Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 Het moet maar eens gezegd

Het moet maar eens gezegd Het moet maar eens gezegd: Dos Wijnhof heeft de gezegende leeftijd van vijfennegentig, sinds 1 februari; de incubatietijd niet meegerekend. In mijn geval zou je er dan tien maanden bij moeten tellen. Na deze tien maanden was mijn moeder ten einde raad. Schietgebeden en novenen hielpen geen zier. Een incompetente vroedvrouw had haar toen aangeraden haar hele buik met trekzalf in te smeren; dat zou de noodzaak tot bevallen bespoedigen, zo oreerde ze met gezag. Maar als ongeboren dreumes was ik al wars van verhuizingen. Ik bleef zitten waar ik zat en verroerde me niet. Tót mijn moeder het onderhand welletjes vond. Ze drukte met haar wijsvinger ritmisch in haar navel en verordonneerde: ‘Je-komt-er-nú-uit, of-ik-kom-je-hálen … jij kleine lanterfanter.’ En zo geschiedde. Ik was te fors gegroeid en haar opening was te nauw. Ik werd keizerlijk geboren en verkaste naar het huis waarin ik nog steeds woon. Op mijn vijftigste trouwde ik met een oud-leerling van me, die vijfentwintig jaar jonger was en sindsdien heb ik mijn leeftijd aangepast aan de hare en dat bevalt uitstekend. Vorig jaar liepen we samen de honderdste Vierdaagse en dat is zo goed bevallen dat we nu weer volop in training zijn voor de aanstaande. Alleen de Zevenheuvelenweg van Groesbeek naar Berg en Dal viel ons zwaar. Dit jaar maken we het ons makkelijk, we lopen de route van dertig kilometer in plaats van veertig. Twee kleinkinderen lopen mee en dragen de rugzak; dat vinden we grandioos.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, bevreemdt het je dat ik je niet geloof? Jij grenzeloze fantast. Als ik goed reken kom ik aan 10 maanden broedperiode + 94 jaar + plus enkele novenen van ieder negen dagen, laten we het stel afmaken op 95 jaar. Hoe kon jij verleden jaar dan de 100ste vierdaagse lopen? :D Je was weer zeer onderhoudend. De trekzalf een trouvaille zoals de puntige vinger van je moeder die haar lanterfanter maande. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Ik lig in een deuk, wat een verhaal en dan ook hier het huis in terug laten komen. :thumbsup:
Nancy, als jij in een deuk ligt, dan heb je geen last meer van Truus. Mooi zo en houden zo. Dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, bevreemdt het je dat ik je niet geloof? Jij grenzeloze fantast. Als ik goed reken kom ik aan 10 maanden broedperiode + 94 jaar + plus enkele novenen van ieder negen dagen, laten we het stel afmaken op 95 jaar. Hoe kon jij verleden jaar dan de 100ste vierdaagse lopen? :D Je was weer zeer onderhoudend. De trekzalf een trouvaille zoals de puntige vinger van je moeder die haar lanterfanter maande. :thumbsup:
Jij ongelovige Thomas. Jouw rekensom misleidt je. Vorig jaar werd de honderdste Vierdaagse gelopen. Ik was toen vierennegentig. Mijn jeugdige vrouw negenenzestig. Zouden meer mensen moeten doen die oud van dagen zijn; met of zonder rollator. Wat knerpt moet gesmeerd worden. Dank voor je aandacht, Mili.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over herkenbaarheid :) Een echte Dos-bijdrage. Het leest luchtig, maar ondertussen mag de lezer gissen hoeveel ervaringen worden weg gerelativeerd met de lichte toets. Of dat ervaringen uit de eerste, tweede of derde hand zijn, vind ik van minder belang. De authentieke spanning tussen de vorm en de inhoud (die vaak gekoppeld is aan het geloof van de Moederkerk en uitwassen daarvan), op een verzorgde wijze gepresenteerd, maken steeds dat ik je verhalen graag lees.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, maken de kleinkinderen al ruzie wie met de rollator mag lopen? Je hebt groot gelijk dat je je leeftijd bekend maakt, dat dwingt respect af bij de 'jeugd'. Je bijdrage zet weer aan tot een glimlach. Wie weet loop jij met die jonge vrouw op je honderdste wel je zoveelste vierdaagse. Knap in elkaar gezet. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, # 4, je bent er 'ingestonken' . Zette niet voor niets een gesmeerde :D Natuurlijk was ik nagegaan de hoeveelste editie er dit jaar wordt gelopen. De 101ste. En uiteraard geloof ik je nog steeds niet.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat er helemaal in. Ik zie vooral de moeder voor me, prangend in haar navel. Dat Dos niet zoveel zin in verhuizen heeft, heeft misschien ook wel tot gevolg dat hij voorlopig nog op de aarde blijft wandelen. 30 km. Echt beeldend en origineel!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moet maar eens gezegd; Dos blijft steeds boeien met zijn fantastische verhalen. :thumbsup: Mij kun je nu ook uitdeuken, Dos! :D Maar doe geen moeite, ik vraag het wel aan eh... je weet wel, die niet welkom was in het Geuldal. Ze is weer terug op de basis ;-)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd de indruk dat je er nauwelijks moeite moet voor doen om humor en nonchalante luchtigheid te combineren tot DOS-eigen verhalen die ik steeds graag lees. De verordonnering 'je-komt-er-nu-uit- of ik-kom-je-halen en dat je je leeftijd continu aanpast aan deze van je vrouw vind ik schitterende zinnen! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, ... je zal 95 zijn en dan nog zoveel fantasie hebben. Trouwens, het is vast niet allemaal fantasie. Heerlijk om zo gemakkelijk stukjes te schrijven of zal het door je naam komen: Door Oefening Sterk? Verander dat vraagteken maar in een uitroepteken. Met plezier gelezen; ik ga weer oefenen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Fijn dat je het eens hebt gezegd. De oudjes kunnen nog best mee. :thumbsup: Hou er de moed in en blijf lachen, dan word je honderd en één .Ik heb mij een bult gelachen, gelukkig is die weer verdwenen. Wel een rimpeltje erbij, een lachrimpeltje. :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljant weer, die moeder, daar moest ook ik vreselijk om lachen. En het huis en het verhuizen ook erg goed. Genoten van een oude levensgenieter die nog piepjong is, zo mogen er meer zijn!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, maken de kleinkinderen al ruzie wie met de rollator mag lopen? Je hebt groot gelijk dat je je leeftijd bekend maakt, dat dwingt respect af bij de 'jeugd'. Je bijdrage zet weer aan tot een glimlach. Wie weet loop jij met die jonge vrouw op je honderdste wel je zoveelste vierdaagse. Knap in elkaar gezet. Groet Connie
Connie, dank voor je commentaar. Dat is waar, hoge leeftijd dwingt respect af bij de jeugd. Dat was vroeger zo. Geldt dat nog steeds? Hier op SOL hoef je daar niet voor te vrezen, de jeugdige spoeling is dun. Nog even en het wordt een bejaardenkransje. Wat doe je eraan? Met z'n allen zouden we ons jonger kunnen voordoen dan we zijn; immers: de jeugd heeft de toekomst. Maar dat is weer tegen het zere been van hen die vinden dat er niets mis is met bejaard zijn. Vertel mij wat. Je kunt er aan te gronde gaan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, # 4, je bent er 'ingestonken' . Zette niet voor niets een gesmeerde :D Natuurlijk was ik nagegaan de hoeveelste editie er dit jaar wordt gelopen. De 101ste. En uiteraard geloof ik je nog steeds niet.
Mili, wat is er toch mis met jou. Iedereen hier gelooft me op mijn geschreven woord, behalve jij. Wat moet ik in godsnaam doen om jou tot het geloof te bekeren?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat er helemaal in. Ik zie vooral de moeder voor me, prangend in haar navel. Dat Dos niet zoveel zin in verhuizen heeft, heeft misschien ook wel tot gevolg dat hij voorlopig nog op de aarde blijft wandelen. 30 km. Echt beeldend en origineel!
Dank je wel, Kathinka. Fijn dat ik aan jouw geloof niet hoef te twijfelen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moet maar eens gezegd; Dos blijft steeds boeien met zijn fantastische verhalen. :thumbsup: Mij kun je nu ook uitdeuken, Dos! :D Maar doe geen moeite, ik vraag het wel aan eh... je weet wel, die niet welkom was in het Geuldal. Ze is weer terug op de basis ;-)
Ton, ik heb gezocht wat dat ook alweer was waarom 'eh... je weet wel (Esina?)'niet welkom was in het Geuldal, maar niet gevonden. Hoe dan ook, dat was toen. Nu is ze van harte uitgenodigd! We stellen de regio weer voor iedereen open. Ook voor jou.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd de indruk dat je er nauwelijks moeite moet voor doen om humor en nonchalante luchtigheid te combineren tot DOS-eigen verhalen die ik steeds graag lees. De verordonnering 'je-komt-er-nu-uit- of ik-kom-je-halen en dat je je leeftijd continu aanpast aan deze van je vrouw vind ik schitterende zinnen! :thumbsup:
Marlie, die indruk is een compliment, maar komt niet altijd overeen met de werkelijkheid. Dit keer toevallig wel. Toen ik de opdracht las kreeg ik spontaan het idee en twintig minuten later stond het verhaal, en na nog eens tien minuten had ik het geplaatst. Jij bent met je 117 ook de jongste niet meer. Geen last van stuiptrekkingen? Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Trouwens, het is vast niet allemaal fantasie. Met plezier gelezen; ik ga weer oefenen.
Riny, je gaat toch niet, zoals Mili, twijfelen aan de authenticiteit van mijn verhaal? Dat oefening kunst baart is een waarheid als een koe. Ook jij dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Fijn dat je het eens hebt gezegd. De oudjes kunnen nog best mee. :thumbsup: Hou er de moed in en blijf lachen, dan word je honderd en één .Ik heb mij een bult gelachen, gelukkig is die weer verdwenen. Wel een rimpeltje erbij, een lachrimpeltje. :o
Blavatski, op onze leeftijd moeten we voorzichtig zijn met bultlachen, maar extra rimpelen is geen bezwaar, zeker niet als ze door lachstuipen veroorzaakt worden. Dank je wel, wij oudjes gaan nog lang mee.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Briljant weer, die moeder, daar moest ook ik vreselijk om lachen. En het huis en het verhuizen ook erg goed. Genoten van een oude levensgenieter die nog piepjong is, zo mogen er meer zijn!
Voel je niet bezwaard, i-Kat, leedvermaak is ook amusement. Mijn moeder leeft allang niet meer. Haar treft het niet. Zij heeft mijn keizerlijke bevalling niet overleefd. Haar conceptie heeft ze altijd beschouwd als een virale aandoening. Vandaar de benaming 'incubatietijd'. Ik was haar ziekte.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar of niet waar, dat is voor mij niet relevant. Voor mij zet je een geloofwaardig verhaal neer dat ik voor mijn ogen zie gebeuren. Met mooie Dos-zinnen. En een sfeer die danst tussen luchtigheid en ernst. Het is en ademt 'Dos'. Ik word er bij van!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik geloof je. Dat jouw vrouw vijfentwintig jaar jonger is, maakt het verhaal sowieso volledig geloofwaardig. :nod: Met humor geschreven - met plezier gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal waarvan ik dan denk, hoe verzin je het. De humor, de gebeurtenissen heb je geweldig beschreven. Incubatietijd vind ik geniaal gevonden. Het was weer een leuke belevenis, je verhaal.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar of niet waar, dat is voor mij niet relevant. Voor mij zet je een geloofwaardig verhaal neer dat ik voor mijn ogen zie gebeuren. Met mooie Dos-zinnen. En een sfeer die danst tussen luchtigheid en ernst. Het is en ademt 'Dos'. Ik word er bij van!
Waar of niet waar, voor jou is dat niet relevant. Dat vind ik een goede houding om de verhaaltjes die hier gepresenteerd worden te lezen. Op de eerste plaats gaat het om het verhaal; hoe je het voor het voetlicht brengt. Als het authentiek overkomt is dat meegenomen. Mij een beetje kennende kun je op je klompen aanvoelen dat het verhaal pure fictie is, zoals het overgrote deel van mijn schrijfsels. De humor schuilt in de overdrijving. Wel maak ik veel gebruik van facetten uit mijn eigen leven en schrijf ik graag in de ik-persoon, dat is het plezier dat ík eraan beleef: dat ik een loopje neem met mijn werkelijkheid. Vorig jaar hebben wij wel geprobeerd de honderdste Vierdaagse te lopen, maar door de veelvuldige aanmelding werden we helaas uitgeloot. Dit was een facet uit mijn eigen leven. Dank voor je onvoorwaardelijk geloof in mij. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik geloof je. Dat jouw vrouw vijfentwintig jaar jonger is, maakt het verhaal sowieso volledig geloofwaardig. :nod: Met humor geschreven - met plezier gelezen. :thumbsup:
Willemina, ook jij dank voor je onvoorwaardelijke geloof.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal waarvan ik dan denk, hoe verzin je het. De humor, de gebeurtenissen heb je geweldig beschreven. Incubatietijd vind ik geniaal gevonden. Het was weer een leuke belevenis, je verhaal.
Hoe ik het verzin? Het zullen de twaalf vurige tongen zijn geweest die nu met Pinksteren met hemels geweld op mij zijn neergedaald.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos. ... ik kan het niet laten. Maar wat ben jij bij de tijd, geweldig. Werd er vroeger niet gezegd: hij heeft voor ieder gat een antwoord?