Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 144 Vergeten

Vergeten Ze drukt de code in en hoort een klik. Marieke duwt de deur open en loopt de gang in. Links van haar komt uit een kamer gekreun. Ze loopt door tot ze bij een grotere kamer komt. Op de drempel blijft ze even staan, zoals altijd. Dit is de huiskamer. In het midden staat een grote tafel met daaromheen acht stoelen. Helemaal rechts is er een keukenblok. Haar ogen dwalen af naar de vrouw die in een hoek van de kamer zit, slapend met een breiwerkje in haar handen. Haar rollator staat naast haar. Marike loopt naar haar toe en raakt haar hand aan. De oude vrouw wordt wakker, kijkt even verdwaasd in het rond; dan verschijnt een blik van ongeloof in haar ogen en al snel een grote glimlach: “Marike, jij bent het.” Ze wendt haar wang naar Marike om haar kus in ontvangst te nemen. Marike geeft haar een doos aardbeien. “Oh, meid, dat had je niet hoeven doen.” “Zal ik er paar voor u schoonmaken?” Ze loopt naar het keukenblok en geeft even later een schaaltje met aardbeien aan haar moeder. “Heerlijk,” zegt ze, “Moet jij niets?” “Nee, ze zijn voor u.” ” Alles goed met je gezin?” Marike ziet haar moeder zoeken in haar geheugen. “Jij hebt toch een dochter en een zoon?” “Ja.” “En wat doen ze nu?” “Martin is automonteur en Ilse werkt bij een apotheek.” Even later drinkt Marike bij een wegrestaurant een cappuccino. Ze staart naar een punt in de verte. De angst voor de dood en ook de angst voor het leven lijken bij haar moeder minder intens te zijn. Omgeven is ze nu, door een zee van vergetelheid. Zonder de radio aan te zetten, rijdt Marike naar huis.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leeuwin58, je past voor mij te veel persoonsvorm gevolgd door een werkwoord toe. Hierdoor vertel je en laat het niet zien. Een suggestie: Laat je dialoog verspringen. [“Nee, ze zijn voor u.” ” Alles goed met je gezin?”] “Nee, ze zijn voor u.” "Alles goed met je gezin?"

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gevoelig verhaal. Werkt het voor je om aan freewriting te doen? Bij freewriting is het belangrijk om niet kritisch op jezelf te zijn. Dat kritisch zijn bewaar je voor het herschrijven, waarbij je telkens andere punten aanpakt. Merk je dat je je vrijer voelt om andere onderwerpen te kiezen en vrijuit te schrijven als je aan freewriting doet?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leeuwin, Een indringend verhaal van een dochter die haar moeder verliest door 'vergetelheid'. Mooi beschreven vanuit het standpunt van de dochter. Een klein zeurtje: zou de voorlaatste alinea nog mooier kunnen worden door er als bij te schrijven? Omgeven nu zoals ze is, door een zee van vergetelheid. Graag gelezen. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Leeuwin, ik zie inderdaad dat we met het freewriten op ongeveer hetzelfde thema zijn uitgekomen. Het spreekt me aan zeker het effect op de HP zelf en de moeder die zich in haar lot lijkt te schikken. Wat ik jammer vind is dat je de naam Marike ( in het begin van het stuk staat ergens Marieke) veel laat terug komen. Dat haalt een beetje de sjwung eruit. Verder complimenten hoor, goed verhaal :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leeuwin (en niet Nancy dus :o ) Het is freewriting, dus mijn reactie is voor de herschrijf. De naam vind ik inderdaad wat vaak terugkomen. (Je weet ondertussen, denk ik, dat ik een hekel aan namen heb in een zeer kort verhaal :) Edit: nee dus. Ik dacht dat dit een stukje van Nacy was :o :o ) Deze zin zou ik schrappen. Hij is wel mooi, maar hij legt - ten overvloede - uit wat de lezer al begrepen heeft.
Omgeven is ze nu, door een zee van vergetelheid.
:thumbsup: Mooi:
De angst voor de dood en ook de angst voor het leven lijken bij haar moeder minder intens te zijn.
Ja, op enig moment lijkt er berusting te komen en het puur genieten van bezoek, aandacht en liefde.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Angus, dit is het stuk van Leeuwin58! In je aanhef zeg je ' Dag Nancy'. Ik gebruik geen namen meer ;)
Kijk, dat krijg je als je ziek thuis zit :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
leeuwin 58, ... leuk en herkenbaar stukje. Schrijftechnisch dacht ik; oei, wat leest dat vervelend al die dubbele aanhalingstekens. Ik herkende meteen mijn fouten met schrijven. Je hebt het er maar druk mee gehad ;) Veel plezier met schrijven.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen bedankt voor de reacties en de tips. En ja, ik heb wel wat met freewriting, dus deze opdracht sprak mij wel aan. En zoals ik eerder schreef heb ik wat geworsteld met de dialoog en ook inderdaad met al die leestekens.