Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 144 Badhemd-monoloog

“Je kan mijn rug op, stelletje non-valeurs! Tuig van de richel, afgedankt gajes! Hier op staatskosten je tijd en die van ons verdoen met jennen, dealen en elkaar overhoop steken, en ons treiteren en bedreigen. En als je dan eens wordt aangepakt krijgen we een klacht aan onze broek, of erger nog, krijgen we te horen dat je weet waar we wonen en hoe laat onze knappe tienerdochters uit school komen. Nou, mister Penose, je moest eens weten hoe mijn vriendin laatst een lachstuip kreeg toen ik vertelde over jouw inie-minie-pikkie. Ze hoopte dat je ooit een vrouw zou treffen met een héél gevoelig kutje, die met weinig tevreden is en die bovendien haar lachspieren zeer goed onder controle heeft. Klootzak!” “Ja chef, ik begrijp wat u bedoelt. Maar ik zeg dit alleen hier in de kleedruimte, nooit tegen onze gedetineerden. Mijn therapeute noemt het een vorm van coping. Zij adviseerde mij iedere keer voor aanvang dienst tien minuten voor de spiegel net te doen of ik die lui verbaal aanpak. Ze zei erbij dat het niet gek genoeg kan zijn wat ik ze dan allemaal toevoeg. Dus kleineer ik ze nu ongenadig; wat u net opving was nog heel mild. Volgens mijn therapeute word ik anders een angstig hoopje cipier, dat iedere keer in elkaar krimpt als een gedetineerde alleen maar zijn keel schraapt. ‘Nee Ton,’ zegt ze, ‘laat ze maar goed merken wie er de baas is. Dat ben jij toch zeker?’ En ik moet zeggen, chef, het begint te helpen. Gisteren liep ik langs de cel van Ricky V. en hij begon me weer uit te dagen. Op dat moment dacht ik aan wat Esina had gezegd over zijn kleine piemel. Toen lachte ik alleen maar en liep door. Dat voelde verrekte goed! Nou chef, mijn tien minuten zijn om, ik begin met mijn dienst. Zijn er nog bijzonderheden?"

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ben ik net uit mijn lachbui om je reactie bij mijn verhaal schiet ik er hier weer in. Heerlijk om je angt even helemaal uit kotsen. Voor iedereen herkenbaar denk ik, weliswaar in een andere setting, maar toch. Ik heb van de week toevallig een soortgelijk verhaaltje voor Ultrakort geschreven. Gedachten versus werkelijk handelen. Mocht je het leuk vinden dan plaats ik hem hieronder in de reacties. Een leuk herkenbaar en goed geschreven verhaal. Ik had het gezicht van de directeur wel willen zien :lol:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn stukje. Je hebt grip op de belevingswereld van je hp. Dat merk je door het psychologische proces waar hij mee kamt. Mooi ook hoe je laat zien dat zijn spiegelsessies hem helpen zijn werk te doen. Leuk ook dat je met de context speelt waarin het verhaal zich afspeelt. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, hier spreekt maatschappelijke revolte uit. Altijd goed. :D Maar dat ienie-minie-ding-gedoe vind ik een beetje goedkoop overkomen. Hier gaat het niet om. Wel waarom het tuig steekt, bedreigt, dealt of weet waar je huis incluis dochters woont. Je verhaal voelt voor mij een beetje als komkommertijd. Je kunt beter. Hoewel ik je onverschrokken taal versus tuig waardeer. :D

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, jij lijkt vast op je avatar. Het maakt niet uit wat voor verhaal je schrijft, je bent en blijft verwoed bezig achter je remington. Ben je boos, ben je vrolijk, ben je aangedaan - je blijft schrijven zoals je schrijft. Verdikkeme, ik denk weer aan vroeger. Destijds hadden we nu niet direct een geliefde chef boven onze cheffin. Zegt onze cheffin: wanneer je je onzeker voelt tegenover hem, probeer hem dan te zien in een net iets te kort onderhemd.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, dank voor je reactie en complimenten. En ja, van de ene lachbui in de ander; het is je gegund. Anders is het leven toch maar saai, vind je niet? En ja, ik ben benieuwd naar je ultrakorte versie. Als er maar genoeg ruimte blijft voor een lach en/of een traan vind ik het goed! Ben benieuwd!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, ik weet even niet waar ik aan toe ben met jou. Vorige week was je mild (voor jouw doen), nu vind je me goedkoop en representant van de komkommertijd. Tegelijkertijd bespeur ik je waardering voor maatschappelijke revolte en onverschrokken taal. Je maakt bijna dat ik bittere tranen ween tussen de kassen, want zo raak ik wel de weg kwijt ende van het padje af. En dan helpt geen Ton-Ton om de juiste koers te hervinden. Maar hoe het ook zij, ik waardeer je ongezouten, openhartige en desondanks goedbedoelde reacties. Ik kan er doorgaans zeker mijn voordeel mee doen, nu waarschijnlijk ook. Maar hoogstwaarschijnlijk niet dan nadat ik dit nog even met mijn therapeute bespreek, wellicht dat er nog een Mili-spiegel-sessie aan te pas moet komen vooraleer mijn evenwicht is hervonden. :p

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Dank voor je complimenten! Ik zal ze blijven koesteren tot in lengte van jaren! Ja, de gelijkenis tussen mijn avatar en ik; we zijn beiden gezegend met een ongelofelijk goddelijk lichaam en dito geest, terwijl we ook beschikken over een behoorlijke dosis bescheidenheid. Daar kunnen we allebei nu eenmaal niets aan doen. :) Qua schrijven, ik merkte het reeds eerder op, is het zoals Astrid Nijgh ooit zong; ik doe wat ik doe. Wat jouw vroegere cheffin betreft; zij was een wijze dame, als ik haar advies nu lees. Maar een spiegel-sessie had wellicht ook zijn vruchten kunnen afwerpen. Nogmaals dank, Riny!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Altijd fijn, een nieuwe Badhemd om de week kleur te geven. Maar deze week worstel ik een beetje met wie, wat, waar. Het begint een beetje met de overgang van de eerste naar de tweede alinea. Wie horen we in de eerste alinea? Hoe komt de chef ineens binnen in dit verhaal? En dan springt er ook nog een therapeute binnen. Misschien wilde je net ets te veel kwijt in 300 woorden waardoor de verbanden in het verhaal een beetje gesneuveld zijn?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, Fijn dat ik je week weer kleur geef, al hoop ik niet dat een kleurige week alleen daarvan moet afhangen... ;) Je worsteling kun je waarschijnlijk achter je laten als je de titel nog eens nader beschouwt. Hier is tot tweemaal toe de heer Badhemd zelve aan het woord. De eerste keer gaat hij helemaal los (nou ja, dat begrijp je vanzelf als je dat leest). De tweede keer reageert hij op een kennelijke interruptie van zijn chef, die getuige was van zijn uitlatingen voor de spiegel. In die reactie is besloten dat hij verklaart waarom hij dit soort taal (zoals in de 1e alinea gebezigd) uitkraamt; dat doet hij op advies van zijn therapeute. Maar ik kan je verklappen dat ik inderdaad in de eerste versie ruim over de 600 woorden zat, heb er heel wat geschrapt en daarmee ook een aantal liefjes om zeep geholpen. (wees gerust; Esina leeft nog :D ) Dank je hartelijk voor je reactie, Marceline.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha Ton, kijk hier mij vrolijke scheldpartij. Geen spiegel maar in mijn hoofd. ;) Over de rooie Zeg dat nog eens als je durft, halfgare blinde vink! Ik ruk je tong er zo hard uit dat al je ingewanden in de polonaise mee naar buiten wandelen. Wat kijk je nou? Moet ik die vissenogen van je soms met mijn nagels uitlepelen? Die smerige snotsnor daar gaat in ieder geval de fik in, dat is een belofte. 'Wat? Nee sorry agent ik was even in gedachten. Ja u heeft helemaal gelijk. Ik zal het nooit meer doen. Hoeveel bedraagt de boete? Acceptgirokaart? Oké ik wacht het af. Ja, u ook een fijne dag.'

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, hardop zeggen moet je gewoon doen, maar lucht je hart alleen in volstrekte afzondering. Je weet maar nooit wie zich aangesproken voelt :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, de spiegel is geduldig, die scheldt niet terug, hoort aan en laat je zien hoe het ook kan. Dat het kan helpen is zeker, maar de werkelijkheid vraagt wel om een rustige autoriteit, die zelfvertrouwen uitstraalt. Je ging voor de spiegel wel helemaal los...goede therapie :) Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, # 7, ween niet langer, jij stoere Westlander. Mijn lettertjes kunnen rigide staan maar zijn het niet. Jij bent voor mij onlosmakelijk verbonden aan tomaten en komkommers. Vandaar mijn associatie met komkommertijd. Ken jij de uitdrukking: een tuinder van het Poellukse padje? Harde mannen. Die doen niet aan spiegelsessies. :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Badhemd, - hopelijk is dat geen te kort hemd - ga ik in het vervolg toepassen, wat een quote, dank je Riny. Ik kijk altijd uit naar de inspirerende verhalen die je zo verwoed uit je rammelende Remington tevoorschijn peutert. En de feedback er rond is meestal om te smullen. Ooit citeerde eens een persoon: "Die Gedanken sind frei." Moet ik dikwijls aan denken. :o Spiegeltje, spiegeltje aan de wand wie heeft de meest spannende avatar van heel SOL-land? Fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het weer een vermakelijk Badhemd stukje met de onvermijdelijke Esina. Kan het me nog voorstellen ook dat zo'n spiegelsessie werkt, zal het eens proberen...als ik durf.....

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Connie, dankjewel voor je reactie. Hoewel ik geen therapeutische achtergrond heb, vermoed ik ook dat zo'n spiegelsessie zeker helpt. Het zelfvertrouwen begint ook te komen, getuige de laatste passage van de 2e alinea. En ja, het helemaal los gaan voelt goed, ik kan het iedereen aanbevelen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, ik ben geen watje, hooguit was ik even geraakt door wat ik dacht dat jij mij toevoegde. Ik ween niet langer, heb het nog even met mijn therapeute besproken die mij - hoe verrassend - toch nog een korte spiegelsessie adviseerde. Na slechts 5 minuten en het reinigen van het voorheen glimmende spiegeloppervlak voelde ik met weer helemaal top! Daarna sprong ik op mijn fiets en haastte mij naar het Poellukse Pad. Daar sprak ik die harde tuinder en hij herinnerde zich jou nog van het tomatenplukken van weleer. Hij staarde even stilletjes in de verte, pinkte een klein traantje weg en vroeg mij jou zijn groeten over te brengen. Hetgeen ik bij deze van harte doe. Verder wilde hij er niet op in gaan. Mili, dank voor je weer bijzonder onderhoudende reactie! De warme omhelzing heb je nog steeds tegoed!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, je reactie is weer warm en bijzonder! ik dank je hartelijk daarvoor! Wat betreft het toepassen van de quote over het te korte hemd; ik zwijg stil, maar realiseer me inderdaad 'Gedanken sind frei.' Het verheugt me dat jij telkens uitkijkt naar mijn schrijfsels, maar de druk loopt dan wel op. Toevallig heb ik sinds kort een probaat middel tegen oplopende druk; iets met een spiegel. :) Ik wens jou ook een fijn en zonnig weekend toe, Blavatski! PS Heb je nog genoten van je vorige weekend op de Veluwe?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een of andere wijze botsen de woorden non-valeurs en kutje en ieneminie pikkie bij mij zodanig, dat ik het verhaal niet prettig vind om te lezen. Ik probeerde het maar nee, het ging niet. Sorry, Ton.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, als iemand het durft, ben jij dat! Gewoon doen en gooi alles er maar helemaal uit. Maar... zoals ik ook aan Nancy adviseerde; doe dat vooral in volstrekte afzondering! Het verheugt mij dat jij weer vermaakt werd door mijn bijdrage. En Esina's rol daarin. Ik beloof je, dat ik haar in ere zal houden en af en toe mee laat doen in mijn bijdragen op SOL. Dank je hartelijk voor je fijne reactie, i-Kat!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede manier om angst van je af te zetten. Een leuk gevonden weergave. :D Toch een tip nog eens goed te kijken naar wie wat zegt want volgens mij is niet alleen Ton aan het woord. [Nee Ton,’ zegt ze, ‘laat ze maar goed merken wie er de baas is. Dat ben jij toch zeker?’] Wat mij verder intrigeert is waarom Esina zo geïnteresseerd is in kleine pikkies door wat ze hem toewenst. :unibrow:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Dank voor je reactie, fijn dat je het een leuk verhaal vindt. Vwb wie er aan het woord is; dat is echt Ton, hij citeert zijn therapeute. Wat Esina intrigeert... Tja, dat kun je het beste aan haar zelf vragen, maar soms is ze nogal bleu, al zou je dat niet verwachten. Vermoedelijk heeft het iets met contrast te maken, maar dat is een wild guess van mijn kant, of anders wishful thinking, wie zal het zeggen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Maddy, ik zie nu dat ik je reactie niet eerder heb opgemerkt, sorry. Het botsen maakt dit verhaal niet prettig voor jou om te lezen, dat is niet anders. Toch ben ik blij dat je mij dit teruggeeft; het hoort bij een forum als dit. Daar hoef je je niet voor te excuseren, smaken verschillen nu eenmaal. Ik stel je openhartigheid op prijs!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton, voor je symphatieke reactie. Ik lees je graag, dat wil ik wel even zeggen, op naar het volgende verhaal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Een paar dagen geleden heb ik al gereageerd op je vraag hoe het op de Veluwe is geweest, maar ik denk dat ik "bewaren" over het hoofd gezien heb. Het was er prachtig mooi, de bloemen, de bossen, de rust, de eenvoud, de tempel en het tempelgebeuren. We waren gevierde gasten en ze hebben van mijn verhaal genoten, al zeg ik het zelf. Ik had er gelukkig aan gedacht om een paar kopieën af te drukken en mee te nemen. Er liepen enkele kluizenaars rond, zowel mannelijk als vrouwelijk, gekleed in witte doeken, een stip op het voorhoofd en met een wazige blik. Er was geen echte berg om een romantische ontmoeting te organiseren, maar wel een waterval(letje), waar ze allemaal heel trots op waren. Een kluizenaar in spé schrijft me hier al op SOL. Hij valt waarschijnlijk van z'n krukje als hij dit hier allemaal leest. Hij had in een "vorig leven" dezelfde spirituele plaatsen bezocht als ik en we hebben daar heerlijk over kunnen mijmeren. Nog een fijn weekend, Ton. :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski; wat fijn om te lezen dat je het leuk hebt gehad op de Veluwe! Het lijkt me inderdaad inspirerend om eens in een andere, rustige omgeving te verkeren met kluizenaars, al dan niet in spé, en een rustig kabbelend watervalletje. En waarom ben ik nou niet verbaasd dat ze van je verhaal hebben genoten, Blavatski! Tuurlijk hebben ze dat! Dankjewel voor je terugkoppeling!