Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#144 Te koop

Te koop Met ongenoegen te koop aangeboden: zeventiende-eeuws landhuis, op loopafstand van de Geul. De kosten zijn voor de koper, evenals het achterstallige onderhoud. Vergis u niet. De plaatselijke historicus en kroniekschrijver verkondigt dat er in elke eeuw en op elke verdieping van dit huis, iemand zich heeft verhangen of anderszins van het leven heeft beroofd; zeven in totaal. En de zelfverklaarde waarzegster hier om de hoek, weet met zekerheid dat het niet de laatsten zullen zijn. Over de prijs -die aan de hoge kant is- valt niet te onderhandelen. Indien er toch een poging gedaan wordt, gaat de vraagprijs met één procent omhoog; telkens! Het huis wordt omgeven door een parkachtige tuin van twee hectaren en vergt ’s zomers een onderhoudstijd van vier dagen per week. Veel vrije tijd en groene vingers zijn dus noodzakelijk, anders wel een dikke portemonnee. Het huis is ruim genoeg om er twee gezinnen met veel kinderen in te laten wonen. Dit verklaart tevens het grote aantal zelfmoorden. Als de Geul buiten haar oevers treedt loopt het souterrain onder water en trekt het vocht door de poreuze mergelsteen, waaruit het huis grotendeels is opgebouwd, tot aan de eerste verdieping. Het stucwerk in de woonkamers op de begane grond en in de leefkeuken laat daardoor los, maar valt niet direct van de muren. Wel verschijnen er barsten en lelijke vochtvlekken die schimmelen en de geur van verse champignons verspreiden. Het eeuwenoude meubilair, schilderijen en andere kunstvoorwerpen zijn bij de prijs in begrepen, evenals mijzelf.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'evenals mijzelf' Hij is mooi Dos! Jammer dat de prijs buiten mijn budget ligt. Maar misschien is het wat voor mijn HP van deze week. :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Wat een fantasie en welk een sarcasme druipen uit dit verhaal dat ik overigens met een brede glimlach gelezen heb. Hoe verder ik kwam des te breder de smile werd. :o Jammer genoeg ben ik te gepluimd door het werelds gebeuren dat ik me geen spookkasteel kan veroorloven. Ik denk dat ik me daar wel zou vermaken door met de geesten te praten over vroeger en nu. Bedankt Dos voor dit goede begin van de week. :p

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, weer een kostelijk verhaal van je hand dat ik geboeid las. Het einde - slechts twee woorden - openbaart weer een ander groots verhaal. Want wie is de verkoper van deze mergelgrot, waarom verkoopt hij/zij en ook zichzelf? Heerlijk verhaal, lekker alles op z'n kop. :thumbsup: ('de' voor leefkeuken)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, prachtig gevonden! Beetje begrotelijk, anders zou in overwegen dit optrekje als zomerverblijf aan te schaffen, met zo'n tuin kunnen we daar fijne bijeenkomsten met alle leden van de SOL-familie houden. Met een brede grijns gelezen, en herlezen! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ... weer iets leuks van jouw hand. Schrijf technisch weet ik niks zinnigs te zeggen. Het bevreemdt me wel dat je jezelf erbij verkoopt. Wie weet wat voor engs je dan te wachten staat. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, ik heb de neiging om op je advertentie te reageren, al is het maar uit nieuwsgierigheid. Maar ik moet me nu eerst wijden aan de wekelijkse opdracht en nu ik daarmee stuntel geloof ik dat ik de kans van dit "droomhuis" maar voorbij laat gaan. :) Maar: hoe krijg je het voor mekaar. Het leest als een trein, :thumbsup: Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, van genoten! Ik stel me zo voor dat hij het huis te koop moest zetten van zijn vrouw en dat hij zich netjes aan die opdracht heeft gehouden. Vrouw mag weg en hij blijft tot aan zijn dood desnoods een die de waarzegster heeft voorzien. Ongetwijfeld heb je er iets anders mee bedoeld maar dat zit in mijn hoofd ha ha

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een advertentie als uitgangspunt nemen voor een kort verhaal is naast origineel ook gewoon humor, zeker als je er een echt verhaal van weet te maken. Ondanks de deplorabele toestand van het huis, verlang ik ernaar het te kopen. Misschien wel doordat je dat wat verkopers achterhouden wel vertelt, wat op mij gruwelijk eerlijk overkomt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jammer dat ik niet die ene Limburgse loterijwinnaar ben van afgelopen zaterdag. Lijkt me een prachtig huis. De HP had in dat geval zeker mogen blijven onder de voorwaarde dat hij/zij de tuin onderhoudt. Hoewel ik vermoed dat de HP er niet echt op uit is om de deal te sluiten. Heerlijk verhaal Dos echt van genoten. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Blavatski, Mili, Ton, Riny, Conny, i-Kat, Odile en Nancy omstandigheden nopen mij deze week kort van stuk te zijn. Dank voor jullie leuke reacties. Jullie hebben het verhaal goed begrepen. Mijn oude Hp moet het huis van zijn almaar zeurende kinderen verkopen. Hij geeft gevolg aan hun verzoek, maar zodanig dat het lang zal duren vooraleer het huis verkocht zal worden. Dát het verkocht zal worden tijdens zijn leven is zijn grote angst. Hp overdrijft ook schromelijk. Huis en tuin zijn in topconditie. Slechts één persoon heeft zich ooit in het huis opgeknoopt, maar anderen zijn wel aan vreselijke ziektes gestorven. Dat van die waarzegster zuigt hij uit zijn duim, wat dat betreft lijkt hij wel een beetje op mij. Hp is in het huis geboren en heeft zich vast voorgenomen er ook vredig te sterven. Oude bomen, zo zegt hij, moet je niet verpoten. Opnieuw wortel schieten zit er dan niet meer in.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Umgedreide psychologie :thumbsup: Jammer voor de makelaar, met plezier gelezen. 'Evenals ikzelf' :? :confused:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Umgedreide psychologie :thumbsup: Jammer voor de makelaar, met plezier gelezen. 'Evenals ikzelf' :? :confused:
Angus, Hp zou zeggen: 'Ik bied mijzelf hier als het ware te koop aan.' Hij praat hier met enige afstand over zichzelf, op hetzelfde niveau als over het antieke meubilair en de schilderijen. Ik heb even hard zitten dubben als jij. Dank je wel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Hp zou zeggen: 'Ik bied mijzelf hier als het ware te koop aan.' Hij praat hier met enige afstand over zichzelf, op hetzelfde niveau als over het antieke meubilair en de schilderijen.
Ik was geneigd te zeggen: eens. Maar hij biedt het meubilair en de schilderijen niet te koop aan. Hij somt op wat bij de prijs inbegrepen is. Dan kom ik toch uit op 'ik' Schilderijen, meubilair en ikzelf zijn bij de prijs inbegrepen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Hp zou zeggen: 'Ik bied mijzelf hier als het ware te koop aan.' Hij praat hier met enige afstand over zichzelf, op hetzelfde niveau als over het antieke meubilair en de schilderijen.
Ik was geneigd te zeggen: eens. Maar hij biedt het meubilair en de schilderijen niet te koop aan. Hij somt op wat bij de prijs inbegrepen is. Dan kom ik toch uit op 'ik' Schilderijen, meubilair en ikzelf zijn bij de prijs inbegrepen.
Hp somt inderdaad op wat bij de prijs inbegrepen is, dus te koop is; tóch. Maar Angus, van mijzelf zou ik niet met 100% durven beweren dat ik het bij het juiste eind heb. Ikzelf ben wel van mening dat we er beiden niet ver van verwijderd zijn. :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Angus, van mijzelf zou ik niet met 100% durven beweren dat ik het bij het juiste eind heb.
Bij het plassen weet ik dat wel. Voor de rest ook niet. :D

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil hij het wel verkopen? Een origineel verhaal met een zachte 'g'. De Geul treedt buiten zijn overs, oevers toch? Graag gelezen, Dos, als ge dat maar weet.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil hij het wel verkopen? Een origineel verhaal met een zachte 'g'. De Geul treedt buiten zijn overs, oevers toch? Graag gelezen, Dos, als ge dat maar weet.
Dank je Maddy, tuurlijk zijn het oevers. Hp wil inderdaad niet verkopen. Doet maar alsof. Overigens, alleen in het uiterste noorden van Limburg worden we met 'ge' aangesproken. Is typisch Brabants. In het zuiden is het 'diech' en 'doe', bijna zoals bij onze oosterburen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP maakt er duidelijk een onverkoopbaar huis van. :D Na jouw uitleg begreep ik wat precies zijn angst is. Een origineel en leuk verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of met 'se' of 'ste'. Witste nog? Vanaf Roermond geen touw aan vast te knopen 8)
Ik wou het voor die noorder- en westerlingen niet te ingewikkeld maken, witste.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP maakt er duidelijk een onverkoopbaar huis van. :D Na jouw uitleg begreep ik wat precies zijn angst is. Een origineel en leuk verhaal. :thumbsup:
Dank je, Marietje.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wist ik niet, dat ge alleen in het Noorden van Limburg wordt gebruikt. In de Randstad ben je een jij. U sterft hier uit. Ge heeft wel wat.