Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#145Leeftijdgenoten

Wie als jongste geboren is, gaat ervan uit altijd de jongste te zijn. Als jongste van een groot, samengesteld gezin had ik de meeste toekomst voor me van iedereen. Als vroege leerling was ik altijd wijs voor mijn leeftijd en veelbelovend. In mijn puberteit merkte ik dat ik af en toe ouder was dan anderen, maar omdat mijn tienerjaren zo verschrikkelijk leuk waren kon ik me er niet erg druk om maken. Toen gingen er ineens allemaal mensen dood en werden er nieuwe geboren, en in rap tempo spoelde mijn psychologische leeftijd vooruit. Van de weeromstuit bleven mijn omstandigheden echter min of meer gelijk, per saldo. Een existentiële depressie overkomt ons allemaal wel eens, maar voor de eeuwige jongsten is het behalve een chronische identiteitscrisis, ook een ware cultuurschok om je te realiseren dat er nu een twee, drie generaties onder je bezig zijn met minstens hetzelfde als jij. En in een behoorlijk aantal gevallen zijn ze vanaf de onderste treden van de ladder der leeftijd, zelfs hoger geklommen op de maatschappelijke ladder. Natuurlijk, er is veel gewonnen en veel verloren. Veel gemaakt en veel verpest. Steeds minder om naar uit te kijken en steeds meer om op terug te kijken. Maar het ergste zijn de leeftijdgenoten die ik nog steeds zie als mijn moeder.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kathinka, Een serieus stuk met een droevig randje, maar toch ook een grappige ondertoon. Ik vind je stuk een mooie invulling van de opdracht. Is het fantasie of ook (deels) realistisch voor jou? Klein detail: rap tempo i.p.v. ras tempo :)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi inkijkje in de psyche. Weeromstuit, wat een bijzonder woord. Ik bleef hangen op die zin maar vooral door het woord 'omstandigheden'. Voor mij een te vaag woord. Kun je iets anders verzinnen? Het woord 'natuurlijk' daarmee trek je een conclusie voor de lezer, vind ik niet zo prettig maar ik zou het ook zo kunnen neerpennen dus iets om over na te denken vooral voor mezelf. De enerlaatste zin vind ik prachtig en ook de laatste kan ik me helemaal in vinden. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@kathinka, op bijzondere wijze heb je een herkebare beschouwing neergezet. Ik denk dat een witregel na de eerste alinea het geheel makkelijker doet lezen. Knap werk. Het geeft mij een gevoel van ' ja, zo is het'. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Kathinka, ... met verwondering gelezen. Je laat me iets zien waar ik me niet van bewust was. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
kathinka kreeberg, Originele insteek. Mooie slotzin. Je 1e zin is te algemeen vind ik. De 2e is heel specifiek:
Wie als jongste geboren is, gaat ervan uit altijd de jongste te zijn. Als jongste van een groot, samengesteld gezin had ik de meeste toekomst voor me van iedereen.
Als je begint met de 2e en doorgaat met de ik, intrigeert het meer: Als jongste van een groot, samengesteld gezin had ik de meeste toekomst voor me van iedereen. Ik ging ervan uit altijd de jongste te blijven.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beschouwend stukje over jonger en dan opeens toch ouder zijn. Het is prettig geschreven en vlot leesbaar. Af en toe gebruik je naar mijn smaak wel wat veel woorden, bijvoorbeeld: - verschrikkelijk leuk - ware cultuurshock - behoorlijk aantal gevallen. - per saldo.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Katinka, ik heb je met plezier gelezen, ik vond het een mooie beschouwing! :thumbsup: En je eerste zin is voor mij een eye-opener en feest der herkenning tegelijk; ik was zelf de jongste thuis en merk weleens dat ik dat element nog steeds met me mee draag in hoe ik anderen ervaar. Ja, ik heb meer om op terug te kijken, maar ervaar het daarmee niet als dat ik nog maar weinig heb om naar uit te kijken. Het zijn voor mij geen communicerende vaten. Iedere levensfase heeft zijn eigen charme en uitdaging. Oeps, spreekt hier nu een oude l*l? Niet zo bedoeld, hoor, zo beleef ik het.

Rol

  • Anoniem
Hallo Kathinka, Mooi hoe je in je tekst de leeftijd en het niet kloppen ervan met de werkelijke leeftijd van de HP speelt. Ik ben gecharmeerd van de zin 'in rap tempo spoelde mijn psychologische leeftijd vooruit' wat zo mooi benadrukt dat alles wat je meemaakt in je leven van invloed is op hoe je je voelt. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie