Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 en alles stond stil

Met halfdicht geknepen ogen zocht ik met mijn tong de laatste restjes Tuc achter mijn kiezen. Wilfred neuriede. De luidspreker bij het badmeestershuisje werd met schurend geluid ingeschakeld. Daarna volgde een schelle pieptoon. Het gejoel in het zwembad nam af, kinderen die over het veld liepen bleven staan om te luisteren. Na wat gekraak kwam de stem van de badmeester helder door: 'Test. Test. Ja, hij doet het. Attentie, attentie. Wil de moeder van …' De luidspreker begon weer te kraken, de stem verdween in een gorgelend geruis en kwam met horten en stoten terug in losse klanken waar niets van te maken viel. Ik moest erom grinniken en Wilfreds buik schokte. 'Volgens mij is die luidspreker in het water gevallen,' zei hij. Na een laatste gepruttel viel de luidspreker stil en begon het gejoel van de kinderen weer. Ze liepen nog sneller dan daarvoor, misschien leek dat zo omdat alles even had stilgestaan zoals Tika, de dochter van Tita Tovenaar, met een klap in haar handen kon doen. ‘Zeg,’ begon Wilfred, ‘nou weten we niet om wiens moeder het gaat.’ ‘Vind je dat erg?’ ‘Nee.’ ‘Ik ook niet.’ Ik sloot mijn ogen en zag Tika voor me met haar lange, blonde haar. Het was wel prettig, net als de zon op mijn lijf. ‘Zwemmen?’ vroeg Wilfred. ‘Straks.’

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan P Meijers, Jaaaah, zo moet het. Mooi en beeldend stuk, ik zie het helemaal voor me; kan het gras bijna ruiken en krijg zin in een Tucje. Niks aan toe te voegen, bedankt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Jan, wat een geweldig leuke invulling van de opdracht. Goed geschreven, beeldend. Ik wil Tuc ik wil zwemmen en ik wil vooral lekker Tita Tovenaar kijken en zijn. Er is mij laatst geadviseerd geen namen te gebruiken in korte verhalen. Een goed advies maar in dit geval zie ik dat er ook uitzonderingen op de ' regel' zijn. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De beginzin is leuk binnenkomen. Je zou trek krijgen in Tucjes ware het niet dat me de zin vergaat als ik me voorstel hoe hij naar die restjes zoekt met zijn tong, maar zo herkenbaar en grappig! Deze zin vind ik ook erg leuk: Ik moest erom grinniken en Wilfreds buik schokte. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mooi sfeervol fragment, dat bij mij - bij eerste lezing - herinneringen oproept :thumbsup: Na tweede lezing toch twee kanttekeningen.
Ze liepen nog sneller dan daarvoor, misschien leek dat zo omdat alles even had stilgestaan zoals Tika, de dochter van Tita Tovenaar, met een klap in haar handen kon doen.
Mooie gedachtegang, maar taaltechnisch klopt het volgens mij niet. Het zit in 'met een klap in haar handen kon doen.' Mij lijkt: 'alles kon stilzetten/ de tijd kon bevriezen/' etc. meer op zijn plaats. Je schakelt van 'had stilgestaan' (passief vvt) naar actief (vt) 'kon doen'. Mijn uitleg is waarschijnlijk niet adequaat, maar het schuurt ergens.
‘Zeg,’ begon Wilfred, ‘nou weten we niet om wiens moeder het gaat.’
De eerste puber die het woord 'wiens' in de mond neemt, moet ik nog tegenkomen. Het woord 'wiens' past volgens mij niet in een naturelle dialoog. (Ik vroeg me nog af of hp op zijn buik ligt ;) )

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, prachtig beeldende zwembad-scene! Lekker loom-zomerse sfeer, geweldig treffend neergezet! Eens met de complimenten van mijn voorgangers. En ja, Tika... ach gut, wat een plaááátje was dat. Ik snap HP wel! Ik heb genoten, JanP! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
angus, je schreef
Na tweede lezing toch twee kanttekeningen. janpmeijers schreef: Ze liepen nog sneller dan daarvoor, misschien leek dat zo omdat alles even had stilgestaan zoals Tika, de dochter van Tita Tovenaar, met een klap in haar handen kon doen. Mooie gedachtegang, maar taaltechnisch klopt het volgens mij niet. Het zit in 'met een klap in haar handen kon doen.' Mij lijkt: 'alles kon stilzetten/ de tijd kon bevriezen/' etc. meer op zijn plaats. Je schakelt van 'had stilgestaan' (passief vvt) naar actief (vt) 'kon doen'. Mijn uitleg is waarschijnlijk niet adequaat, maar het schuurt ergens.
het fragment is in ovt en alleen waar HP refereert aan een eerder moment tov het verhaalheden gebruikt hij vvt: 'had stilgestaan' De gedachte aan Tika is verhaalheden en daarom ovt. Het is een nadeel van in ovt schrijven dat je voor gebeurtenissen die voorafgaan aan het verhaalheden wel vvt moet gebruiken.
janpmeijers schreef: ‘Zeg,’ begon Wilfred, ‘nou weten we niet om wiens moeder het gaat.’ De eerste puber die het woord 'wiens' in de mond neemt, moet ik nog tegenkomen. Het woord 'wiens' past volgens mij niet in een naturelle dialoog.
mee eens, (het moet trouwens wier zijn). Echter hoe die zin compact te houden? Het klinkt als: 'nou weten we niet om wie ze moeder het gaat.' Maar dat kan ik niet opschrijven.;) dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Ik neem aan dat we weer een fijn geschreven stukje hebben mogen lezen uit jouw roman in wording? Even een reactie op dit: [Echter hoe die zin compact te houden? Het klinkt als: 'nou weten we niet om wie ze moeder het gaat.' Maar dat kan ik niet opschrijven.] Volgens mij kan je dit wel opschrijven omdat het gaat om het taalgebruik van deze HP. Dat is dan naturel bij deze jongen en maakt je verhaal geloofwaardiger, als is het nou niet direct het fraaiste NL.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, je schreef:
Even een reactie op dit: [Echter hoe die zin compact te houden? Het klinkt als: 'nou weten we niet om wie ze moeder het gaat.' Maar dat kan ik niet opschrijven.] Volgens mij kan je dit wel opschrijven omdat het gaat om het taalgebruik van deze HP. Dat is dan naturel bij deze jongen en maakt je verhaal geloofwaardiger, als is het nou niet direct het fraaiste NL.
Ja, het zou kunnen. Ik ben geen voorstander van spreektaal uitschrijven - ook niet in dialogen, toch ga ik er nog een keer over nadenken. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit mooi. Ik, als lezer, wordt door woorden getrokken in een tafereel waar niet veel gebeurt maar wat jij in woorden weet te vangen in een grootste eenvoud. Ik houd daarvan, het beschrijven van een moment. Details, gedachten en de omgeving die elkaar treffen in jouw verhaal. Prachtig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, de wijze waarop je de situatie van moment tot moment beschrijft is 'kort maar krachtig'. De eerste twee zinnen trekken al direct de aandacht. Een leerzame manier om kennis te nemen van 'hoe schrijf ik een krachtig show don't tell' rondom het thema van de opdracht. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het voor me en er valt iets uit, de sfeer is eigenlijk heel gemoedelijk. Toch kan de sfeer omslaan als duidelijk is waaróm die moeder wordt gezocht. Wat is er met dat kind aan de hand? Of: waar is die moeder? Een kort verhaal kan veel aan de verbeelding overlaten en dat doet dit verhaal. Ik weet niet of dat je bedoeling was, maar het is in ieder geval geslaagd!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ccscharl, dank voor het lezen en de reactie. Kathinka kreeberg, het mogelijke drama blijft idd (bewust)buiten beeld - die externe factor heeft nog geen invloed op de jongens. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Janpmeijers, Mooie uitwerking, klein en toch groot. Probeer iets meer aandacht te schenken aan de actie in een zin. Voorbeeld: [De luidspreker bij het badmeestershuisje werd met schurend geluid ingeschakeld. Daarna volgde een schelle pieptoon.] 'werden ' en 'daarna' vertragen een zin, maken haar passief. Door 'neuriede' en 'het schurend geluid' dichter bij elkaar te plaatsen hou je je lezer bij wat hij of zij hoort. 'Daarna' is in de meest gevallen overbodig. In 'volgde' zit het 'daarna' ook al. Dit geldt ook voor het werkwoord 'beginnen'. Voorbeeld: De luidspreker kraakte, de stem verdween ... Het open einde vind ik in dit verhaal krachtig. Het leven gaat door, zelfs al heeft het even stilgestaan. Geen idee of je er bewust voor gekozen hebt, maar een glimlach verscheen bij Tuc en Tika. Dank je wel voor je uitwerking, hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vijf-minuten-scène die je met je kunnen helder en bondig uitwerkt. Gejoel wordt stilte wordt gejoel. Je schrijft: ‘Zeg,’ begon Wilfred, ‘nou weten we niet om wiens moeder het gaat.’ Angus reageert De eerste puber die het woord 'wiens' in de mond neemt, moet ik nog tegenkomen. Het woord 'wiens' past volgens mij niet in een naturelle dialoog. Je schrijft: Echter hoe die zin compact te houden? Je schrijft in antwoord op Katinka #15 'die externe factor heeft nog geen invloed op de jongens.' >> over een kind dat zijn moeder kwijt is. Daaruit leid ik af dat het een gesprek is waar geen verder gevolg uitkomt voor de relatie tss de jongens. Zelfs al hebben ze de afroep gehoord, puberjongens zijn niet geïnteresseerd in een (klein) kind. In ... om wiens moeder het gaat ... is (de naam van) het kind voor Wilfred en hp wel belangrijk. Wat vrouwelijk schoon aan een zwembad, oudere meisjes, evt jonge moeders ogen beter. Kan je dan een zin evt wijzigen tot bvb 'Zeg,' begon Wilfred. 'Nou weten we niet om wie het gaat' of 'Zeg,' begon Wilfred. 'Die moeder. Wie zou ze zijn?' 'Weet ik niet. Kan me niet schelen. Vind je dat erg?' Nu ja, je kent het vak beter dan ik :o En wie weet, geef ik er een twist aan die er niet hoort te zijn. Dat wordt weer een fijn manuscript!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zo had ik Tika nog nooit bekeken ... kwamen wij er met Tita toch een stuk bekaaider vanaf ;) eens met Angus dat de handenklap-zin wringt; nu staat er feitelijk dat Tika met een klap in haar handen kon stilstaan, terwijl je bedoelt dat Tika met een klap in haar handen alles kon stilzetten maar bovenal weer genoten van de heerlijke JanP sfeer "wie zijn moeder" of "welke moeder" kan hier mi prima

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp., ... je hebt me blij gemaakt. Ik las eerst alleen de titel van je stukje, meer zag ik nog niet: en alles stond stil... Dat klonk me zo bekend in de oren; ik wist wel, het komt uit een liedje..., nog even zitten denken. Tijdens je verhaal werd het me natuurlijk helemaal duidelijk! Wat was dat een leuke serie. Schrijf technisch valt er door mij niets te verbeteren. Je schetste een heerlijke sfeer. De Tucjes zijn ook zo passend.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janp, ja fijn stukje! (Wel eens met kanttekeningen Angus #5 en tips van Inanna.) Uit het leven gegrepen inderdaad. Dat is m.i. jouw specialiteit. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk Jan P. stukje: de Tuc en Tika Tovenaar perfect gebruikt om de lezer in het verhaal te trekken. :thumbsup: Fijn je weer te lezen! :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In alle eenvoud, goed geschreven, Jan-pé; ik houd daar wel van. Mooie sfeer. Ik vind 'welke moeder' ook een goed alternatief.