Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 - Black out in de Randstad

Het is later geworden dan ik gepland had. De wijntjes te lekker, het gezelschap te goed. Mijn fietslamp weigert dienst, maar ik woon in de Randstad. Genoeg licht in deze donkere nacht. Ik rijd het fietspad op dat de stad met mijn dorpje verbindt, vijf kilometer verderop. De lantaarnpalen werpen mijn schaduw op het asfalt voor mij, doorglijdend onder mijn fiets tot hij achter mij verdwijnt, om vervolgens weer opnieuw tevoorschijn te komen. Ik voel me kwetsbaar als jonge vrouw op dit verlaten fietspad, trap stevig door en richt mijn aandacht op mijn bewegende schaduw. Plotseling springt alles op zwart. Het geringe geluid dat er ‘s nachts heerst, verstomt. Het is alsof er een deken over mij heen valt. Ik rem en zet een voet aan de grond. Ik zie geen hand meer voor ogen en begrijp het begrip 'maanloze nacht'. De stroom in de wijde omgeving moet uitgevallen zijn. Ik vervloek mezelf dat ik al maanden genoegen neem met een kapotte accu in mijn telefoon. Uren geleden is hij al uitgevallen. Ik kan niets anders doen dan lopen. Voetje voor voetje, zoveel mogelijk proberen rechtdoor te lopen. Zelfs de weg vlak voor me zie ik niet. Het enige dat ik hoor zijn mijn voetstappen, mijn ademhaling, en mijn hartslag die het enigszins van alcohol doordrenkte bloed ruisend door mijn aderen pompt. Waar ik vijf minuten geleden nog gehaast voort trapte, valt nu een meditatieve kalmte over mij. De Randstad ademt volledige rust uit.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hedje, welkom. En dorp op slechts vijf kilometer van de Randstad? En woon je nu in de Randstad of in het dorp? Toch een heikel avontuur, zonder licht op de fiets, alleen als jonge vrouw. :ninja: 'De vallende deken' vind ik ietwat clichématig. Hoe rijm je [Ik vervloek mezelf dat ik al maanden genoegen neem met een kapotte accu in mijn telefoon. Uren geleden is hij al uitgevallen.] een kapotte accu sinds maanden die uren geleden is uitgevallen? Veel plezier hier.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, Leuk dat je gereageerd hebt op mijn tekst. Even reagerend op de opmerkingen. Ik woon in een dorp in de Randstad (dichtbevolkte zuid-westen van Nederland), op 5 km van een stad in de Randstad. Mijn omschrijving van waar ik me bevind op het moment dat ik op de fiets stap, had wellicht iets beter gekund, waardoor dit helderder zou zijn. 'Vallende deken', helemaal mee eens, is teveel cliche. En de kapotte accu betekent voor mij dat hij steeds binnen no-time leeg is, niet dat hij het al maanden niet meer doet. Maar ik begrijp dat dat niet helder genoeg is. Ik neem je opmerkingen mee voor de volgende keer. Ik heb overigens deze tekst in 1x geprobeerd te schrijven, om te kijken of ik snel tot een tekst kan komen zonder hem heel vaak te herlezen en herschrijven. Oefening voor mezelf, maar dan blijkt dat er dan toch het een en ander aan schort.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Hedje72, Wat een leuk verhaal. Hoewel het niet leuk is om zo in het donker over het fietspad te rijden. Probeer aandacht te besteden aan wat je schrijft. Voorbeeld: [ De lantaarnpalen werpen mijn schaduw op het asfalt voor mij, doorglijdend onder mijn fiets tot hij achter mij verdwijnt, om vervolgens weer opnieuw tevoorschijn te komen.] Letterlijk staat hier dat de lantaarnpalen onder de fiets doorglijden, terwijl je - zover ik kan inschatten - de schaduwen bedoelt. Beter is: De lantaarnpalen werpen mijn schaduw over het asfalt voor mij. Zij glijdt onder mijn fiets ... Note: schaduw is vrouwelijk) [ Ik voel me kwetsbaar als jonge vrouw ...] waarom als een jonge vrouw? mag een vrouw op leeftijd zich niet kwetsbaar voelen? [Plotseling springt alles op zwart. ] Advies: Plots springt alles op zwart. Dan heb je vier korte woorden in één zin, waardoor het spannender wordt. Het verhaal vind ik goed opgebouwd. De rust aan het einde is tastbaar en voelbaar. Dank je wel voor je uitwerking. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Hedwig, ik begrijp er niets van. Ik heb net een reactie achtergelaten en overige reacties waren er nog niet. Een blackout op SOL ;) of is je bijdrage mogelijk dubbel geplaatst? In ieder geval vind ik het goed geschreven. Ik 'zat bij de HP' op de fiets, voelde de wijntjes en angstige fietstocht en werd rustig van de rust die over de HP kwam. Prettig lezen, ik heb genoten.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Wat gek, ik heb hem bij mijn weten maar één keer geplaatst. Dank voor je reactie! Leuk dat je hem met plezier hebt gelezen. Hedwig