Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 143 Uitzetten

Op de luchthaven van Khartoem ziet het zwart van de mensen. Dat is niet altijd zo. Soms is het verdacht rustig omdat er bijvoorbeeld een 'persona non grata' om vage redenen het land uitgezet wordt. En daar schrikken Soedanezen van. Althans, zo komt dat op mijn verstand over. In onverwachte situaties blijft er van de dociele menigte weinig anders over dan hier en daar wat onrustig geschuifel. Waar de meesten op dergelijke momenten verblijven is me een raadsel, het kan zijn dat ze zich tijdelijk achter planten, of en masse in de wc’s verstoppen (waar het overigens permanent blank staat). Men is daar niet zo van het ramptoerisme (toerisme is er sowieso een wazig begrip). Of ze zich tijdens dat verstoppen trouwens iets over een ramp afvragen betwijfel ik, bij navraag heeft niemand een flauw idee waarom iemand van de ene op de andere dag eigenlijk een acute bedreiging is geworden. Orders zijn gewoon orders. Hoe dan ook, vandaag hangt er duidelijk geen uitzetting in de lucht. Het is vertrouwd druk om me heen, ik wacht op mijn koffer, draag een dik vest over mijn trui en overweeg a) volgende keer mijn skiwanten mee te nemen, of b) op zoek te gaan naar de stoppenkast (die dingen zijn hier nooit bijzonder vakkundig gecamoufleerd) en per direct een algehele black-out te veroorzaken. Ik neig ernstig naar optie b. In welke mate er geschrokken zal gaan worden weet ik niet. Maar ik weet ook niet waarom er hier van mij verwacht wordt moeiteloos over te schakelen van achttien naar achtenveertig graden Celsius. Dan ben ik het maar, de volgende persona non grata. De regering zal toch met enige regelmaat geloofwaardig willen blijven overkomen en schrikgedrag raakt haar ook in het donker niet. De gemiddelde uitzetter zal het hele voorval koud laten. Hij handelt blindelings.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, hoe verrassend. Je schrijft anders, een reisverhaal waarin je speelt met licht en donker. Je begint goed: Het ziet zwart van de mensen op het Soedanese vliegveld. :D Je blijft spelen met 'het blank staan' van toiletten, het schrikgedrag in het donker, een black-out veroorzaken. Waarom doe je je dikke vest niet uit in Gartoem en waar kwam je van min achttien vandaan, jij wereldreizigster? Hoe bijzonder hoe je de bevolking beschrijft. Is men dusdanig murw geslagen in Soedan? Je verhaal stemt tot nadenken, daar zet je toe aan ongeacht wat je schrijft. Waar ben je nu eigenlijk, op je berg?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Dit keer een heel ander verhaal van jouw hand. Leuk, een reisverhaal zoals Mili het gelijk treffend duidt. En nog steeds met mooie zinnen en woorden. Af en toe zet je iets tussen haakjes, dat vind ik wat minder geslaagd. Het wordt in mijn ogen dan een uitleg van iets dat niet uitgelegd hoort te worden. Maar, met plezier gelezen!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is vast een literair verhaal: Donker en licht - warm en koud. Wat Milly al zei: donkere bevolking - blanke plassen Van 48 gr. naar - min 18 En dan die stoppenkast; jij wilt de stekker ergens uittrekken. Koud en warm - licht en donker 'De gemiddelde uitzetter zal het hele voorval koud laten'. Hij wordt er dus 'niet warm of koud van'... 'Hij handelt blindelings', dat is ook weer donker. Ik stop ermee, Elyse, mijn hersenen raken in een knoedel. Je hebt er een bijzonder verhaal van gemaakt.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, marceline, Marietje en Riny, dank voor jullie reacties maar ik ben echt helemaal abuis! Ik overdreef rijkelijk en had het niet eens in de gaten. Er moet helemaal geen min achttien maar plus achttien graden staan. Maar geloof me, als de airco op achttien staat terwijl het buiten achtenveertig tot vijftig graden is, voelt die achttien echt als onder nul. Kom ik daarmee weg? Niet hè? Ik zal het veranderen. Dan is het misschien ook beter te begrijpen dat ik daar op die luchthaven zit te verrekken van de kou vanwege een airco, en er hier even geen andere oorden aan de orde zijn dan Khartoem. Daarom dus of skiwanten, of die airco uit. Min achttien kon natuurlijk geen airco-beeld geven. Hoewel je je beelden in Afrika wel behoorlijk bij moet stellen. Ze versjouwen daar met het grootste plezier enorme ijsblokken in toektoeks of op ezelruggen. Kinderen dansen er vrolijk op hun blote voetjes achteraan door de verkoelende modder die er het gevolg van is. Dat heeft toch ook wel iets surrealistisch. Arme ezels. Zo zie je Marietje hoe dun de grens tussen fantasie en realiteit soms kan zijn. Je zag het goed. :) En ik hoop dat je knoedel inmiddels iets geslonken is Riny!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, nu begrijp je misschien ook waarom ik mijn vest nog even aanhield. Ergens diep onder het vest en de trui school een zomerkleedje, met lange mouwen en tot over de knieën, dat wel. ;) Verder Mili, zijn de Soedanezen vooral lief en erg braaf. In Khartoem is er nagenoeg nul procent criminaliteit. En ja, daar heeft dat 'murw geslagen' verdrietig genoeg natuurlijk alles mee te maken. Het temperatuurverschil en contrast tussen licht en donker kan je uiteraard ook symbolisch zien. :{} vanaf mijn berg waar het rukwindenseizoen weer in alle hevigheid is ingetreden. @marceline, nog even over de haakjes, die vind ik ook niet zo fraai. Het is niet echt als uitleg bedoeld maar meer als een soort 'terzijde' of 'extra informatie' waaraan een opzichzelfstaande verhaallijn kleeft. Maar die ik hier toch de moeite waard vond even aan te halen. Daarom dan maar tussen haakjes. Ik sta open voor andere suggesties. Inanna?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een verhaal van jou dat mij laat kijken in jouw wereld, het verstilt mij door jouw woorden en je fantastische taalgebruik. Dat bewonder ik omdat het zo anders is. En omdat ik houd van anders, heb ik enorm genoten van je verhaal.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elysevdr., met een zucht van opluchting 'ontknoedelden' ze zich... Dankjewel. Ik had het wellicht allemaal kunnen bevroeden. Je noemt Khartoem en hun bevolking en daar is het warmer dan hier, heb ik niet aangedacht; enfin, weer wat geleerd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, Het stuk heeft een beschouwend karakter en is naar mijn smaak te ingekleurd door de mening vd schrijver. Het zou voor mij sterker worden indien de beschouwing neutraal/objectief is. Die haakjes zou ik echt schrappen, bij deze: '(spreek uit: 'Gartoem)' ben je een schooljuf. ;) Probeer een verhaal als dit vrij te laten ademen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@madd, dank voor je lieve reactie, het zijn stukjes van mijn wereld die zelf beslissen wanneer en hoe ze naar boven komen drijven. En dan is het nog maar afwachten hoe en of ik ze gedeeld krijg. Ik ben blij dat het jou lukte die wereld even te zien. :{} @janp, dank voor je aandacht en je hebt ongetwijfeld gelijk, ik beschouw graag. Ik beleef nogal veel en een meta-positie voelt dan soms als een verademing. Al beschouwend constateer ik feiten en wanneer ik die deel, kan dat als een mening overkomen of is het er misschien wel een. Maar ik geloof echt dat ik hier weinig inkleur en pure feiten beschrijf. Als je ergens eenmalig langskomt en vervolgens oordeelt ligt het anders. Maar Soedan was twee en een half jaar mijn thuishaven (en dat kan de lezer natuurlijk niet zomaar raden); de verschrikte hoofdjes achter de planten, het vliegveld waar ik minstens twintig keer geduldig wachtte en dat ik kan dromen inclusief het soppen in de wc's, de ijzige kou van de airconditioning en de verstikkende hitte buiten, uitgezette hulpverleners die mijn vrienden waren en met wie ik in uitgeteerde lijfjes nog iets van blijdschap hoopte te kunnen brengen. Het zijn feiten die ik niet veel neutraler kan brengen. Ik ademde even vrij in mijn meta-positie en dat is nou net wat dit verhaal niet kan. p.s.: ik probeer haakjes te schrappen. 'Gartoem' is al weg (nu je toch weet hoe het wordt uitgesproken). ;)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Elyse; heel mooi en indrukwekkend. Het laatste is de voor mij onbekende wereld die je beschrijft, het eerste hoe je dat doet. Complimenten! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Ik heb met aandacht en bewondering voor wat jij daar doet - het is vast iets goeds - je herschrijf gelezen. Met alle respect, een dikke dankjewel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton (Badhemd), dank voor het lezen en je waardering. 8) @Riny, ik heb niet echt herschreven, tot nu toe alleen '(spreek uit: 'Gartoem)' verwijderd. Want ik wil geen schooljuf zijn. :lol: Over de andere haakjes peins ik nog. Ik ga daar maar eens iets over opschrijven. Terzijde dan, in een verloren schriftje. Een haakjes-schriftje. En 'voor wat jij daar doet' is 'deed' want ik woon daar niet meer. Ik zit nu op mijn Mexicaanse berg. Nog ruim een jaar en dan weer ergens anders. Dank je wel voor je lieve woorden en aandacht! :{}

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, ...ik ben verbijsterd. Ik las dit nu zo vlot - dat komt dan door de vele reacties die ik inmiddels gelezen heb. Het werd een beetje 'vertrouwd' terrein. Dankjewel en succes met je werk. :{}