voor reactie. Ja, dat perspectief; ik begrijp wat het is maar het voortbrengen. Ik geef de moed niet op.
Mag ik mijn werkwijze met je delen? Ik schrijf en herlees mijn verhaal door 'cameraogen'. Ik kies het personage in het verhaal en schrijf gezien door diegene zijn ogen of van de alwetende verteller: dan hangt de camera boven de scene en ik vertel wat ik de lezer wil laten zien om het verhaal duidelijk te maken. Succes! ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Je wijze raad komt in mijn aantekenboekje. Ik heb al wat losse blaadjes. Ik kan ze beter bundelen. Hartelijk dank. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Ja zeker, maar ... de kaboutertjes doen het niet voor je, hoor! Dat weet jij zeker vast wel. Soms moet je je wel eens achter iets of iemand verschuilen. ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik wacht ook nog steeds op kaboutertjes. Liefdevol beschreven. Ik ben het wel met Jan eens dat het soms een beetje verwarrend is wat oma en mama betreft.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, ... wat leuk! Ik heb me voorgenomen om nog beter op te letten. Ik heb wel eens gedacht zal ik mijn donkere zijde eens opzoeken. Er is wel een boek geschreven over je donkere en lichte zijde. Ik heb wel eens geprobeerd om wat 'donker' te doen, maar toen vroegen de kinderen zich af wat er met mij aan de hand was. 'Doe alsjeblieft normaal, mam.' Dank voor je reactie, Tja en graag tot een volgende keer.

Rol

  • Anoniem
Hallo Riny, Oma is zo jong als ze zich voelt, maar valt tijdens de yoga heerlijk in slaap. Leuk hoe je drie generaties in het verhaal terug laat komen. Je maakt na de eerste alinea een perspectiefwisseling. In zo'n korte tekst is dat best ingewikkeld voor de lezer, die krijgt te weinig tijd om zich in te leven en moet dan alweer switchen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Schrijfcoach Connie, Dank voor je reactie. Al een paar dagen denk ik na over: in perspectief schrijven. Janp. en Marietje wezen mij daar ook al op. Structuur en perspectief. Nu denk ik het door te hebben; wanneer ik nu de tweede alinea, zo laat beginnen: Even later komen Peter en Anouk binnenrennen... Dat sluit dan mooi aan bij de glimlach van oma. (Er laat gezien worden dat P en A binnenrennen.) Zie ik dat zo goed? Bij voorbaat dank voor je antwoord. Riny

Rol

  • Anoniem
Hallo Riny, Bij de eerste alinea schrijf je tekst voor mijn gevoel vanuit het gezichtspunt van Marga. In de alinea's erna is Marga buiten beeld en schrijf je meer vanuit de dochter en de kinderen. Op zich is dat voor de lezer niet zo heel lastig, maar doordat er ook nog twee tijdsprongen worden gemaakt, is het alles bij elkaar wat veel verandering in één tekstje. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Schrijfcoach Corrie, Wat fijn dat je zo snel reageerde. Ik heb er in ieder geval weer bijgeleerd. Misschien ontmoeten we elkaar wel weer bij een volgende Schrijfopgave. Dankjewel. Riny

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Riny. Ik heb alleen maar donkere zijden. Maar daar is wel mee te leven, hoewel het niet altijd gemakkelijk is. Daarom klier ik tussendoor ook vanwege het evenwicht.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, er is schrijftechnisch veel gezegd, dus ik belast je er niet mee! :o Een mooi, intiem tafereeltje met een lieve oma die positief in het leven staat en die gek is op haar kleinkinderen. Hun gebabbel terwijl ze aan het tekenen slaan levensecht. Ontzettend lief van hen dat ze aan de kabouters denken voor oma's inzending! Mooie uitvoering!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ... het is mogelijk dat je twee maal op bewaren hebt gedrukt. Het is mij opgevallen dat mijn pijltje naar beneden schuift bij het klikken op de knop Bewaren - kijk ik dan even naar de werkbalk boven, dan zie ik dat het verzenden in gang is. Waarschijnlijk is je dat niet opgevallen en druk je voor een tweede keer. Dank voor je reactie. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie. ... dank je fijne reactie. Wat mijn inzending betreft: het is uit het leven gegrepen - het is uit het leven een greep. Farce Majeur.